Fouten rij-examen en verplichte rijles

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
pianist61
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2016, 17:21

Fouten rij-examen en verplichte rijles

Bericht door pianist61 »

Mijn voorlopig rijbewijs was vervallen en ik had twee keer examen afgelegd en was niet geslaagd. Hierna moest ik zes uur verplichte rijlessen nemen.

Alles liep perfect tot de laatste vijf minuten, er was voorrang van rechts dus wachtte ik tot ik weer mocht rijden. Maar de auto die van rechts kwam stopte en deed teken dat ik voor hem mocht rijden. Dus heb ik de rij niet onnodig laten wachten en reed verder. Later op de weg naar het examencentrum, staken er plots een groep van 20 jongeren zomaar de straat over. De helft ervan bevonden zich midden op de weg en de anderen waren al overgestoken. Ik naderde maar twee ervan waren aan het sukkelen midden op straat dus ben ik moeten stoppen om niemand in gevaar te brengen.

Op het einde van mijn examen kreeg ik te horen dat ik niet geslaagd was 1) omdat ik 1 keer de auto die van rechts kwam geen voorrang heb verleend (terwijl hij zelf mij zijn voorrang gaf) 2) omdat ik stopte midden op de weg om die jongeren niet omver te rijden 3) omdat ik mijn voet op de ambriage liet rusten en niet ernaast.

Ik vond het natuurlijk zeer jammer...

Heb ik zware fouten begaan? Of heb ik gewoon pech gehad?

En stel ik slaag niet voor een vierde keer.. moet ik dan weer zes uren rijles volgen?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fouten rij-examen en verplichte rijles

Bericht door Inazuma »

pianist61 schreef:En stel ik slaag niet voor een vierde keer.. moet ik dan weer zes uren rijles volgen?
Ja.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Fouten rij-examen en verplichte rijles

Bericht door de rijprof »

Heb ik zware fouten begaan? Of heb ik gewoon pech gehad?
Het is zeer moeilijk voor ons om daarover een uitspraak te doen.

Hoe reageerde je op die overstekende jongeren? Was er gevaar? Reageerde je paniekeriger en stopte je plots? Had je dit eerder kunnen voorzien en vroeger zachter remmen? Was remmen nodig? Reed je te traag waardoor je die jongeren uitlokt om over te steken?

Als je voorrang krijgt, steek dan een bedank-handje op. Of was je te laat gestopt zodat die van rechts komende bestuurder niet gemakkelijk meer door kon en jou dan maar laat voorgaan?

Was het voet op de koppeling of koppeling onnodig indrukken?

Je ziet wij waren er niet bij en kunnen niet de nuances leggen hoe de situatie precies was.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
pianist61
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2016, 17:21

Re: Fouten rij-examen en verplichte rijles

Bericht door pianist61 »

de rijprof schreef:
Heb ik zware fouten begaan? Of heb ik gewoon pech gehad?
Het is zeer moeilijk voor ons om daarover een uitspraak te doen.

Hoe reageerde je op die overstekende jongeren? Was er gevaar? Reageerde je paniekeriger en stopte je plots? Had je dit eerder kunnen voorzien en vroeger zachter remmen? Was remmen nodig? Reed je te traag waardoor je die jongeren uitlokt om over te steken?

Als je voorrang krijgt, steek dan een bedank-handje op. Of was je te laat gestopt zodat die van rechts komende bestuurder niet gemakkelijk meer door kon en jou dan maar laat voorgaan?

Was het voet op de koppeling of koppeling onnodig indrukken?

Je ziet wij waren er niet bij en kunnen niet de nuances leggen hoe de situatie precies was.
Ik reageerde niet paniekeriger en heb op voorhand zacht geremd zodat ik net voor de jongeren stilstond. En met de voorrang van rechts was ik al een paar minuten aan het wachten en heb gekninkt naar de bestuurder van rechts om hem te bedanken. Mijn voet liet ik rusten op de ambriage, dus druk ik het niet in. Ik houd het er gewoon boven zodat ik, indien nodig zou zijn, snel kan indrukken. Dit ben ik gewoongeworden door de pedalen van mijn piano. Maar wist niet dat het een fout zou zijn.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Fouten rij-examen en verplichte rijles

Bericht door GRO »

Het staat nochtans uitgelegd in onze cursus onder les 31 'techniek' en is een van de mogelijke vragen tijdens het theorie examen.

Afbeelding
Plaats reactie