Kijktechniek bij parkeermanoeuvre examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Robins

Kijktechniek bij parkeermanoeuvre examen

Bericht door Robins »

Ik ben volop het parkeermanoeuvre aan het inoefenen. Ik ga me naast de wagen zetten waar ik achter wil parkeren. Ik rij verder achteruit. Tot 1 meter er voorbij. Ik zet hem in achteruit en stuur naar rechts. Hoe weet je dat je op 45 graden staat. Want het is zo dat ik het aanleer met begeleider. Hij zegt dat als de lijn van de boordsteen uit de spiegel verdwijnt ik op 45 graden sta. Maar ik moet ondertussen wel het verkeer in de gaten blijven houden. (kan gevaarlijk worden als ik teveel fixeer)

Maar eens je aan je manoeuvre bezig bent, op 45 graden staat om in te draaien kun je toch geen voorrang meer verlenen?

Je moet eens je op die 45 graden staat, best 2 keer al naar links sturen voor je gas geeft als referentiepunt. En dan alles naar links sturen, kijken in R spiegel of je zo'n 30 cm van de boordsteen uitkomt.

En hebben jullie tips bij bergop, bergaf parkeren want dit is toch veel moeilijker.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kijktechniek bij parkeermanoeuvre examen

Bericht door Inazuma »

Robins schreef:Hoe weet je dat je op 45 graden staat.
Ongeveer is goed genoeg hoor ... wel niet té scherp indraaien want dan zit je direct tegen de borduur en/of heb je geen plaats om de auto terug recht te zetten.

Als je wat minder scherp indraait kom je gewoon wat verder naar achter uit.
Plaats genoeg op examen.
(kan gevaarlijk worden als ik teveel fixeer)
NIET fixeren dus, en ook niet fixeren op trukjes ...

Maar eens je aan je manoeuvre bezig bent, op 45 graden staat om in te draaien kun je toch geen voorrang meer verlenen?
Vooraf goed uitkijken dus.
Je moet eens je op die 45 graden staat, best 2 keer al naar links sturen voor je gas geeft als referentiepunt. En dan alles naar links sturen, kijken in R spiegel of je zo'n 30 cm van de boordsteen uitkomt.
Stop met je fixeren op trukjes, en kijk waar je auto heen gaat ...

Doe het maneuver eens andersom:
kijk als je wegrijdt uit geparkeerd staan, hoe dat er uit ziet in je spiegel, en tegenover de andere geparkeerde auto's

Wel voorzichtig mee zijn :wink:
En hebben jullie tips bij bergop, bergaf parkeren want dit is toch veel moeilijker.
Dat is toch gewoon hetzelfde ... :?:
Enkel vertrekken bergop zal je dan goed onder de knie moeten hebben.

Als je vanzelf achteruit bolt, controleer je de parkeersnelheid met de voetrem en moet je niet met de koppeling spelen.
Dat is zowat het enige verschil.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kijktechniek bij parkeermanoeuvre examen

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:Stop met je fixeren op trucjes, en kijk waar je auto heen gaat ...
Dat is de beste raad die je kunt geven. Leer parkeren op inzicht en overzicht. Enkele referentiepunten kunnen helpen, meer staar je er niet blind op.

Klik eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Robins

Re: Kijktechniek bij parkeermanoeuvre examen

Bericht door Robins »

Bedankt voor de tips. Wat ik wil is tenslotte goed en veilig parkeren. (en dat je je er wat zekerder door voelt)

Nog even dit:
Als je vanzelf achteruit bolt, controleer je de parkeersnelheid met de voetrem en moet je niet met de koppeling spelen.
Dat is zowat het enige verschil. (als je niet op tijd ontkoppelt kun je stil vallen, dus is bergaf parkeren niet veel moeilijker? Graag nog even een paar tips hieromtrent, want hier ga ik toch ook nog op oefenen. Maar het moet ook goed tussen de oren zitten zodat zoals ik aangaf je er wat zekerder door kunt voelen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kijktechniek bij parkeermanoeuvre examen

Bericht door de rijprof »

Als je vanzelf achteruit bolt, controleer je de parkeersnelheid met de voetrem en moet je niet met de koppeling spelen?
Ja, ontkoppelingspedaal ingedrukt houden en de snelheid fijntjes regelen met de rem.
Als het lichtjes stijgt, ga je met het koppelingspedaal rond het aangrijpingspunt moeten spelen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Robins

Re: Kijktechniek bij parkeermanoeuvre examen

Bericht door Robins »

Als ik op 45 graden ongeveer sta en traag stuur en traag rijd, sta ik er 9 kansen op 10 goed in. En op het examen krijg je 2 kansen. Dus mag ik best wel tevreden zijn over mezelf?

Maar soms moet je als het sturen en rijden niet gelijk is langer achteruit rijden zonder te sturen, hoe zie ik dit juist in mijn R-spiegel. Waarop let ik best? Dan wordt ik misschien nog beter in dit manoeuvre?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kijktechniek bij parkeermanoeuvre examen

Bericht door de rijprof »

hoe zie ik dit juist in mijn R-spiegel.
door ervaring afstand schatten in de spiegel en niet enkel in de spiegel kijken maar ook door de zijachterruit kijken en je oriënteren op de auto vóór jou.
M.a.w. blijf niet in enkel die spiegel staren maar kijk ook naar andere punten. Hoe meer oriëntatiepunten je hebt hoe beter.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Robins

Re: Kijktechniek bij parkeermanoeuvre examen

Bericht door Robins »

Dankjewel voor het advies. Maar klopt het volgende: als je wat sneller gestuurd hebt als gas gegeven je best een stukje gewoon achteruit kunt rijden, omdat je het zo kunt compenseren om toch goed in het parkeervak terecht te komen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kijktechniek bij parkeermanoeuvre examen

Bericht door de rijprof »

Hoe sneller je rijdt, hoe sneller je moet sturen.
Hoe trager je rijdt, hoe rustiger je kunt sturen.
Waarom zou je het moeilijk maken door snel te parkeren als je rustig mag parkeren?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie