Praktijk examen: parkeren achter een voertuig

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Ni da
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2016, 09:45

Praktijk examen: parkeren achter een voertuig

Bericht door Ni da »

Hallo,
Ik ben vandaag voor de 3e keer mijn praktijk gaan afleggen en reeds niet geslaagd. Ik moest achter een "achteruit geparkeerde auto" parkeren. Ik heb ervoor 20 uren les gevolgd en 2x praktijk afgelegd. Het is mij nooit gevraagd om achter een "achteruit geparkeerde auto" te parkeren. Ik vraag mij af, of het wél mag? Mag een examinator je achter een "achteruit geparkeerde auto" laten parkeren?
Gast

Re: Praktijk examen: parkeren achter een voertuig

Bericht door Gast »

Ni da schreef:Hallo,
Ik ben vandaag voor de 3e keer mijn praktijk gaan afleggen en reeds niet geslaagd. Ik moest achter een "achteruit geparkeerde auto" parkeren. Ik heb ervoor 20 uren les gevolgd en 2x praktijk afgelegd. Het is mij nooit gevraagd om achter een "achteruit geparkeerde auto" te parkeren. Ik vraag mij af, of het wél mag? Mag een examinator je achter een "achteruit geparkeerde auto" laten parkeren?
Huh, ik snap niet wat je bedoelt met een achteruit geparkeerde auto? Een geparkeerde wagen staat gewoon stil, toch? En dan moet jij toch achter die wagen achterwaarts parkeren?
Gast

Re: Praktijk examen: parkeren achter een voertuig

Bericht door Gast »

Ni da schreef:Hallo,
Ik ben vandaag voor de 3e keer mijn praktijk gaan afleggen en reeds niet geslaagd. Ik moest achter een "achteruit geparkeerde auto" parkeren. Ik heb ervoor 20 uren les gevolgd en 2x praktijk afgelegd. Het is mij nooit gevraagd om achter een "achteruit geparkeerde auto" te parkeren. Ik vraag mij af, of het wél mag? Mag een examinator je achter een "achteruit geparkeerde auto" laten parkeren?
Of wacht, bedoelde hij misschien daarmee gewoon een auto aan de zijkant van de straat die in principe ook achterwaarts moest parkeren om te staan waar hij stond? Dat lijkt me de meest logische uitleg.

Achteruit parkeren wordt tijdens elk examen gevraagd, al zal deze examinator het misschien een beetje verwarrend hebben uitgedrukt door te praten over 'achter een achteruit geparkeerde wagen'.
Ni da
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2016, 09:45

Re: Praktijk examen: parkeren achter een voertuig

Bericht door Ni da »

Zoals die zwarte auto geparkeerd is. En ik ben dan met die grijze auto.
Afbeelding
Gast

Re: Praktijk examen: parkeren achter een voertuig

Bericht door Gast »

Ni da schreef:Zoals die zwarte auto geparkeerd is. En ik ben dan met die grijze auto.
Afbeelding
Oké, ik ben mee!

Op de rijschool leren ze je meestal parkeren achter een 'normaal' geparkeerde auto. Dan krijg je waarschijnlijk ook de tip om met de zijspiegels gelijk te gaan staan (en andere tips) voor je je manoeuvre aanvangt.
Eigenlijk kan je dan ook perfect achterwaarts parkeren achter een auto die geparkeerd staat zoals op jouw foto. Hetzelfde principe in feite, alleen zullen een paar trucjes dan lichtjes anders zijn (zoals kijken naar de achterste zijruit van de wagen naast jou en dan op het juiste moment afdraaien, herinner ik me nog van mijn eigen opleiding).

Zelf ben ik geen rij-instructeur, dus ik kan hier niet echt over oordelen. Mij lijkt het dat de meeste examinators je achter een 'normaal' geparkeerde wagen zullen laten parkeren, maar volgens mij kan het ook perfect zoals in jouw geval. Als je achterwaarts kan parkeren, moet dat zo ook lukken! Maar voor het échte juiste advies, wacht je best op antwoord van een instructeur hier op het forum. :D
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Praktijk examen: parkeren achter een voertuig

Bericht door Benny Stinkens »

Achter een voertuig parkeren wat in de tegenovergestelde richting staat is iets wat zelfs regelmatig op een examen gevraagd wordt. :idea:
Iets wat ik mijn leerlingen dus ook regelmatig laat doen.
Het is dus niet verboden om je dit te vragen op je examen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijk examen: parkeren achter een voertuig

Bericht door Inazuma »

Ni da schreef:Zoals die zwarte auto geparkeerd is. En ik ben dan met die grijze auto.
Afbeelding
Foto uit Nederland, waar men zo màg parkeren.

In België moet men verplicht rechts in de rijrichting parkeren
(uitgezonderd bij éénrichtingsverkeer, waar het eventueel ook links mag)

Deze situatie kom je in België dus enkel tegen met foutparkeerders - en die hebben we helaas wel veel ...
Plaats reactie