Ervaring als begeleider

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
claessek
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2016, 07:54

Ervaring als begeleider

Bericht door claessek »

Onderstaand relaas geeft mijn persoonlijke ervaring en mening weer bij het rijexamen.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het prive begeleiden van een chauffeur in spé een doorn in het oog is van de rijscholen die logischerwijs nauwe banden hebben met examen centra...

5 keer “mocht” ik als mentor rijexamen meemaken in een examencentrum ten Zuiden van Antwerpen.
Ik wil alvast even vermelden dat wat ik hier schrijf gebaseerd is op persoonlijke ervaring en voortkomend uit gesprekken met lotgenoot vaders, moeders, nonkels, tantes of andere relaties die de taak van rij-instructeur op zich hadden genomen en blijkbaar dezelfde kritieken hadden.
Commentaar als “ge hebt goed gereden maar je zou toch wat meer in de spiegels moeten kijken. Ik kan u er toch niet doorlaten...” zijn schering en inslag. Kassa-kassa, de €36 zijn weer binnen.
Terwijl de een zegt “dat je niet te lang moet wachten om door te rijden zegt een andere dat ge zolang niet moet wachten en vastberadener moet zijn” verzekert dit de inkomsten van de dag. Na een derde keer en 6 uur rijschool is men al veel inschikkelijker. De inkomsten van de rijschool moeten uiteraard ook verzekerd worden nietwaar.
Terwijl een rijschool zegt dat terugschakelen bij afremmen niet aan te raden is blijkt dit toch een punt om af te keuren bij het examen. Al zal een andere examinator dat best goed vinden.
Voorrang van rechts is een dankbaar discussiepunt. Daar kan altijd wel iets bruikbaar uitgehaald worden. Te snel, te traag, te ver, te dicht, …
Het zou misschien best een goed idee zijn om de examinatoren zelf duidelijk te maken dat men beter uniform is in de opmerkingen zodat het “gok aspect” verdwijnt. Het wordt wel heel schrijnend als je hierover een opmerking durft maken en dat dan opeens alle commentaar achterwege blijft. Zelfs een alstublieft bij het overhandigen van de documenten kan er dan niet meer af. Betrapt? Het is blijkbaar niet altijd makkelijk om het gevoel van “in een machtspositie te zitten” onder controle te houden.
Ik (we) gaan ervan uit dat dit geen toeval is en dat het dagelijkse quota op voorhand wordt besproken. Een quota dat van aantal geslaagden vertaald wordt in inkomsten en steun aan de rijscholen.
Als dit toch zo’n heikel punt is maak dan de rijlessen sowieso verplicht maar betaalbaar.
Dan kan er rustig gekeuveld worden tussen examinator en instructeur (meermaals vermeld in de ervaringen) zonder dat er verder moet gelet worden op de kwaliteiten van de beginnende chauffeur. Rijbewijs (en omzet) verzekerd!
De zesde keer moesten er dus 6 uur praktijk gekocht worden. Ik zeg gekocht en niet gevolgd om de prioriteit nogmaals duidelijk te maken. Blijkbaar zijn die 6 uur maar een schnabbel voor de rijscholen want die instructeurs doen hun best om het zelfvertrouwen de dieperik in te duwen. Dit berust op 2 persoonlijke ervaringen en meerdere verhalen van “collega-mentors”.
Zoals gezegd wordt er bij begeleiding door de rijschool instructeur amper gekeken naar wat er gebeurd. Door een rood licht rijden of achterwiel op het voetpad zijn dan plots toegelaten. De discussie tussen begeleider en examinator loopt hoog op met als favoriete onderwerpen de politiek en beslissingen ivm rijvaardigheid erdoor.
Het is best mogelijk dat men niet graag heeft dat men prive leert rijden maar het omzeilen ervan zou best iets subtieler gebeuren. Het ligt er allemaal wat dik op vinden wij…
Ik ga ervan uit dat commentaren zoals in dit korte verslag de mensen ervan moet overtuigen om hun geld best ineens aan de rijschool te schenken en dat proberen hierop te besparen een illusie is. Althans in dit betreffende examencentrum dan…
Zijn er andere?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Ervaring als begeleider

Bericht door GRO »

Beste,

Ik heb uw tekst gelezen, maar ik heb toch enkele bedenkingen. alhoewel ik geen rijschool ben en ook geen band heb met de rijscholen.

