Kan ik nog wel mijn rijbewijs behalen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Twi

Kan ik nog wel mijn rijbewijs behalen?

Bericht door Twi »

Een hele tijd terug, 8 oktober 2013 ben ik geslaagd op mijn theorie B en kreeg ik het voorlopig rijbewijs M36. Op de gemeente verzekerde ze me dat ik naderhand gerust van begeleider naar rijschool kon overschakelen, op die manier kon ik rustig aan beginnen.

Door omstandigheden is er nog niet veel van gekomen, na al die tijd. Heel dom van mij. Slechts de basis heb ik geoefend met mijn begeleider.
Mijn voorlopig rijbewijs is nog maar geldig tot 7 oktober 2016, de tijd dringt dus enorm. Liefst zou ik met een rijschool aan de slag gaan zodat ik snel op dreef ben.

Nu heb ik hierover enkele vragen:
- Kan ik met een M36 voorlopig rijbewijs naar een rijschool (voor meer als 6u), of moet/kan ik deze nog laten omwisselen?
- Ik lees overal dat je minstens 3 maanden stage moet rijden. MOET dat voordat je een examen kan afleggen? Of kan je gewoon de lessen volgen en direct een examen wagen? Want die 3 maanden zijn wel héél nipt.
- Is het zelfs maar mogelijk dat ik op deze korte tijd klaar geraak om een examen af te leggen? Of ga ik hiermee mijn geld verkwisten en wacht ik beter tot na 7 oktober?
- Indien het praktisch onmogelijk is dit nog te doen... kan ik dan na 7 oktober direct mijn theorie opnieuw doen en onmiddelijk terug met de praktijk van start gaan?


Enig advies is welkom, want ik snap er zelf niet veel meer van.
(dat ik minder moet uitstellen is me reeds duidelijk :lol: )
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Kan ik nog wel mijn rijbewijs behalen?

Bericht door GRO »

Jij hebt een VR 36 maanden, dat nog geldig is. En je valt nog onder het oude systeem.

Jij kunt met dit VR, voor het vervalt, examen gaan doen. Of, als je 20 uur rijles volgt voor het vervalt, nog omschakelen naar een nieuw VR 18 maanden.

Als je wacht tot het vervalt, kan je gedurende drie jaar geen VR meer krijgen en kun je enkel nog met een rijschool oefenen en examen gaan afleggen.

Best zo snel mogelijk je rijbewijs behalen. Vanaf volgend jaar wordt het veel moeilijker.

Uitgebreide uitleg vind je in ons praktijkboek
http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
Plaats reactie