Niet geslaagd - vraag bij code

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Piepke

Niet geslaagd - vraag bij code

Bericht door Piepke »

Ik heb examen gedaan in Bree en ben dus niet geslaagd. De examinator had als opmerkingen: Goede bediening van het voertuig maar een aantal fouten: te weinig in spiegels gekeken bij het afslaan, nog meer naar links gaan staan (terwijl ik dacht dat ik niet meer linkser kon gaan staan op bepaalde momenten), niet gepinkt voor fietsers op het fietspad die op de baan kwamen, maar die fietsers stopten (op het voetpad) en reden dus niet verder..., en een voorrang van rechts straat niet gezien (dacht dat het bord bij de uitgang van de brandweer stond, en had het straatje erachter niet gezien)

Op mijn blad staan:
1. Bediening voertuig: Goed
1/7.00 rem- en vertragingstechniek -> opmerking: 14 - ECO +

5. Richtingsverandering: Onvoldoende
5/1.00 zich vergewissen - bord F bis
5/3.00 uitwijken als vereist


8. Snelheid en verkeersinzicht: Voorbehoud
8/10.00 kruispunt bord B 1-17 (M9-10)
8/10.00/2 B17


10. Defensief rijden: Voorbehoud
10/6.00 voorrang

11 Manoeouvres: Voorbehoud
11/2 keren in een straat
11/2/01 zich vergewissen
11/2/16 defensief aanpak / doorstroming


Ik zou graag al een volgend examen plannen, alleen is het dichtste bij al 20 juni en het volgende pas de 27e juli. Wat zouden jullie aanraden? (of mag ik in dit topic deze vraag niet stellen?)

Mijn vraag was, wat bedoelen ze 'voorrang' bij defensief rijden? Is dit dat ik mijn voorrang niet genomen heb? (en dus te lang gewacht) of is dit niet genoeg gekeken in de voorrang van rechts straten en mss te snel gereden? (wat ik niet denk dat ik gedaan heb, behalve bij de straat die ik gemist heb)
En die twee "zich vergewissen" en de "defensief aanpak/doorstroming", daar kan ik eigenlijk ook niet goed aan uit.

Alvast bedankt!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Niet geslaagd - vraag bij code

Bericht door bert.covens »

Piepke schreef:Ik heb examen gedaan in Bree en ben dus niet geslaagd. De examinator had als opmerkingen: Goede bediening van het voertuig maar een aantal fouten: te weinig in spiegels gekeken bij het afslaan, nog meer naar links gaan staan (terwijl ik dacht dat ik niet meer linkser kon gaan staan op bepaalde momenten), niet gepinkt voor fietsers op het fietspad die op de baan kwamen, maar die fietsers stopten (op het voetpad) en reden dus niet verder..., en een voorrang van rechts straat niet gezien (dacht dat het bord bij de uitgang van de brandweer stond, en had het straatje erachter niet gezien)

Even een poging doen op basis van wat je hieronder schrijft:
Piepke schreef:Op mijn blad staan:
1. Bediening voertuig: Goed
1/7.00 rem- en vertragingstechniek -> opmerking: 14 - ECO +
Het zit goed met de bediening van je voertuig, en je hebt goed ecologisch gereden.
Piepke schreef:5. Richtingsverandering: Onvoldoende
5/1.00 zich vergewissen - bord F bis
5/3.00 uitwijken als vereist
Waarschijnlijk f50bis

Afbeelding

Dit is een algemene code, die gebruikt wordt bij het afslaan, meer bepaald als je niet goed genoeg kijkt naar bvb (brom)fietsers die rechtdoor willen.
Piepke schreef:8. Snelheid en verkeersinzicht: Voorbehoud
8/10.00 kruispunt bord B 1-17 (M9-10)
8/10.00/2 B17
Afbeelding

verkeersbord B1: voorrang verlenen


Afbeelding

verkeersbord B17 voorrang van rechts
Piepke schreef:10. Defensief rijden: Voorbehoud
10/6.00 voorrang
Dit zou kunnen gaan over dat straatje met voorrang van rechts (aan de brandweer) dat je niet gezien had, en waar je mss ietsjes te vlot voorbijgereden bent.
Piepke schreef:11 Manoeouvres: Voorbehoud
11/2 keren in een straat
11/2/01 zich vergewissen
11/2/16 defensief aanpak / doorstroming
Van zodra de examinator je de opdracht geeft om in déze straat te keren, ben je volledig vrij in je keuze waar je gaat keren. Maak een verstandige keuze, en kies best voor een plek waar je wat plaats én een goed overzicht hebt over de ganse openbare weg waarop je je bevindt.
Piepke schreef:Ik zou graag al een volgend examen plannen, alleen is het dichtste bij al 20 juni en het volgende pas de 27e juli. Wat zouden jullie aanraden? (of mag ik in dit topic deze vraag niet stellen?)
Ik zou je aanraden om te beginnen bij het begin. Stel jezelf de vraag tegen welke datum je voldoende kan geoefend hebben om te werken aan de zaken die nu mis gingen op het examen. Want vergeet niet: een tweede keer mislukken, betekent dat je verplicht zal zijn om zes uren rijles te volgen in een erkende rijschool.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Piepke

Re: Niet geslaagd - vraag bij code

Bericht door Piepke »

Heel erg bedankt voor de uitleg! Het zal 27 juli worden. Dan heb ik meer tijd om beter in mijn spiegels te leren kijken!
Plaats reactie