faalangst voor praktijkexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
yaelle

faalangst voor praktijkexamen

Bericht door yaelle »

Hey,

Ik heb al 3 pogingen van rijexamens achter de rug met daarbij nog eens 29 uren rijles gehad met de rijschool en nog eens een paar 100den uren van zelf te rijden achter de rug maar ik haal mijn rijbewijs maar niet. Hierdoor heb ik ongeloofelijk veel faalangst gekregen. Met de nieuwe systemen moet ik als ik mijn rijbewijs volgend jaar niet haal nog eens 3 jaar wachten of mag ik niet oefenen want dan moet ik alles met de rijschool doen. Dit is vrij demotiverend en nog meer stresserend.

Ik ben nu al 20 en kan mijn rijbewijs maar niet halen. Ik ben in het absoluut geen slechte chauffeur als ik mijn leerkrachten en familie begeleiders mag geloven, maar iedere keer dat ik ga proberen verlies ik al het logisch denken en faal ik enorm. Meestal met kleine detailfouten en andere keren met logicafouten die gewoon geen steek houden.

Ik snap niet waarom ik dit altijd voor heb, ik kan perfect rijden met andere mensen of alleen, maar wanneer het examen begint verlies ik alle mogelijkheden tot logisch nadenken. Dit is heel frustrerend want dan zie ik in mijn omgeving mensen hun rijbewijs halen terwijl of ze het grootste gevaar zijn op de weg of het halen met gewoon een weekje te oefenen. Ik kan het gewoon niet vatten en sta op het punt om het op te geven. In maart probeer ik het nog eens, heb mijn gedacht er al opgezet om dit de laatste keer te laten zijn met of zonder het behalen van mijn rijbewijs.

Zijn er mensen die mij adviesen en tips kunnen geven om dit wel daadwerkelijk de laatste keer te laten zijn en dat ik eindelijk met een rijbewijs naar huis kan gaan?
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: faalangst voor praktijkexamen

Bericht door Sanne87 »

Heb je alleen hierbij last van faalangst of ook bijvoorbeeld bij examens op school? Dat is in ieder geval iets waar je de komende maanden aan zou kunnen werken. Heb je hier al eens over gesproken met je huisarts? Waarschijnlijk zal die faalangst nooit volledig verdwijnen, maar als je het iets beter onder controle kan houden, zal dat al helpen.
Succes!
Gast

Re: faalangst voor praktijkexamen

Bericht door Gast »

Sanne87 schreef:Heb je alleen hierbij last van faalangst of ook bijvoorbeeld bij examens op school? Dat is in ieder geval iets waar je de komende maanden aan zou kunnen werken. Heb je hier al eens over gesproken met je huisarts? Waarschijnlijk zal die faalangst nooit volledig verdwijnen, maar als je het iets beter onder controle kan houden, zal dat al helpen.
Succes!
Hartelijk bedankt,

Ik heb idd ook faalangst bij gewone examens maar veel minder. Het voelt ook niet echt aan als faalangst :( Ik verlies gewoon al het logisch denken, en maak dan ofwel extreem dikke fouten ofwel gewone detail fouten.
De eerste keer was ik gebuisd op het einde van mijn examen omdat ik te vroeg over een witte lijn ging, vervolgens gebuisd omdat ik na het parkeren mijn lichten was vergeten en tot slot door een éénrichtingsverkeer gereden.
Telkens krijg ik als opmerking, je kan heel goed rijden maar spijtig van je fout :(

Her is echt heel frustrerend!
marijkec
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2016, 01:53

Re: faalangst voor praktijkexamen

Bericht door marijkec »

probeer eens met sedinal

dat is een 100% natuurlijk middeltje op basis van oa valeriaan, mild, maar het helpt net genoeg om niet in paniek te schieten. Ik heb het na lang aandringen van een vriendin geprobeerd toen ik voor de 10e keer of zo mijn examen statistiek ging doen. De keer daarvoor kon ik nog geen %en meer berekenen, zo in de stress zat ik, maar met een paar druppeltjes sedinal, gewoon rustig mijn vraagjes gelezen, opgelost waar ik zeker van was en hup, geslaagd :wink:
Ik ben sowieso van plan om dat te nemen voor ik mijn examen ga doen, want ik weet nu al dat ik massa's stress ga hebben dan.

Alvast veel succes!
Lies20
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mei 2015, 22:37

Re: faalangst voor praktijkexamen

Bericht door Lies20 »

Of met bachbloesemdruppels? Dat heeft mij geholpen om rustiger te zijn tijdens mijn examen. Dat is ook 100% natuurlijk en gewoon in de apotheek te verkrijgen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: faalangst voor praktijkexamen

Bericht door GRO »

Of lees eens de pagina's over angst en de oplossingen die wij voorstellen.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: faalangst voor praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

In maart probeer ik het nog eens
Waarom zou je zo lang wachten? Het probleem zit niet bij jouw rijden maar bij faalangst waardoor je gaat blokkeren of flippen. Tips hiervoor lees je in vorige berichten.

Examinatoren zijn ook gewone mensen die vooral willen zien hoe goed je kunt rijden.
Ga met een positieve ingesteldheid naar het examen, dat helpt ook veel.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: faalangst voor praktijkexamen

Bericht door Gast »

GRO schreef:Of lees eens de pagina's over angst en de oplossingen die wij voorstellen.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
Kunnen die oplossingen hier geplaatst worden?
Heb al een theorieboek dus vind het downoaden en betalen niet erg zinvol.
marijkec
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2016, 01:53

Re: faalangst voor praktijkexamen

Bericht door marijkec »

In Nederland is er een aangepast examen voor mensen met erge faalangst, ik vind het echt jammer dat dit in België niet bestaat, veel mensen zouden daar echt mee geholpen zijn denk ik. Zou het misschien kunnen helpen als je dit op voorhand eventjes bespreekt met je examinator, of zou je daar meer kwaad dan goed mee doen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: faalangst voor praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

In Nederland is er een aangepast examen voor mensen met erge faalangst
Kunj je even kort schetsen wie in aanmerking kan komen en hoe dat in zijn werk gaat?

Elke examinator weet heus wel dat een kandidaat stress heeft en houdt daar rekening mee.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie