voorlopig rijbewijs omwisselen/verlengen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
olivier_
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2016, 08:14

voorlopig rijbewijs omwisselen/verlengen

Bericht door olivier_ »

In Oktober 2013 ben ik geslaagd voor het theoretisch examen en heb ik een voorlopig rijbewijs van 36 maanden aangevraagd. Helaas voel ik me vandaag, na bijna 3 jaar, nog niet in staat om het examen af te leggen. Stel dat ik nu 20 uren les volg en vóór Oktober 2016 het voorlopig rijbewijs omwissel voor een voorlopig rijbewijs van 18 maanden, kan ik dan oefenen tot april 2018? M.a.w., is het voorlopig rijbewijs van 18 maanden daadwerkelijk een extra 18 maanden geldig of vervalt deze ook in Oktober 2016?

Alvast bedankt,
Olivier
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorlopig rijbewijs omwisselen/verlengen

Bericht door Inazuma »

olivier_ schreef:In Oktober 2013 ben ik geslaagd voor het theoretisch examen en heb ik een voorlopig rijbewijs van 36 maanden aangevraagd. Helaas voel ik me vandaag, na bijna 3 jaar, nog niet in staat om het examen af te leggen. Stel dat ik nu 20 uren les volg en vóór Oktober 2016 het voorlopig rijbewijs omwissel voor een voorlopig rijbewijs van 18 maanden, kan ik dan oefenen tot april 2018? M.a.w., is het voorlopig rijbewijs van 18 maanden daadwerkelijk een extra 18 maanden geldig of vervalt deze ook in Oktober 2016?
Dat kan, en het gaat idd om een verlenging van de termijn, je krijgt dus de volle 18 maanden tijd (te rekenen vanaf de nieuwe afgiftedatum).

Je theorie is zelfs nog geldig - tot oktober - om een nieuw voorlopig rijbewijs aan te vragen
Dat MOET je doen voor het oude vrb B vervalt, anders ben je de pineut ...

Je komt wel onder de nieuwe (federale) regelgeving die in ging op 3/2/2014, dwz dat op het moment van praktisch examen, je theorie minder dan 3 jaar geleden afgelegd moet zijn.
Plaats reactie