Kan iemand zeggen hoe ik dit nu juist doe

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Kan iemand zeggen hoe ik dit nu juist doe

Bericht door Gast »

Beste,
Ik zal proberen de situatie kort te schetsen.
Ik reed deze morgen in een straat waar men langs beide kanten mag parkeren, zonder fietspaden of markeringen op de weg, indien er tegenliggers aankomen kijk ik of er plaats genoeg is om te passeren of anders ga ik wat aan de kant indien dit kan of ver traag of stop indien nodig.
Dit is geen probleem maar ik reed verder en verder voor mij is er een bocht, ik zie dus niet onmiddellijk of er tegenliggers zijn en naast mij staan geparkeerde auto's, ik had nergens plaats om uit te wijken of zo, en er komt een vrachtwagen uit de bocht, aan hoge snelheid. Ik ben toen verder aan de kant gegaan en hij is mij juist niet rakelings gepasseerd. Bij de rijschool hebben ze mij gezegd dat ik min 1 meter tussen mij en de geparkeerde auto's moet laten of anders ben ik gebuisd op het examen, maar had ik dit gedaan dan was hij vol op mij ingereden.
Mijn vraag is nu, indien dit gebeurd op het examen, wat kan ik dan het beste doen?
Alvast bedankt
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kan iemand zeggen hoe ik dit nu juist doe

Bericht door de rijprof »

Bij de rijschool hebben ze mij gezegd dat ik min 1 meter tussen mij en de geparkeerde auto's
In normale omstandigheden 1 meter zijafstand. In smalle straten kan dit soms niet maar dan moet je vertragen of als er heel weinig plaats is sterk vertragen of stoppen. Als je kunt voorzien dat de doorgang erg smal wordt, wacht je best vóór de versmalling.
er komt een vrachtwagen uit de bocht, aan hoge snelheid
Aangezien de vrachtwagen vrij vlot reed, vermoed ik dat er nog plaats genoeg was, dat jij misschien onderschat hebt en anders was dat een zeer onverantwoorde bestuurder.

Tip: probeer overal waar je rijdt, voldoende plaats links naast jou te houden door je in te beelden dat er onverwachts een vrachtwagen of bus als tegenligger kan komen.
Bij weinig uitzicht, sterk vertragen, zodat je indien nodig kan stoppen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie