Invoegen in snelrijdend verkeer vanuit een file

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Rob82
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:30

Invoegen in snelrijdend verkeer vanuit een file

Bericht door Rob82 »

Ik was eergisteren aan het oefenen rond Asse en kwam toen op weg naar Zellik in de volgende situatie: Ik nam vanaf de A10 uit de richting Gent de afslag Groot-Bijgaarden met de bedoeling om van daaruit, nog voor het oprijden van de kleine ring, de afslag naar Asse te nemen. Al op de A10 stond het verkeer muurvast. Bij de afslag naar Asse aangekomen staat alles op de twee rijbanen richting R0 nog steeds vrijwel stil. Ik sta op de rechter van die twee rijbanen en wil nu dus nog een baan naar rechts de afrit op, maar het verkeer dat al op de afrit naar Asse rijdt (afkomstig van de kleine ring), gaat daar in een onafgebroken stroom met zeker 100 kmph langs mij heen. Ik besluit te wachten op een gaatje, maar in de vijf minuten tot het einde van de onderbroken streep komt dat gaatje er niet. Ik heb nu drie opties, voor zover ik het zie:
1. Ik waag mijn leven en gooi de wagen alsnog naar rechts;
2. Ik zet de wagen stil aan het einde van de onderbroken lijn en wacht, desnoods een tiental minuten, tot ik alsnog veilig kan afslaan, ongetwijfeld tot frustratie van het verkeer achter mij;
3. Ik sla niet af, zet mij nog 30 minuten in de file tot de afslag Jette en rij dan terug naar Zellik.
Drie heel slechte opties, stuk voor stuk. Daardoor heb ik twee vragen. Ten eerste: Wat wordt van mij verwacht in deze situatie? Ten tweede: mag verkeer dat langs een file rijdt, zo hard rijden dat vanuit die file niemand kan invoegen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Invoegen in snelrijdend verkeer vanuit een file

Bericht door de rijprof »

Tracht lichtjes uit jouw rijstrook te komen zodat het aankomende verkeer jouw auto en jouw richtingaanwijzer beter ziet.
Dat geeft ook een vertragend effect voor het achteropkomende verkeer.
Tracht een grote ruimte voor jou te creëren door iets trager te rijden dan de file waardoor je de kans krijgt om achteraf snelheid te maken (lanceren) en met minder snelheidsverschil kunt invoegen.
Als je een ruimere kans krijgt, moet je snel optrekken en schuif je heel geleidelijk aan naar rechts.
Zorg dat je ongeveer 10 à 15 km/u rijdt zodat je kunt doorstarten in 2de. Geef plankgas en jaag de motor naar 3500 à 4000 t/m dan naar 3de en plankgas geven ook naar 3500 à 4000 t/m, dan heb je na minder dan een 10 tal seconden toch al een snelheid van rond de 90 km/u.
Het achteropkomende verkeer kan dan nog anticiperen en wat afremmen mocht het snelheidsverschil toch nog iets te groot zijn.

Probeer eens op een rustige, grote weg zo snel mogelijk op te trekken (plankgas en naar 4000 t/m) zodat je de mogelijkheden van jouw auto leert kennen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie