Handrem breekbaar ?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Nicco55

Handrem breekbaar ?

Bericht door Nicco55 »

Hallo,
ik heb vorige maand 20u praktijklessen gevolgd in Leuven en heb 1 week geleden een tweedehandsauto gekregen. Hoewel ik tijdens de lessen met een dieselauto reed lukt het met mijn huidige benzine-auto (heel) goed. Het vrijwel enige probleem dat me overkomt is het starten op een helling met handrem. Vertrekken op een helling met pedalen lukt me veel beter en dat verbaast iedereen want helling met pedalen bij benzine is blijkbaar heel moeilijk, maar toch vind ik die gemakkelijker. Ik ben vandaag en gisteren op een helling gaan oefenen met handrem, ik heb wel 20 keer geprobeerd maar steeds blokkeerde ik de motor of bolde ik gewoon achteruit, waarbij ik steeds maar opnieuw en opnieuw de handrem optrok om opnieuw te beginnen. Vandaag heb ik eindelijk de juiste dosering koppeling - gas - handrem afzetten gevonden en lukt het veel beter. Maar ik blijf toch met een vraag zitten: is een handrem niet breekbaar als hij overmatig veel op korte tijd gebruikt wordt ? Gisteren bleef en bleef ik hem maar optrekken en ik vroeg me dus af, is dat wel 'gezond' voor dat ding ? :? :? :| :|
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Handrem breekbaar ?

Bericht door Benny Stinkens »

Normaal gezien zal het geen probleem zijn voor je handrem.
Je mag trouwens ook op je examen zonder handrem te gebruiken vertrekken op een helling.
Er staat nergens geschreven dat je verplicht bent om de handrem te gebruiken. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Handrem breekbaar ?

Bericht door de rijprof »

Zo breekbaar is die handrem niet. 2 stevige kabels naar de achterremmen, trek je niet zomaar over.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Handrem breekbaar ?

Bericht door Stefan Peeters »

Als de handrem het al stilaan zou begeven voel je dat bij het aantrekken: je kan de hendel dan plots een eind hoger trekken dan normaal. Dat kan wijzen op een breukje in een van de kabels (er gaat 1 kabel naar elk wiel dat afgeremd wordt).

Aangezien er 2 wielen geblokkeerd worden door de handrem zal er in dat geval nog altijd 1 wiel normaal geblokkeerd worden. Het is dan wel tijd om naar de garage te gaan...

Maar het valt al bij al zeer weinig voor dat een handremkabel breekt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie