Intimidatie door examinator in Sint-Denijs Westrem

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jpds
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2016, 17:46

Intimidatie door examinator in Sint-Denijs Westrem

Bericht door jpds »

Donderdag 28/07/2016 met de dochter nogmaals gaan rijden om te oefenen. Ik vond het eens interessant om mijn dochter een voertuig van de rijschool te laten volgen van aan het examencentrum in SDW. Na vertrek in het examencentrum in SDW hebben we ongeveer 1,5 km gevolgd waarna voertuig plots halt hield. Even verder ook langs de kant van de weg en gewacht op voertuig, toen het voertuig voorbijkwam terug het voertuig gevolgd voor een 500 m. Daar sloegen we een rustige straat in zodat de wagen het draaimanoeuvre kon maken in smalle straat. Toen de auto dit manoeuvre had gemaakt stapte examinator uit en kwam richting mijn dochter haar auto. Mijn dochter wilde haar raam openen maar had daar de gelegenheid niet toe de examinator opende zelf de deur van mijn dochter en zei dat we hun niet mochten volgen dat dit niet fijn is voor de persoon die zijn examen aflegt (daar kan ik wel een beetje inkomen, en daar was mijn dochter ook tegen maar ik stond er op om dit eens te doen). Toen ik antwoordde dat wij op de openbare weg reden zei ze dat ze een hekel had aan mensen die dit deden, ik antwoordde nogmaals dat het een openbare weg is en dat wij rijden waar wij willen. Daarop antwoordde de examinator, oké geen probleem ik noteer jullie nummerplaat en type van jullie auto en ik zorg ervoor dat jullie examen erg moeilijk zal worden. Mijn dochter was onder de indruk van de examinator haar woorden, en ik vond dat dit niet door de beugel kon. Ik ben eerst verhaal gaan halen waar je U moet inschrijven maar dat vonden ze niet fijn en als ik klacht wenste in te dienen ik naar het hoofdgebouw diende te gaan op hetzelfde terrein. Ik ben daar vriendelijk ontvangen door een persoon die naar mijn verhaal heeft geluisterd. Hij beloofde me ook dat hij eens ging navragen bij zijn medewerkers om het verhaal te checken. Maar aangezien de vrouwelijke examinator in het inschrijvingskantoor al ontkende dat ze niet had gezegd wat ik hier vertel (enkel zei ze dat ze hoopte dat het een moeilijk examen zou zijn) twijfel ik dat ze er op gewezen zal worden dat ze buiten haar boekje is gegaan. Ik begrijp ook wel dat ze eerder hun eigen medewerkers zullen geloven en hun vertrouwen blijven houden. Maar zoals we allemaal wel weten kunnen alle mensen eens een fout maken en dingen zeggen die ze beter niet gezegd hadden. De bevoegde persoon vroeg wanneer mijn dochter haar praktisch examen wenste te doen, ik heb hem de datum en uur meegedeeld en hij zei dat hij ervoor zou zorgen dat het een hoofd-examinator zou worden die het examen zou afnemen. Ik vroeg hem of dit nadelig zou zijn voor mijn dochter en hij antwoordde als uw dochter alles correct uitvoert en geen fouten maakt zal dit geen probleem zijn.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Intimidatie door examinator in Sint-Denijs Westrem

Bericht door GRO »

Mijn reactie:

1. Heel verstandig van uw dochter dat zij van mening was om dat best niet te doen.
2. Onbegrijpelijk dat moeder of vader het toch opdringt.
3. Moet heel vervelend geweest zijn voor de leerling die examen aan het afleggen was, vast te stellen dat hij voortdurend werd gevolgd. Zal zeker voor extra stress gezorgd hebben.
4. Onverstandig om, als de examinator vraagt om niet verder het examen van die leerling te verstoren, dat je dan begint de discussieren met de examinator over openbare weg en dat je het recht hebt om daar te zijn en blabla.
5. Niet slim om nadien over dat gebeuren waar je zelf in de fout was, nog wat tamtam te gaan maken in het examencentrum. Iedereen daar zal nu wel weten wat er gebeurd is.

Ik hoop dat de andere keren dat u begeleider was, je meer doordachte keuzes hebt gemaakt. Anders geef je best je dochter de raad om een andere begeleider te nemen. En vertoon je niet op het examen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Intimidatie door examinator in Sint-Denijs Westrem

Bericht door de rijprof »

Wij worden met de rijschool auto ook soms gevolgd door mensen die denken alzo examenroutes te leren kennen.
Ik heb daar geen probleem mee en vind het soms best grappig.

Maar als wij toevallig achter een auto rijden waaraan we kunnen merken dat het een examen is, proberen we bij de éérste gelegenheid een andere weg te volgen uit respect voor die kandidaat.
Bewust een kandidaat volgen die zijn praktijk doet, getuigt van weinig respect en beleefdheid.

De examinatrice maakte jullie er attent op en zei dat jullie hun niet mochten volgen omdat dit niet fijn is voor de persoon die zijn examen aflegt, was een beleefd verzoek.
Toen je volhield dat de openbare weg van iedereen is, voelde ze jouw onverzettelijkheid en zocht ze eerder een stok achter de deur.
De dreigende taal die de examinatrice daarna gebruikte was niet echt op z'n plaats, maar begrijpelijk in stress-situaties.
Dit zou niet gebeurd zijn, mocht je meteen begrip getoond hebben.

Maar ja, we zijn allemaal mensen die soms impulsief reageren waarvan we later inzien dat het beter kon.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Derp

Re: Intimidatie door examinator in Sint-Denijs Westrem

Bericht door Derp »

Ik kan u verzekeren dat het écht niet fijn is als je wordt gevolgd tijdens een praktijkexamen... Ik sluit me dus volledig aan bij wat de rijprof en GRO zeggen. Ja, het is de openbare weg, maar je moet ook het besef hebben dat het allesbehalve fijn is als voor de leerling. Hoe zou jij reageren moest er iemand tijdens het examen van je dochter haar constant op de voet volgen met de wagen? Geloof me, dat zorgt voor extra stress en zenuwen...
Plaats reactie