Voorlopig rijbewijs van voor 03-02-2014

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Moja
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jul 2016, 06:15

Voorlopig rijbewijs van voor 03-02-2014

Bericht door Moja »

Beste
Mijn dochter heeft een voorlopig rijbewijs van 3 jaar dat verstrekt werd op 10 december 2013.
Ze volgde vorige maand (juni 2016) een volledig programma van 20 u op de rijschool.
Vorige week ging ze haar oude rijbewijs op het gemeentehuis inwisselen voor een nieuw rijbewijs van 18 maanden waarmee ze ook alleen mag rijden.
Vraag 1: Gisteren zou ze het mogen ophalen maar ze kreeg op het gemeentehuis te horen dat haar theorie vervallen is en dat ze die eerst opnieuw moet doen alvorens een praktisch examen te kunnen afleggen. Dit klopt toch niet. Ze heeft een rijbewijs van voor de nieuwe regelgeving en het speelt dan bijgevolg toch geen rol of de theorie reeds meer dan 3 jaar geleden werd afgelegd.
Vraag 2: Als mijn dochter haar voorlopig rijbewijs van voor de nieuwe regelgeving inwisselt voor een nieuw rijbewijs van na de regelgeving, komt ze dan onder de nieuwe regelgeving. Met ander woorden vervalt dan haar theorie?
Graag een reactie.
Moja
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs van voor 03-02-2014

Bericht door Inazuma »

Moja schreef:Beste
Mijn dochter heeft een voorlopig rijbewijs van 3 jaar dat verstrekt werd op 10 december 2013.
Ze volgde vorige maand (juni 2016) een volledig programma van 20 u op de rijschool.
Vorige week ging ze haar oude rijbewijs op het gemeentehuis inwisselen voor een nieuw rijbewijs van 18 maanden waarmee ze ook alleen mag rijden.
Vraag 1: Gisteren zou ze het mogen ophalen maar ze kreeg op het gemeentehuis te horen dat haar theorie vervallen is en dat ze die eerst opnieuw moet doen alvorens een praktisch examen te kunnen afleggen. Dit klopt toch niet. Ze heeft een rijbewijs van voor de nieuwe regelgeving en het speelt dan bijgevolg toch geen rol of de theorie reeds meer dan 3 jaar geleden werd afgelegd.
De nieuwe voorlopige rijbewijzen B worden afgeleverd onder de HUIDIGE voorwaarden.
DWZ : minder dan 3 jaar geleden geslaagd zijn voor theorie.
Overigens was dat net hetzelfde onder de oude regelgeving.

Van wanneer was haar theorie geleden ?
Als de gemeente weigert het VRB B uit te reiken, kan dat enkel omdat haar theorie ouder is dan 3 jaar ...

Met een nieuw voorlopig rijbewijs B valt ze volledig onder de nieuwe regelgeving:
Dus eveneens minder dan 3 jaar geleden geslaagd zijn voor theorie om, praktijkexamen te mogen afleggen.
Vraag 2: Als mijn dochter haar voorlopig rijbewijs van voor de nieuwe regelgeving inwisselt voor een nieuw rijbewijs van na de regelgeving, komt ze dan onder de nieuwe regelgeving.
Ja.
Met ander woorden vervalt dan haar theorie?
Neen.
Maar die moet dus minder dan 3 jaar geleden afgelegd zijn om een nieuw voorlopig rijbewijs B te kunnen krijgen ... en om examen te doen.
Plaats reactie