Vertrekken - stoppen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
PDN

Vertrekken - stoppen

Bericht door PDN »

Mijn begeleider zegt dat je heel vlot aan het verkeer moet deelnemen wil je naar het examen kunnen gaan. DAT en de manoeuvres ook onder de knie hebben. Als je dat een aantal keer oefent, gaat dat wel. (al zijn er natuurlijk nog genoeg die op het examen daar de mist ingaan)

Ik vertrek aan kruispunten soms nogal aarzelend. Dit moet beter gaan met wat meer ervaring (lees: dat de verkeersregels goed ingeprent zitten tijdens het rijden) maar dat aarzelend vertrekken, hebben jullie daar tips voor om dus eigenlijk vlot te vertrekken.

Is er een stopstreep, moet je stoppen maar komt er niemand moet je snel weer doorrijden. Als dit te traag zou gaan, is dit allicht een reden om iemand te buizen?

Zijn er haaientanden moet je niet stoppen, dan kun je ontkoppelen en de voetrem klaarhouden maar wat je dan wil hebt is dat de snelheid snel zakt en je telkens weer naar eerste moet schakelen. Is dit dan een probleem?

Zou je toch meer snelheid moeten aanhouden, en ontkoppelen zodat je zo even tot stilstand kan staan om even rond te kijken? (zakt de snelheid zoals eerder aangegeven zul je niet meer in 2de vertrekken kunnen rijden maar stilvallen.
(dus hoe wat sneller worden door ervaring, het zit toch vooral tussen de oren normaal)

Ik heb tijdens het rijden ook het volgende ervaren, het is groen dus je houdt je snelheid aan maar je kunt doorrijden. Het wordt oranje dus je moet stoppen dus remtechniek toepassen (remmen - ontkoppelen- remmen) maar je hebt niet meer de tijd om af te schakelen.

Soms heb ik dat nog, dat ik het gevoel heb dat niet meer op tijd te kunnen of het al meer op voorhand doe eentje afschakelen. Is dit een probleem? Een reden om iemand te buizen. (ik heb maw het gevoel dat ik de controle op de veiligheid verlies als ik heel snel naar 2de moet schakelen want het is tekens remmen - schakelen - remmen - schakelen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vertrekken - stoppen

Bericht door GRO »

Ik heb tijdens het rijden ook het volgende ervaren, het is groen dus je houdt je snelheid aan maar je kunt doorrijden. Het wordt oranje dus je moet stoppen dus remtechniek toepassen (remmen - ontkoppelen- remmen) maar je hebt niet meer de tijd om af te schakelen.
Beste, als je dat tijdens het examen doet als je moet stoppen: 'ontkoppelen en dan remmen', dan mag je terug examen gaan doen. Ik hoop dat dat een techniek is die zo niet door je begeleider wordt aangeleerd.

Geef je beleider de raad om ons praktijkboek grondig door te nemen samen met jou. Daarin wordt ook uitgebreid beschreven hoe het afremmen en stoppen moet gebeuren.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm

Het vlotjes rijden, dat gaat komen naargelang je meer en meer oefent. Het is normaal dat het in het begin wat aarzelend gaat. Je moet ook op zoveel letten als beginnende bestuurder. Maar hoe meer km je gereden hebt, hoe vlotter het zal gaan.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vertrekken - stoppen

Bericht door de rijprof »

(remmen - ontkoppelen- remmen)
Je kunt gerust blijven remmen terwijl je ontkoppelt en terugschakelt.
Leer met jouw 2 voeten samen te werken. 1 voet constant op de rem en met de andere voet ontkoppelen dan terugschakelen en koppelingspedaal terug omhoog halen. Het is niet ofwel remmen ofwel ontkoppelen, maar combineren met én remmen en ontkoppelen en terugschakelen; niet of-of maar wel en-en.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
PDN

Re: Vertrekken - stoppen

Bericht door PDN »

Dan zou het inderdaad zo beter kunnen dat je bv van 5de naar 2de kan. Soms moet het snel gaan als je verderop ziet dat er verkeerslichten zijn.

Met vlotter bedoelt begeleider allicht: goeie kennis van verkeersregels en daarop anticiperen. Dan gaat het wellicht zo veel vlotter gaan zonder dat je het zelf beseft (lees: wat zelfverzekerder)

Maar je moet niet altijd stoppen (dus niet remmen) want dan stop je volledig, wat doe je precies? (ik zou een mening, visie wel een keer willen lezen om niet telkens te zitten twijfelen, je kunt pas verder goed autorijden als je wat zelfzekerder bent.
PDN

Re: Vertrekken - stoppen

Bericht door PDN »

Als je op voorhand niet goed kunt zien in de verte naar beide kanten, is het dan niet zo dat ook al staat er voorrang verlenen en indien nodig stoppen dat je toch stopt om goed te kunnen kijken? Of zou ik gewoon de gas los laten en zo afremmen en rem klaarhouden. Is de kust veilig kan ik alsnog door dat je misschien toch naar eerste moet?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vertrekken - stoppen

Bericht door de rijprof »

Je moet het steeds opnieuw bekijken en snelheid aanpassen volgens elke situatie en zichtbaarheid.
Elke situatie en kruispunt is anders. Soms moet je stoppen soms kun je traag rijden, zonder stoppen, soms kun je vlot rijden als je ver kunt zien.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
cricket
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 mar 2017, 16:24

Re: Vertrekken - stoppen

Bericht door cricket »

hello,

ik heb ook mijn voorlopig rijbewijs gekregen en vandaag de 1ste keer helemaal alleen de baan op en ben meerdere keren stilgevallen bij het vertrekken, dat had ik bijna nooit bij de rijles.

Zoals erboven werd verteld heb ik ook in de rijles de techniek geleerd ontkoppeling tot aangrijpingspunt en nadien gas geven, het was een Toyota yaris benzine
Ik rij nu met een opel corsa benzine. Heb de indruk dat ik het anders moet doen, en telken bij rood licht of na stoppen om een voetganger door te laten val ik stil en aan die andere bestuurders aan het toeteren, ik geraakte er nerveus van

Als ik het hier goed lees, moet ik dan eerst gas geven en koppeling daarna of tegelijkertijd naar boven laten komen?


alvast bedankt voor jullie reactie
Plaats reactie