Vloeiend rijden
Vloeiend rijden
Ik heb een paar kleine vraagjes die ervoor moeten zorgen dat het rijden zodanig vlot dat ik me ook meer op mijn gemak voel in die auto.
1)Als hij begint te trillen kun je ontkoppelen opdat je niet stil zou vallen. Vervolgens OFWEL zachtjes op de rem op te stoppen OFWEL terug punt van vertrek zoeken en terug gas geven zonder te stoppen. Beiden mag. Het kan van pas komen om dit toe te passen op wegen waar je niet noodzakelijk hoeft te stoppen.
2)Begeleider zegt: het kan nog wat vloeiender. Als je weet dat je 10 meter verder weer moet stoppen om te kijken of je door kan. Mag je dan in eerste versnelling blijven? Stel, bij oversteken bv naar links, en de weg is vrij (bv groen licht, dan mag je sowieso door), aan welke snelheid rij je dan best door?
1)Als hij begint te trillen kun je ontkoppelen opdat je niet stil zou vallen. Vervolgens OFWEL zachtjes op de rem op te stoppen OFWEL terug punt van vertrek zoeken en terug gas geven zonder te stoppen. Beiden mag. Het kan van pas komen om dit toe te passen op wegen waar je niet noodzakelijk hoeft te stoppen.
2)Begeleider zegt: het kan nog wat vloeiender. Als je weet dat je 10 meter verder weer moet stoppen om te kijken of je door kan. Mag je dan in eerste versnelling blijven? Stel, bij oversteken bv naar links, en de weg is vrij (bv groen licht, dan mag je sowieso door), aan welke snelheid rij je dan best door?
Re: Vloeiend rijden
Je had dan al wat eerder moeten ontkoppelen, zodat de auto (motor) niet begint te trillen ...Practica schreef: 1)Als hij begint te trillen kun je ontkoppelen opdat je niet stil zou vallen.
Beide kunnen inderdaad, afhankelijk van de situatie.Vervolgens OFWEL zachtjes op de rem op te stoppen OFWEL terug punt van vertrek zoeken en terug gas geven zonder te stoppen. Beiden mag. Het kan van pas komen om dit toe te passen op wegen waar je niet noodzakelijk hoeft te stoppen.
10m is erg weinig, 2 autolengtes ongeveer ...2)Begeleider zegt: het kan nog wat vloeiender. Als je weet dat je 10 meter verder weer moet stoppen om te kijken of je door kan. Mag je dan in eerste versnelling blijven?
In zo'n situatie - wetend dat je terug moet stoppen - blijf ik ook in 1
Als je vermoedelijk niet moet stoppen, kan je gelijk naar 2e
Bocht nemen aan een verantwoorde snelheid, en dan vlotjes naar de toegelaten snelheid, ofwel naar een aangepaste snelheid naargelang de omstandigheden ...Stel, bij oversteken bv naar links, en de weg is vrij (bv groen licht, dan mag je sowieso door), aan welke snelheid rij je dan best door?
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Vloeiend rijden
Als je snelheid meer dan 10 km/u bedraagt (loopsnelheid), kun je in 2de versnelling blijven om opnieuw op gang te komen (doorstarten in 2de).
Als je snelheid lager wordt dan 10 km/u (eerder stapvoets), kun je beter in 1ste versnelling zetten.
Als je snelheid lager wordt dan 10 km/u (eerder stapvoets), kun je beter in 1ste versnelling zetten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Vloeiend rijden
Vervolgens OFWEL zachtjes op de rem op te stoppen OFWEL terug punt van vertrek zoeken en terug gas geven zonder te stoppen. Beiden mag. Het kan van pas komen om dit toe te passen op wegen waar je niet noodzakelijk hoeft te stoppen.
Dit kun je toch toepassen in 2de versnelling en eigenlijk ook in eerste? Anders niet? Ik heb zo'n weg waar ik voorrang heb op de auto's maar waar ik moet stoppen voor voetgangers, en fietsers. Dan moet ik één van beide doen, welke is de beste optie? Een andere optie is er niet? Het is een vervelend wegje en dan een beetje verder moet ik terug stoppen.
Ik heb al eens gehoord dat als je ergens te lang aarzelt ze je buizen. (of is dit toch overdreven? Ik durf haast niet naar het examen te gaan.
Dit kun je toch toepassen in 2de versnelling en eigenlijk ook in eerste? Anders niet? Ik heb zo'n weg waar ik voorrang heb op de auto's maar waar ik moet stoppen voor voetgangers, en fietsers. Dan moet ik één van beide doen, welke is de beste optie? Een andere optie is er niet? Het is een vervelend wegje en dan een beetje verder moet ik terug stoppen.
Ik heb al eens gehoord dat als je ergens te lang aarzelt ze je buizen. (of is dit toch overdreven? Ik durf haast niet naar het examen te gaan.
Re: Vloeiend rijden
Dus correct toepassen is bv je wil gaan stoppen dus remmen - ontkoppelen - remmen is de remtechniek.
Maar bij de eerste keer remmen kun je je bedenken dus terug kracht maken (bij benzine) en ontkoppeling induwen, terug punt van vertrek zoeken.
OF je kunt ontkoppelen en blijven vertragen net door te ontkoppelen en dan terug kracht maken (gas) en ontkoppelingspedaal omhoog halen naar punt van vertrek.
Maar bij de eerste keer remmen kun je je bedenken dus terug kracht maken (bij benzine) en ontkoppeling induwen, terug punt van vertrek zoeken.
OF je kunt ontkoppelen en blijven vertragen net door te ontkoppelen en dan terug kracht maken (gas) en ontkoppelingspedaal omhoog halen naar punt van vertrek.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Vloeiend rijden
Ik snap totaal jouw vraag niet
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Vloeiend rijden
Gewoon wat je concreet doet als je in eerste instantie allicht niet zult moeten stoppen. Zo zijn er zeker (veel) wegen.
Re: Vloeiend rijden
Wat ik doe met een weg is bv ontkoppelen op voorhand zodat die niet stil kan vallen (als die dus begint te trillen) zie ik dat de weg vrij is en ik door kan, dan maak ik eerst terug kracht bv 2000 toeren en dan zoek ik met de voet die op ingedrukte ontkoppeling staat het punt van vertrek op. Ben ik zo goed qua techniek?
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Vloeiend rijden
Lees eens mijn vorig bericht opnieuw. Het hangt allemaal af van hoeveel snelheid je op dat moment hebt om een passende versnelling te kiezen.
2000 toeren/m maken en dan jouw koppeling ellendig lang laten slippen op het aangrijpingspunt geeft heel veel slijtage.
2000 toeren/m maken en dan jouw koppeling ellendig lang laten slippen op het aangrijpingspunt geeft heel veel slijtage.
Als je snelheid meer dan 10 km/u bedraagt (loopsnelheid), kun je in 2de versnelling blijven om opnieuw op gang te komen (doorstarten in 2de).
Als je snelheid lager wordt dan 10 km/u (eerder stapvoets), kun je beter in 1ste versnelling zetten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden