Voorwaarden examenbegeleider

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Voorwaarden examenbegeleider

Bericht door Gast »

Ik vroeg me af of iemand me kan helpen om de correcte voorwaarden voor de examenbegeleider te vinden.

In de brochure van goca lijken daarvoor geen duidelijke voorwaarden vermeld; enkel (onder "Voor te leggen documenten op het ogenblik van het praktijkexamen"):
- het Belgische of Europese rijbewijs van de begeleider of begeleidende persoon, geldig voor
het besturen van het voertuig waarmee het praktijkexamen wordt afgelegd;
- het geldige identiteitsdocument, afgegeven in België, van de begeleider of begeleidende persoon

Elders vond ik dan weer "een begeleider minstens 24 j en in bezit van een geldig rijbewijs B moet mee", maar ik kan niet afleiden hoe up to date deze informatie is.

Kan het ontbreken van een voorwaarde in de aard van "sedert ten minste 8 jaar houder en drager zijn van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig om een voertuig van de categorie B te besturen" letterlijk genomen worden, maw is dit op het examen idd geen vereiste? Of is deze voorwaarde op een of andere manier toch impliciet aanwezig?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorwaarden examenbegeleider

Bericht door Inazuma »

De voorwaarden zijn dezelfde als voor een gewone begeleider / begeleidend persoon , en zijn dus afhankelijk van het type voorlopige rijbewijs B (al dan niet met begeleider)

Als je er nu (sinds 3/2/2014) aan begint, zijn de voorwaarden als volgt :

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 06/782-hs2

§ 2. De houder van het voorlopig rijbewijs B moet vergezeld zijn van een begeleider die aan de volgende voorwaarden voldoet :

a) hij moet beantwoorden aan de in artikel 3, § 1 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs bedoelde voorwaarden om een rijbewijs te verkrijgen;

b) hij moet sedert ten minste 8 jaar houder en drager zijn van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig om een voertuig van de categorie B te besturen. De bestuurder die, overeenkomstig artikel 44, § 5 of artikel 45 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, enkel een speciaal aan zijn handicap aangepast voertuig mag besturen, mag niet als begeleider bij de scholing optreden, behalve indien de kandidaat aan dezelfde handicap lijdt en eveneens een speciaal aan deze handicap aangepast voertuig bestuurt;

c) hij mag niet vervallen zijn of mag gedurende de laatste drie jaar niet vervallen geweest zijn van het recht om een motorvoertuig te besturen en moet voldaan hebben aan de examens en onderzoeken die eventueel krachtens artikel 38 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer werden opgelegd;


d) de begeleider mag, behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de datum van afgifte van het voorlopig rijbewijs. Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van eigen kinderen, kleinkinderen, zussen, broers of pleegkinderen of die van zijn/haar wettelijke partner;

e) hij moet op het voorlopig rijbewijs vermeld worden en vooraan in het voertuig plaatsnemen.



Bij voorlopig rijbewijs B mét begeleider, 36 maanden, moet deze aan ALLE bovenstaande voorwaarden voldoen.

Bij voorlopig rijbewijs B zonder begeleider, 18 maanden, zijn de groene voorwaarden NIET van toepassing voor de begeleidende persoon.


Je vindt verschillende voorwaarden ifv de tijd, omdat de wetgeving veranderd is per 3/2/2014 , en het is een zootje ...


Wat de eerste 3 betreft :

a) betekent : officieel in België verblijven , begeleider moet dus een Belgisch rijbewijs KUNNEN krijgen (maar moet er geen hebben, dat mag een EU rijbewijs zijn)

b) 8 jaar houder van rijbewijs B zijn, en het examenvoertuig ook mogen besturen
(wie een aan zijn handicap aangepast voertuig nodig heeft, kan dus enkel begeleider zijn voor iemand die dezelfde voertuigaanpassingen nodig heeft)

c) verval van het recht tot sturen is een straf, opgelegd door de rechter , en men moet dus 3 jaar of langer weer hersteld zijn in dat recht
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Voorwaarden examenbegeleider

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Kan het ontbreken van een voorwaarde in de aard van "sedert ten minste 8 jaar houder en drager zijn van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig om een voertuig van de categorie B te besturen" letterlijk genomen worden, maw is dit op het examen idd geen vereiste? Of is deze voorwaarde op een of andere manier toch impliciet aanwezig?
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t3hs3afd2

Artikel 24

Is nietig, elk rijbewijs afgegeven zonder dat aan de bepalingen van dit besluit is voldaan ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Arvid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2014, 13:09

Re: Voorwaarden examenbegeleider

Bericht door Arvid »

(Blijkbaar was ik vorige keer niet ingelogd, maar ik ben dus OP.)

@ Inazuma: Bedankt voor de uitleg. Had gehoopt dat het eventueel anders was -dat was in mijn geval veel praktischer geweest-, maar oké...

@ bert.covens: Geen idee wat je punt precies is: ik heb geen intentie om niet te voldoen aan "de bepalingen van dit besluit", m'n vraag is gewoon welke bepaling "dit besluit" daaromtrend dan wel bevat... Meer specifiek wil ik best aannemen dat men verwacht dat een begeleider op het examen aan dezelfde voorwaarden voldoet als deze die van toepassingen zijn tijdens de stage; maar juridisch gezien is dat zo triviaal nog niet.

Dat gezegd zijnde: de twee worden dus inderdaad aan elkaar gekoppeld, met name in Artikel 39 §3, tweede zin van het KB dat je linkte.
Plaats reactie