Je schrijft in je eerste alinea dat rijscholen nauwe banden hebben met de examencentra. Dat is, alhoewel ikzelf al jarenlang bezig ben met rijbewijs B opleiding, een totaal nieuw gegeven voor mij.

Hoe verklaar je dat het slaagpercentage van jongeren die met een rijschool leren rijden, of jongeren die uitsluitend met begeleider leren rijden, ongeveer gelijk is. Dat wijst er toch niet op dat jongeren die via de rijschool leren rijden, omwille van 'zogezegde nauwe banden' bevoordeeld zouden zijn. Erger nog, rijscholen hebben soms de indruk dat examinatoren net voor hun leerlingen strenger zijn.

Uit je tekst kan ik ook opmaken dat jij de indruk hebt dat examencentra nogal lichtjes onvoldoende geven, om zo extra te kunnen verdienen wanneer een leerling komt herkansen. Ook dat is tegenstrijdig met info die ik krijg. Examencentra hebben soms te kampen met wekenlange wachtlijsten, eer jongeren een examen kunnen gaan doen. Examencentra hebben wel voorschriften en examinatoren kunnen soms niet anders dan een onvoldoende geven voor iets, omdat het hen zo wordt opgelegd door de overheid.

Leerlingen die met de rijschool leren rijden en/of voor het examen nog een aantal uren rijopleiding volgen, hebben wel een voordeel. Dat heeft niets te maken met een 'nauwe band', maar wel met het feit dat rijschoollesgevers dagelijks naar die examencentra gaan en perfect weten waarop examinatoren letten. Iets wat voor een begeleider op het eerste gezicht misschien minder belangrijk is, zullen zij anderzijds net beklemtonen. Ik neem als voorbeeld het in de spiegels kijken. Een examinator die achteraan in de wagen zit, kan van daar niet altijd zien of een deelnemer voldoende in de spiegels kijkt, als deze zijn hoofd stil houdt en enkel zijn ogen naar de linker- en rechterspiegel beweegt. Een lesgever zal aan een leerling uitleggen dat examinatoren het in de spiegels kijken heel belangrijk vinden en benadrukken dat de leerling tijdens het examen een beetje zijn hoofd naar links en naar rechts moet draaien wanneer hij kijkt, omdat zo kan voorkomen worden dat de examinator de indruk zou hebben dat er onvoldoende gekeken wordt. Ik weet niet of jij dat bijvoorbeeld tegen je kind hebt uitgelegd?

Neen, een leerling hoeft daarvoor geen uren rijopleiding te volgen. Al die punten vindt hij ook in ons praktijkboek uitgelegd, waarbij we de leerlingen aanraden om het boek ook grondig door hun begeleiders te laten doornemen.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Ervaring als begeleider

Bericht door de rijprof »

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het privé begeleiden van een chauffeur in spé een doorn in het oog is van de rijscholen die logischerwijs nauwe banden hebben met examen centra...
Dat is jouw indruk. Rijscholen zijn niet tegen privé-begeleiders. Rijscholen staan ten dienste van leerlingen en begeleiders als ze dat wensen.
Nog een misvatting: rijscholen en examencentra zijn 2 afzonderlijke instanties.
Na een derde keer en 6 uur rijschool is men al veel inschikkelijker. De inkomsten van de rijschool moeten uiteraard ook verzekerd worden nietwaar.
Na 6 uur zullen de meeste leerlingen iets bijgeleerd hebben zodat hun slaagkans verhoogt.
Ik (we) gaan ervan uit dat dit geen toeval is en dat het dagelijkse quota op voorhand wordt besproken. Een quota dat van aantal geslaagden vertaald wordt in inkomsten en steun aan de rijscholen.
Goed = goed, slecht = slecht, middelmatig zal afgewogen worden. Er zijn er zo velen die van de éérste keer slagen. Dat heeft dus niets met quota te maken.
Blijkbaar zijn die 6 uur maar een schnabbel voor de rijscholen want die instructeurs doen hun best om het zelfvertrouwen de dieperik in te duwen.
Sommige leerlingen hebben het wat moeilijk om tijdens een evaluatieles geconfronteerd te worden, maar de meesten zijn de instructeur erg dankbaar. De begeleider slikt meestal even na het horen dat hij zijn leerling foute zaken heeft aangeleerd.

