Schrik op smallere wegen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Schrik op smallere wegen

Bericht door Gast »

Hey iedereen,

Ik rij nu alleen rond, heb 20 uur les gevolgd, en voor naar mijn werk en terug te gaan moet ik vooral autostrade doen, dit is geen probleem, ook straten met beschildering op de grond, dus, waar je ziet waar jou vak is, is ook geen probleem, maar we hebben hier een paar straten, die ze ook graag doen op het examen, waar er geparkeerd word langs beide kanten en je kan juist met 2 auto's naast elkaar passeren, of juist niet, hier heb ik een erge schrik voor, vooral om de geparkeerde auto's, maar ik kan moeilijk de tegenligger omver rijden, wat kan ik hieraan doen?

Groetjes
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Schrik op smallere wegen

Bericht door Benny Stinkens »

Dit komt dus omdat je de kijktechniek niet beheerst. :idea:

Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe het dan mogelijk is dat jij een bekwaamheidsattest gekregen hebt van een erkende rijschool :?:

Niet om je te beledigen, maar je kijktechniek is eigenlijk het eerste waarmee een instructeur zou moeten beginnen eer hij ook maar verder gaat.
Ik vraag me dan ook af hoe het komt dat je instructeur dit niet gemerkt heeft?

Je gaat dus als ik goed begrepen heb te werk met de wegmarkeringen.
Je kan dit echter ook doen zonder.
je moet eens regelmatig in je buitenspiegels kijken:
Rechts kijk je dan naar de boordsteen of goot.
Links bij het ontbreken van wegmarkeringen kijk je naar het midden van de rijbaan.

Dit natuurlijk om te beginnen op een rustige straat waar je geen of weinig verkeer hebt.
Anders ga je hun in gevaar brengen omdat je aandacht naar achteren gericht is.


Zo kan je bepalen hoeveel plaats je nog links en rechts over hebt.
Eenmaal dat je de juiste plaats op de rijbaan hebt ingenomen kan je voor jezelf een merkpunt verzinnen aan de voorkant van je auto. Als voorbeeld een stukje van je ruitenwisser wat gelijk loopt met de rand van de rijbaan.

Deze kan je dan steeds als "vizier" gebruiken.
Let wel op: dit is een tip voor een beginneling om de eerste stapjes te kunnen zetten.
Gevorderd zou je dit dus zeker en vast niet meer nodig mogen hebben.

Wat je ook moet doen is goed ver vooruit kijken, hoe verder hoe liever.
Niet blijven kijken naar tegenliggers of obstakels naast de rijbaan, maar er ver voorbij kijken.
Kijken waar je naar toe wilt sturen, niet blijven kijken naar wat je wilt ontwijken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Schrik op smallere wegen

Bericht door de rijprof »

Je moet reeds van heel ver kunnen inschatten of er voldoende plaats is met jouw tegenligger, zoniet wacht je vóór de smalle doorgang.
Wanneer er voldoende plaats is maar nog steeds erg smal, rij je heel traag en controleer je voortdurend jouw rechterkant zodat je niet te dicht naast geparkeerde auto's gaat rijden.
Hoe smaller het wordt hoe trager je moet rijden, soms in 1ste versnelling.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie