Kruispunten en vloeiend rijden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Robins

Kruispunten en vloeiend rijden

Bericht door Robins »

Je hebt gewone kruispunten waar langs alle kanten 1 voertuig kan komen, heb je daar groen, kun je veilig overrijden maar moet je toch kijken bv over de R schouder als je naar R gaat.

Je hebt drukke kruispunten waar bv 3 auto's uit iedere richting kunnen komen. Heb je daar groen rechtdoor kun je doorrijden.
Moet je naar L of R, dan moet je wachten waar een pijl staat voor je oversteekt. De weg moet vrij zijn. (bij gewone verkeerslichten)

Zijn het pijltjes, dan krijg je apart groen en is het conflictvrij en kun je gewoon doorrijden.

Heb ik bovenstaande goed voor? Want dit moet goed ingeprent zijn. Je moet immers veilig kunnen rondrijden.

Wat bedoel ik met vloeiend rijden, het afschakelen zou volgens begeleider wat verfijnder en zachter kunnen. Ik durf het te bruusk doen. Zijn hier tips voor? Bv van 5de naar 2de, dat duurt even, want je moet remmen, schakelen, remmen, schakelen...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunten en vloeiend rijden

Bericht door Inazuma »

Robins schreef:Moet je naar L of R, dan moet je wachten waar een pijl staat voor je oversteekt.
STOP nu eindelijk met zelf regeltjes te maken ... :roll:

Er staan vaak géén pijlen, en er is niets dat stelt dat je op "pijlen" moet staan wachten.
Je wacht waar je de tegenliggers niet hindert, en waar je dwarsverkeer niet zal hinderen
Zijn het pijltjes, dan krijg je apart groen en is het conflictvrij en kun je gewoon doorrijden.
Dit is ronduit GEVAARLIJK. :!:

Je mag er NIET van uitgaan dat je met pijlen ook een conflictvrije afslagregeling hebt :!:
Er is geen enkele wettelijke koppeling tussen beide.

Je kan én pijlen, én toch tegenliggers hebben :!:
Plaats reactie