Vertrekken met benzine auto..maar heel traag.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
KimHJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2016, 10:11

Vertrekken met benzine auto..maar heel traag.

Bericht door KimHJ »

Gisteren heb ik voor het eerst met een benzine auto gereden. Ik heb mijn 20u gedaan met diesel auto en het was geen probleem. Gisteren wou ik gewoon huilend uit de auto stappen in de midden van de baan en 'help' roepen omdat ik mijn auto maar niet gestart kon krijgen.


Ik heb ook alle tips gelezen over benzine auto en mensen zeggen 'eerst een beetje gas geven en dan koppeling lossen' maar dat lukte me totaal niet. Het gaat snel naar 2000 toeren en als ik de gaspedaal een beetje los, valt die auto dan stil. Dan let ik ook te hard op toeren da ik nie meer let op andere dingen.


Nu heb ik dus gewoon gedaan zoals ik geleerd heb. Bij de aangrijpingspunt gas geven en een beetje koppeling inhouden en zachtjes lossen.
Het lukt me nu best wel maar als jij een beetje telaat bent met het gasgeven bij de aangrijpingspunt, valt die direct stil. En aangezien ik nog nie zo goe voel waar de aangrijpingspunt ligt, duurt het vrij lang om te vertrekken en da irriteert zeker en vast de andere bestuurders..

Moet ik nog proberen met eerst gas geven en dan koppeling lossen of gewoon verder oefenen met de methode die ik nu toepas?
Ik heb al ondertussen 2-3u geoefend voor enkel starten...en ben zwaar ontmoedigd. Misschien ben ik gewoon geen bekwaam persoon om met auto te rijden
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Vertrekken met benzine auto..maar heel traag.

Bericht door Rafael »

Je hebt blijkbaar een gevoelig gaspedaal, probeer daar ook beter weg mee te kunnen. Je geeft dus een beetje gas, laat de koppeling rustig omhoog komen, vanaf je voelt dat de koppeling aangrijpt wacht je heel even tot je aan het bollen bent, koppeling verder omhoog laten komen en wat gas bijgeven. Bekijk ook deze animatie. Ik zou proberen een grote lege parking te zoeken (of verlaten industrieterrein in het weekend) en je echt even focussen op je pedalen; de gevoeligheid van je gaspedaal, het aangrijpingspunt van je koppeling, ... Onbekwaam zal je niet zijn, het is alleen nog even oefenen :D
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vertrekken met benzine auto..maar heel traag.

Bericht door Inazuma »

Elke auto reageert net wat anders, sommige zijn "gevoeliger" dan andere.
Mijn vorige auto heb ik geregeld (als in: te vaak voor een auto die je 8 jaar en 190.000+ km hebt) geblokkeerd bij het vertrekken, tot in de laatste maanden.
Dat wàs een diesel. En toch . Poef uit.
Vraag me niet waarom ... geen last meer mee nu, ondanks een 1L benzinemotortje :!:


Je moet daar wat aan wennen, en dat is lastig als beginnend bestuurder.
Oefen rustig ergens waar je niemand hindert, tot je de pak er van weg hebt, en het komt wel in orde.
Als je gaat stressen, ga je te brutaal met de pedalen werken, en komt het helemaal niet goed.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vertrekken met benzine auto..maar heel traag.

Bericht door de rijprof »

Bij de aangrijpingspunt gas geven en een beetje koppeling inhouden en zachtjes lossen.
Bij velen ontstaat de neiging als ze wat gas geven dat het koppelingspedaal aan het aangrijpingspunt, zonder dat ze het beseffen, wat te vroeg omhoog komt. Je moet het koppelingspedaal heel bewust stilhouden aan het aangrijpingspunt tot de auto loopsnelheid heeft (ongeveer 8 km/u) en dan pas verder rustig omhoog halen terwijl je gas vermeerdert.
Tracht niet om snel te vertrekken, door te snel het koppelingspedaal omhoog te halen want dat lukt bij niemand omdat die auto dat niet aankan.
Zie ook deze animatie
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie