Parkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Amyz

Parkeren

Bericht door Amyz »

Er zijn 2 manieren van parkeren, er is het manoeuvre op het examen. Heb ik het zo goed? Rechts achterwaarts parkeren is naast auto staan waar je achter wil gaan staan, en jouw auto moet 1 meter verder steken ongeveer dan de auto waar je naast staat. Dan in achteruit zetten, en gas geven en naar rechts sturen tegelijkertijd. Dit kan best traag dmv de slippende koppeling. Wanneer de rechterkant tegen de boordsteen aan komt (je deze niet aantikt) kun je hem in 1ste zetten en dan links sturen tot je goed staat?

De 2de wijze is dat je bv op een parking van een shopping center een parkeerplaats moet inrijden. Dit doe ik nooit goed. Zijn hier geen tips? Ik sta altijd verkeerd. Oké, dit moet niet op het examen. Maar dit wil je toch ook wat zekerder kunnen als je de weg opgaat.
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: Parkeren

Bericht door Sanne87 »

Ik zou er niet 100% zeker van zijn dat dit laatste niet zal gebeuren op je examen. Oke, het is geen verplicht manoeuvre, maar in Kontich bijvoorbeeld is de parkeerplaats van het examencentrum wel zo ingedeeld. Ze hebben er daar ook een 2e, met schuine vakken, waar ik moest parkeren aan het einde van mijn examen en ik zat daarbij bijna in de struiken... Was dat helemaal gebeurd ipv bijna, dan had ik er een opmerking over gekregen. (Nu zei de examinator er ook iets van, maar stond het niet op mijn blad.)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren

Bericht door de rijprof »

3 tips om jouw auto mooi dwars in een parkeervak te krijgen:
- Neem eerst zoveel mogelijk afstand dan heb je meer overzicht en correctieruimte
- Stop eventjes en rij hééééél traag
- Stuur je voorwiel zo dicht mogelijk bij de buitenrand zodat achteraf jouw achterwielen beter in het midden geraken wanneer je de auto evenwijdig zet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Amyz

Re: Parkeren

Bericht door Amyz »

Bedankt voor de tip. Als je je stuur draait volledig naar de andere kant bv naar L of R: tel je dan automatisch hoeveel keer je gedraaid hebt om dan terug te kunnen draaien om de banden terug goed te zetten. Of zijn hier nog tips, geheugensteuntjes voor?

Hier heb ik het de vorige keren ook niet goed gedaan bij het parkeren.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeren

Bericht door Inazuma »

Amyz schreef:Bedankt voor de tip. Als je je stuur draait volledig naar de andere kant bv naar L of R: tel je dan automatisch hoeveel keer je gedraaid hebt om dan terug te kunnen draaien om de banden terug goed te zetten. Of zijn hier nog tips, geheugensteuntjes voor?
Neen
Je ziet dat door te kijken waar de auto (heel traag) naar toe rijdt ...

Meer op oefenen
Sommige parkings zijn erg smal tussen de dwarse parkeerplaatsen.
Als je auto wat langer is, kan het zijn dat het in 2 keer moet.
Als je je bocht een beetje verkeerd inschat, kan je dat ook voor hebben.
Amyz

Re: Parkeren

Bericht door Amyz »

Als het manoeuvre doet op het examen, rechts inparkeren mag je heel traag rijden. En je moet toch naar de rechterbuitenspiegel kijken om te weten of je er goed in staat. Dus hoe zie je of je er prima instaat? (ik heb er veel stress van, en ook faalangst)

En dan op de andere manier inparkeren. (hoe zie je dat in je spiegels) Niet is zo vervelend als denken goed te staan, naar buiten stappen en zien dat die iets over de lijn staat bv.

En als je denkt goed te staan en je moet die wielen terug recht zetten zou ik liever niet meer vooruit rijden, is er geen andere hulp zodat die zeker terug recht staan. (ik weet wel dat ze op het examen dit niet controleren, wellicht ook niet in 2017 want ze stappen niet mee uit om te controleren?)
Amyz

Re: Parkeren

Bericht door Amyz »

In de R spiegel bv bij links inparkeren in éénrichtingsstraat, en je ziet dan dat die niet goed staat, niet dicht genoeg bij stoeprond. Dan kun je hem in achteruit zetten en naar rechts sturen?
Plaats reactie