minimale wachttijd/ overschakeling 36 naar 18 maanden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
marijkec
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2016, 01:53

minimale wachttijd/ overschakeling 36 naar 18 maanden

Bericht door marijkec »

Hallo allemaal :D

Momenteel heb ik een voorlopig rijbewijs met begeleider (36 maanden dus), maar ik ben ook bezig met mijn 20uren les. Ik wou voor ik bij de rijschool kon starten en tussen de lessen door ook kunnen oefenen met begeleider, dus dat leek me wel handig. Eens mijn 20 uren er op zitten, ga ik dan mijn voorlopig rijbewijs zonder begeleider halen.
Nu vroeg ik me af hoe het dan zit met die minimale oefen/wachttijd van 3 maanden voor je praktijkexamen kan gaan doen, ik veronderstel dat die niet opnieuw begint te lopen als ik switch van voorlopig rijbewijs?
Ik zou namelijk mijn eerste (en hopelijk onmiddellijk laatste) poging in november willen inplannen, maar als die wachttijd toch terug opnieuw start kan dat niet als ik begin september die wissel doe.
Bedoeling is echt wel om vanaf september elke dag te oefenen, dus normaal zou het tegen dan toch min of meer moeten lukken, is dat niet zo, dan heb ik nog tijd genoeg om te oefenen daarna, maar het zou me bijzonder goed uitkomen als ik eind november mijn echt rijbewijs in handen heb.

Ik zou dit natuurlijk ook even kunnen navragen bij de rijschool, maar daar ga ik pas volgende week weer naartoe en ik ben het vorige keer ook vergeten, dus ik dacht, laat ik het hier snel eventjes posten :)
Groetjes!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: minimale wachttijd/ overschakeling 36 naar 18 maanden

Bericht door GRO »

Die wachttijd begint niet opnieuw.

Staat ook allemaal uitgelegd in ons praktijkboek
http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
marijkec
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2016, 01:53

Re: minimale wachttijd/ overschakeling 36 naar 18 maanden

Bericht door marijkec »

OK, top, bedankt voor je antwoord!
:D
Gast

Re: minimale wachttijd/ overschakeling 36 naar 18 maanden

Bericht door Gast »

Handig om te weten! Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb enkele weken geleden mijn theorie behaald. Nu, ik was eerst reeds naar de rijschool gegaan, nog voor ik achter mijn voorlopig rijbewijs bij de gemeente ging. Blijkbaar is het mogelijk om eerst 20u te volgen, en dan pas achter een voorlopig rijbewijs te gaan. Maar ik heb het gevoel dat ik toch meer oefening wil, tijdens mijn 20u. Nu het probleem is, binnen 3 weken lopen mijn rijlessen af. Is het nog de moeite om intussen een voorlopig rijbewijs van 36 maanden te halen, hopelijk binnen 3-tal weken een attest te krijgen om alleen te rijden na mijn 20lesuren, en om dan een rijbewijs te gaan halen om alleen te rijden? Ik zou dit willen doen omdat er soms toch wel 7 of 10 dagen tussen elke rijles zit..
Want ik had ergens gelezen dat je ook niet per se direct achter je rijbewijs van 18maanden moet gaan, als je een attest hebt om alleen te rijden. Of heb ik dat verkeerd op?
Plaats reactie