België is uniek met het systeem van vrije begeleiding waar je zonder rijschool te volgen een rijbewijs kan halen.
Van mij mag dit systeem gerust blijven. Er zijn talrijke voorbeelden van vrije begeleiding die met succes van de éérste keer slagen.
Veel hangt af van een samenloop van factoren: de kwaliteit van de begeleider, het talent van de leerling, stressbestendigheid, positieve/negatieve ingesteldheid, een momentopname die mee- of tegenzit, de accenten die de examinator legt, enz...

Een beetje geluk of wat tegenslag tijdens de momentopname kan wel eens het verschil maken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
claessek
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2016, 07:54

Re: Ervaring als begeleider

Bericht door claessek »

Bedankt voor de reakties.
Ik heb geen bewijzen voor wat ik hier aanvoel maar een en ander is gesteund op persoonlijke ervaring en reakties van collegas zoals ik vermeld heb.
De nauwe banden van examencentra en rijscholen is gesteund op de vrije discusies die worden gevoerd gedurende het examen die helemaal niets met de gaande activiteit te maken hebben. Zelf mag je amper met je ogen knipperen laat staan je stem laten horen.
Hierdoor wordt er zeer licht over de kwaliteit gegaan. Door een rood licht rijden lijkt me niet direct een te verwaarlozen actie. Evenmin met de achterwielen op de borduur staan bij het parkeren. Twee activiteiten die duidelijk hebben plaatsgevonden in het laatste examen maar verwaarloosd werden in de gevoerde conversatie.
Dit stuit tegen de borst en wakkert vermelde vemoedens alleen maar aan. Zoals gezegd heb ik geen harde bewijzen en zal ik die uiteraard ook niet vinden.

Een "leerling" die zich 20 minuten beheerst en examen aflegt met succes en daarna tegen 180 op de weg rijdt is een goede chauffeur op papier.
Verstrengen van de maneuvers zal hier niets aan veranderen.
Het zit tussen de oren en zonder mentaliteitsverandering en alleen strengere bekeuringen met bijhorende opgevoerde controles kan soelaas bieden.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Ervaring als begeleider

Bericht door Benny Stinkens »

claessek schreef:De nauwe banden van examencentra en rijscholen is gesteund op de vrije discusies die worden gevoerd gedurende het examen die helemaal niets met de gaande activiteit te maken hebben. Zelf mag je amper met je ogen knipperen laat staan je stem laten horen.
Er bestaat een band tussen een examinator die een instructeur een heel aantal keren op een week terug ziet.
Maar niet zoal U denkt.
Ik zal mezelf als voorbeeld nemen:
Wanneer praat ik tegen een examinator?
Als ik merk dat mijn kandidaat zeer nerveus is, met doel om het ijs te breken.
Dit kan alleen maar als je merkt dat de kandidaat daar zelf wel tegen kan.
Je probeert hem daardoor te kalmeren, dus als je op voorhand weet dat hij er nog nerveuzer door zou worden, doe je dit best niet.

vrije discussies is dan ook maar het enige wat je kunt hanteren, want net zo min als een begeleider mogen wij totaal geen woord zeggen over -wat ook maar enigszins als voorzeggen kan bestempeld worden-

We moeten net zoals een begeleider goed opletten wat we zeggen en waarnaar we kijken.
Anders krijgen we net zoals een begeleider een serieuze uitbrander.
Een "leerling" die zich 20 minuten beheerst en examen aflegt met succes en daarna tegen 180 op de weg rijdt is een goede chauffeur op papier.
Verstrengen van de maneuvers zal hier niets aan veranderen.
Het zit tussen de oren en zonder mentaliteitsverandering en alleen strengere bekeuringen met bijhorende opgevoerde controles kan soelaas bieden.
Liefst 40 minuten :wink: Gelijk heeft u, maar dit is niet de schuld van de examencentrums noch van de rijscholen. :idea:

Werkgelegenheid voor rijscholen of examencentrums :?:

Een rijschool die zoals U beweert zou toestaan of niet zou reageren op "door het rood rijden" enz.... zal binnen de kortste keren de boeken kunnen dicht doen.
"Werkgelegenheid of kassa" creëren heeft een examencentrum niet nodig, er zijn op dit moment als moeilijk examens vast te krijgen tot in september. :idea:

Een rijschool zal haar agenda vol krijgen op basis van de tevredenheid van haar klanten, niet op de zogenoemde gebuisden door examencentrums. :idea:

Niet tevreden over u rijschool, neem een andere.
Tenzij u ze natuurlijk allemaal over dezelfde kam wilt scheren. :oops:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
claessek
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2016, 07:54

Re: Ervaring als begeleider

Bericht door claessek »

Met dank aan al wie gereageerd heeft.
Alleen zou ik wel eens een reaktie willen van niet betrokken partijen...

