REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door GRO »

mrbungle

Re: NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door mrbungle »

Hallo,

Er zijn wat onduidelijkheden over wanneer welke regels geldig zijn:

Als Ik mijn theoretisch examen eind november 2016 haal.
Ik leer rijden met mijn vader vanaf december, gelden de nieuwe regels dan ook voor mij? Of kan ik mijn examen afleggen in april?
De regel dat je 9 maand moet in het bezit zijn om je praktisch examen af te leggen, verandert die op 1 januari of 1 juni 2016 en geldt deze dan voor mij?
Mijn vader zou ook 2 uur les moeten krijgen, wanneer geldt dit? Als je al aan het leren rijden bent voor 2017, moet hij dan vanaf 1 januari of 1 juni dit volgen?

Met vriendelijke groeten,
mrbungle
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Inazuma »

Normaal gelden de oude regels verder voor wie VOOR de aanvang van de nieuwe regeling een voorlopig rijbewijs heeft behaald.

Examen zou echter WEL kunnen veranderen - voor iedereen dan, op 1/6/2017 - is bij vorige aanpassing in 2006 ook gebeurd.
rijbewijsced
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2016, 15:42

Re: NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door rijbewijsced »

Ik vind de nieuwe wetgeving ook een beetje verwarrend. Ik heb via school mijn theoretisch rijbewijs behaald en door verschillende omstandigheden is dit vervallen. Toen ik op de redactie het persbericht zag over de nieuwe wetgeving, werd er gesproken over een nieuw rijexamen 1/6/2017, maar in het najaar (van 2016) zou ik wel terug een voorlopig rijbewijs kunnen verkrijgen.
link: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2717056

Weten jullie daar al iets meer van? Wanneer precies in het najaar? Is er dan terug een wachttijd als ik een nieuw voorlopig rijbewijs aanvraag? (want eigenlijk kan ik zo goed als examenklaar rijden, maar door geen datum te vinden voor het examen was mijn voorlopig rijbewijs vervallen)

Bedankt
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door GRO »

Al wat nu bekend is staat vind je in de link bovenaan.

Als je vorig VR vervallen is, moet jij normaal 3 jaar wachten, tenzij:
a. .... jij nog valt onder het oude oude systeem.
b. .... of er een nieuwe overgangsmaatregel komt. Daarover is nog niets beslist.
maar door geen datum te vinden voor het examen was mijn voorlopig rijbewijs vervallen)
???
Drie jaar tijd en geen datum gevonden?
Lies20
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mei 2015, 22:37

Re: NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Lies20 »

Dat het 3 jaar wachten wordt afgeschaft vind ik wel een goede zaak :) Maar ik ben stiekem toch blij dat ik mijn definitief rijbewijs al gehaald heb :)
Gast

Re: NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Gast »

Ik ben geslaagd voor mijn theoretisch rijexamen in juli, dus als ik mijn praktijkexamen na 1 juni wil afleggen, moet ik ook voldoen aan de nieuwe regels?
Marina

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Marina »

Beste, ik las vandaag dat het voorstel voor de vernieuwde rijopleiding goedgekeurd werd.Goed dat de maneuvers aangepast worden want voorgaande beantwoordden niet aan de praktijk. Eigenlijk zou het beter zijn om deze weer op een afgesloten terrein te laten uitvoeren net als vroeger ( risico blikschade enz) Er zijn gemeentepleintjes(mits wat renovatie) genoeg om te oefenen. Wat bedoelt men in rechte lijn achteruit rijden? Gewoon stoppen op de OW, in achteruit zetten en rijden? Dit kan toch iedereen? Stuur rechthouden en gas geven?
Links parkeren tss 2 voertuigen. Heeft men er rekening mee gehouden dat dit enkel in een eenrichtingsstraat toegelaten is? Ik ken Bree vrij goed en daar is geen enkele eenrichtingsstraat waar dit mogelijk is. Hier zijn telkens maar 2 vakken beschikbaar in die regio.
Dient de leerling te weten hoe de gps van de examitor/ rijschoolwagen werkt? Graag uw mening.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Inazuma »

