Niet geslaagd: uitleg resultaat

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
ElenaV
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2016, 16:43

Niet geslaagd: uitleg resultaat

Bericht door ElenaV »

Ik ben vrijdag voor de eerste keer mijn praktisch examen gaan afleggen in St-niklaas.
Resultaat gebuisd, wat ik tijdens de rit zelf al doorhad aangezien ik een voetganger niet had gezien bij het inslaan van een straat.

Verder zou ik toch graag wat verduidelijking krijgen rond mijn resultaat aangezien ik aanstaande vrijdag al opnieuw een examen ga afleggen en graag wil weten waaraan ik moet werken...

Resultaat: OW
1 BEDIENING VAN HET VOERTUIG: Onvoldoende
1/5.00 schakelen
Opmerking: 14 - ECO +
1/7.00 rem- en vertragingstechniek
5 RICHTINGSVERANDERING: onvoldoende
5/1.00 zich vergewissen - F 50 bis
9 GEDRAG TEN OVERSTAANDE VAN: Onvoldoende
9/1.00 zwakke weggebruiker

9 begrijp ik volkomen, was mijn eigen fout.

Verder hoop ik wat meer info te verkrijgen via dit forum!

Alvast bedankt!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Niet geslaagd: uitleg resultaat

Bericht door Benny Stinkens »

Bij bediening voertuig denk ik aan 2 dingen.
1/5.00 schakelen
regelmatig in de verkeerde versnelling geschakeld?
1/7.00 rem- en vertragingstechniek
Ik vrees dat je te veel of te vroeg je koppeling indrukt?
5/1.00 zich vergewissen - F 50 bis
goed in je spiegels en ook over je schouders kijken voordat je links of rechts gaat afslaan!

Dit kan zelfs de oorzaak zijn waarom je de voetganger niet gezien hebt.
Te weinig over je schouders of in spiegels kijken en te vroeg of te veel je koppeling indrukken zijn de meest voorkomende fouten waarmee kandidaten naar een examen trekken.
Dikwijls (niet altijd dus) komt dit omdat de begeleiders dit ook niet meer doen zoals het zou moeten.
Bijgevolg krijg je dit dan ook niet of te weinig aangeleerd.
Soms word het wel aangeleerd door een begeleider of instructeur maar verwaterd dit tijdens de stageperiode.

volgende keer beter, veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
ElenaV
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2016, 16:43

Re: Niet geslaagd: uitleg resultaat

Bericht door ElenaV »

Wel, de remtechniek werd mij de afgelopen 9 maanden door mijn begeleider aangeleerd en ik heb er hard op geoefend om deze onder de knie te krijgen en toch blijk ze foutief te zijn. Ik vraag mij nu dus constant af wat dan de juiste manier is en dit doet mij twijfelen.

Ik remde eerst als volgt:

Bv.: ik moest vertragen en daarom van 4de naar 3de terugschakelen. Dan liet ik mijn gaspedaal los, drukte vervolgens mijn ontkoppelingspedaal in, ging naar 3de en liet geleidelijk aan mijn koppelingspedaal los zodat ik afremde.
Om mijn snelheid nog wat bij te sturen remde ik daarna nog wat bij me de rempedaal. Dit deed ik altijd, zowel van 5de naar 4de naar 3de naar 2de. En dit noemde mijn begeleider remmen op de motor...
Om van tweede naar 1ste te gaan en dus wanneer ik al heel traag reed, drukte ik vrijwel tegelijk mijn ontkoppelingspedaal als rempedaal in en ging pas naar 1ste als ik volledig tot stilstand was gekomen.

Dus, voor de rijschool is deze remtechniek fout tot zover ik kan verstaan.

Nu heeft mijn mama mij dus haar remtechniek uitgelegd. Als ik nu dezelfde situatie heb, ik moet vertragen van 4de naar 3de, laat ik mijn gaspedaal los, zodat mijn snelheid afneemt, duw vervolgens een beetje op mijn rempedaal en vervolgens duw ik mijn ontkoppelingspedaal in om naar mijn 3de versnelling te gaan.
Om van tweede naar eerste te gaan doe ik nog steeds dezelfde handeling maar ga ik nu al vroeger in eerste staan, terwijl ik nog rij en niet pas als ik volledig tot stilstand ben gekomen.

Verschillende mensen hebben mij al manieren uitgelegd over hoe zij remmen en er zijn altijd discussies geweest of het nu wel of niet de juiste is.
Heb zelf op de rij prof al eens gaan kijken en daar het deel van remmen en terugschakelen gelezen en denk persoonlijk dat ik nu goed bezig ben.

Alleen blijf ik toch nog steeds twijfelen en dit zorgt ervoor dat ik mij al zorgen maak voor het volgende examen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Niet geslaagd: uitleg resultaat

Bericht door Inazuma »

ElenaV schreef:Bv.: ik moest vertragen en daarom van 4de naar 3de terugschakelen. Dan liet ik mijn gaspedaal los, drukte vervolgens mijn ontkoppelingspedaal in, ging naar 3de en liet geleidelijk aan mijn koppelingspedaal los zodat ik afremde.
Dat is dus remmen op de motor-oude-stijl , en wordt momenteel niet meer verwacht op het examen ...
Als je de koppeling te traag laat opkomen, ben je eigenlijk aan het remmen op (slijtage van) de koppeling, en niet op de motor.
Gas geven terwijl je terugschakelt kan dat verhelpen, maar zoals gezegd: niets voor op examen !

Blijft wel handig en bruikbaar als je bvb bergaf gaat rijden , en wil terugschakelen voor de snelheid te fel oploopt in een te hoge versnelling.

Dus, voor de rijschool is deze remtechniek fout tot zover ik kan verstaan.
Op het examen in elk geval.

Nu heeft mijn mama mij dus haar remtechniek uitgelegd. Als ik nu dezelfde situatie heb, ik moet vertragen van 4de naar 3de, laat ik mijn gaspedaal los, zodat mijn snelheid afneemt, duw vervolgens een beetje op mijn rempedaal en vervolgens duw ik mijn ontkoppelingspedaal in om naar mijn 3de versnelling te gaan.
Je ma it goed ... Dat is de verwachte remtechniek.
Gas lossen, pas terugschakelen als het motortoerental voldoende teruggelopen is (iets boven vrijloop / voor de auto begint te schokken in elk geval) na eventueel wat bijremmen.
Herhalen indien nog mogelijk (ifv afstand / snelheid ) anders rem je tot stop met voet.
Om van tweede naar eerste te gaan doe ik nog steeds dezelfde handeling maar ga ik nu al vroeger in eerste staan, terwijl ik nog rij en niet pas als ik volledig tot stilstand ben gekomen.
Terugschakelen al rijdend naar eerste wordt niet verwacht op examen.
Handig als je het kan.
Verschillende mensen hebben mij al manieren uitgelegd over hoe zij remmen en er zijn altijd discussies geweest of het nu wel of niet de juiste is.
Foute remtechniek is een hoofdreden om te buizen op examen ...
Je gaat dus veel foute info horen als je rondvraagt.
Plaats reactie