Uit parkeergarage komen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Robins

Uit parkeergarage komen

Bericht door Robins »

Bij begeleider stappen we altijd in auto in parkeergarage. Eruit rijden vond ik in het begin supergevaarlijk. Nu gaat het wel. Het enige wat me opjaagt, dat is ook op andere plaatsen het geval, is het inschatten wanneer we best vertrekken.

Ik denk dat je altijd best eerst gas geeft en dan pas gaat sturen, maar uit die parkeergarage kan het misschien handig zijn om op voorhand het stuur al wat te draaien, want het is een eenrichtingsstraat.

Nu wat me opjaagt (en op andere plaatsen) is het goed inschatten van het vertrek. Op hoeveel meter inschatting moet een auto zijn om goed te vertrekken, want ik durf al eens te lang wachten. En begeleider zegt: doe dat op het examen en je bent gebuisd.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Uit parkeergarage komen

Bericht door Inazuma »

Robins schreef:Op hoeveel meter inschatting moet een auto zijn om goed te vertrekken
Dat moet je inschatten op basis van diens snelheid en afstand.
Daar zijn geen simpele "regeltjes" voor.
Je zou er een afstand / snelheids diagramma voor kunnen maken, maar daar kan je dan niet naar kijken als je het nodig hebt ...

Je moet er kunnen uit rijden zonder de ander te hinderen (verplichten te vertragen, laat staan stoppen)

Je probeert nog altijd alles in vaste vakjes te stoppen om daar dan je keuze uit te maken ...
Dat gaat niet met verkeer, het is daar veel te dynamisch voor.
want ik durf al eens te lang wachten. En begeleider zegt: doe dat op het examen en je bent gebuisd.
Daarom ben je dus nog aan het oefenen ...

Het is aan je begeleider om je te zeggen wat nog kan of niet meer kan, als je zelf twijfelt - niet om te zeggen wat er op het examen dan gebeurt ...
Robins

Re: Uit parkeergarage komen

Bericht door Robins »

Zou ik uit die parkeergarage dan al aan het stuur draaien zonder gas te geven? Of is dat uit den boze? Normaal mag je dat nooit doen, en is het altijd eerst gas en dan sturen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Uit parkeergarage komen

Bericht door Inazuma »

Robins schreef:Zou ik uit die parkeergarage dan al aan het stuur draaien zonder gas te geven? Of is dat uit den boze? Normaal mag je dat nooit doen, en is het altijd eerst gas en dan sturen.
Sturen als je stilstaat heeft weinig zin
Je ziet toch niet waar je heen stuurt want je rijdt niet ...

Als het een krappe uitrit is, of je staat dicht tegen een zijwand, zou het ook wel eens vies kunnen tegenvallen :
Dat je te hard stuurt bij het vertrekken, omdat je al zoveel stuurde bij stilstand, en daardoor te kort afdraait bvb ... kràààààààààs zijkant.
Plaats reactie