Marina schreef:Beste, ik las vandaag dat het voorstel voor de vernieuwde rijopleiding goedgekeurd werd.Goed dat de maneuvers aangepast worden want voorgaande beantwoordden niet aan de praktijk. Eigenlijk zou het beter zijn om deze weer op een afgesloten terrein te laten uitvoeren net als vroeger ( risico blikschade enz)
Inderdaad
Maar zover wilden de geniën in BXL niet gaan vrees ik.
Examencentra hàdden daar vroeger terreinen voor ...
Zou me niet verwonderen dat het op de openbare weg doorgaat, omdat die terreinen intussen op meerdere plaatsen een andere bestemming hebben
Wat bedoelt men in rechte lijn achteruit rijden? Gewoon stoppen op de OW, in achteruit zetten en rijden? Dit kan toch iedereen? Stuur rechthouden en gas geven?
Als ik zo eens op de openbare weg zie:
- gebeurt dat niet veel
- wordt er veel bij gesukkeld àls het gebeurt .
Links parkeren tss 2 voertuigen. Heeft men er rekening mee gehouden dat dit enkel in een eenrichtingsstraat toegelaten is?
Het aanbod aan mogelijkheden - zowel voor oefenen als praktijkexamen- gaat zéér beperkt zijn.
Dient de leerling te weten hoe de gps van de examinator/ rijschoolwagen werkt? Graag uw mening.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door de rijprof »

Eigenlijk zou het beter zijn om deze weer op een afgesloten terrein te laten uitvoeren net als vroeger
Dan kun je al evengoed de proef op de openbare weg op een privaat terrein simuleren of met een rij-simulator. Neen, wat mij betreft. Laat de proef maar zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid komen.
in achteruit zetten en rijden? Dit kan toch iedereen? Stuur rechthouden en gas geven?
Dat dacht je! Kom maar eens kijken tijdens de rijlessen wie 'recht' achteruit kan rijden zonder al te veel te slalommen en verkeerd stuurt omwille van het spiegelbeeld in de spiegels.

Links parkeren zal in een eenrichtigstraat of woonerf zijn.
Uiteindelijk moeten er, via lottrekking, maar 2 van de 6 manoeuvres worden uitgevoerd.

Je moet enkel de GPS kunnen volgen, niet instellen en je mag ook vragen om zonder GPS te rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Marina

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Marina »

Alvast bedankt voor jullie antwoord. Ik denk dat ik het maneuver "in rechte lijn achteruit rijden" dan toch anders interpreteer. Ik stel het me voor als volgt: stoppen op de rijbaan langs de borduur. Als er geen hindernissen zijn zoals de paaltjes vroeger is dit toch kinderspel? Gewoon je stuur recht houden en achteruit rijden. Ook als is het een smalle weg, als je recht staat is het toch te eenvoudig?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door de rijprof »

is het toch te eenvoudig?
Misschien voor jou, kinderspel. Geloof me, sommigen hebben daar veel moeite mee.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Stefan Peeters »

de rijprof schreef:Laat de proef maar zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid komen.
Zolang de proef maar niet zo dicht mogelijk bij mijn auto komt... :shock: :shock: :shock:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door de rijprof »

ter verduidelijking: zo dicht mogelijk de werkelijkheid benaderen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Inazuma »

Marina schreef:Gewoon je stuur recht houden en achteruit rijden.
Met de sturende wielen achteraan, ga je veel sneller moeten corrigeren dan rechtdoor (vooruit).

Was anders één van de grote buismanoeuvres op het "oude" rij-examen
(wel tussen paaltjes toen - en je moest vooraf langs de paaltjes tot voor de doorgang rijden, dan achteruit er tussendoor ...)
Plaats reactie