Ik had nu niet direct op instemming gerekend van mensen die er een boek over rijervaring op na houden of rij instrukteurs zelf.

Dit is geen verwijt en ook logisch. Niemand gaat tegen zijn "eigen winkel" praten.

Ik wacht dus nog even op andere reakties...

P.S. Ik zeg niet dat men alles door de vingers ziet onder rijschool begeleiding. Wel dat een aantal foute acties verloren gaan tijdens discussies in de wagen.
Bovendien heb ik onlangs iemand ontmoet die al wenend thuiskwam en waar de examinator tegen had gezegd dat ze eigenlijk "niet kon rijden" maar dat hij ze er maar zou doorlaten na de derde keer...
Weerom kan ik dit niet hard maken maar het zijn reële ervaringen...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Ervaring als begeleider

Bericht door GRO »

Maar op dit forum staan toch honderden reacties van jongeren die examen gedaan hebben, al of niet geleerd met begeleider of rijschool en al of niet geslaagd.

De 1/2 van de leerlingen, of ze nu met rijschool of begeleider geleerd hebben, slaagt van de eerste keer.
Van de 1/2 die niet van de eerste keer slaagt, reageert de 1/2 dat ze inderdaad fouten gemaakt hebben en de 1/2 helft steekt het op de examinator, of de lesgever of hun begeleider.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ervaring als begeleider

Bericht door Inazuma »

Wat ik me afvraag, is waarom er geen gebruik gemaakt wordt van camera's tijdens het examen.
De technologie is er, en het zou een hoop discussies achteraf vermijden.

De nieuwe regelgeving had een ideale kans geweest om het in te voeren.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Ervaring als begeleider

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef:Wat ik me afvraag, is waarom er geen gebruik gemaakt wordt van camera's tijdens het examen.
De technologie is er, en het zou een hoop discussies achteraf vermijden.

De nieuwe regelgeving had een ideale kans geweest om het in te voeren.
Dat zou dan een camera moeten zijn die voor, achter, links en rechts continue zou moeten filmen :?
Alles wat niet binnen het zichtveld van de camera valt blijft betwistbaar.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Ervaring als begeleider

Bericht door Gast »

Dat idee wil ik direct onderschrijven.
En nu verwacht ik dezelfde instemming van de examinatoren uiteraard... :D
Gast

Re: Ervaring als begeleider

Bericht door Gast »

Vele begeleiders hebben vaak niet door dat ze zelf niet de juiste attitudes hebben om aan het verkeer deel te nemen!
Deze uitspraak horen we natuurlijk niet graag...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ervaring als begeleider

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: Dat zou dan een camera moeten zijn die voor, achter, links en rechts continue zou moeten filmen :?
Dat bestaat dus ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Ervaring als begeleider

Bericht door de rijprof »

Zou jij graag continu gefilmd willen worden op jouw werk?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
claessek
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2016, 07:54

Re: Ervaring als begeleider

Bericht door claessek »

de rijprof schreef:Zou jij graag continu gefilmd willen worden op jouw werk?
Als dat rechtvaardig gebeurt en uitsluitend dient in geval van discussie met alle plezier...
Maar dan nog denk ik niet dat het enthousiasme bijster groot zal zijn.
Nu is het WOORD (examinator) tegen woordje (leerling)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Ervaring als begeleider

Bericht door bert.covens »

claessek schreef:Een "leerling" die zich 20 minuten beheerst en examen aflegt met succes en daarna tegen 180 op de weg rijdt is een goede chauffeur op papier.
Verstrengen van de maneuvers zal hier niets aan veranderen.
Het zit tussen de oren en zonder mentaliteitsverandering en alleen strengere bekeuringen met bijhorende opgevoerde controles kan soelaas bieden.
U haalt twee zaken door elkaar.

De rij-opleiding en het praktijkexamen is 1. Controle en bestraffing van diegenen die het -éénmaal in bezit van hun rijbewijs- vertikken om zich aan de verkeersregels te (blijven) houden, ... is 2.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie