4x rijexamen, 4x gebuisd..

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Davinavr

4x rijexamen, 4x gebuisd..

Bericht door Davinavr »

Ik ben momenteel al 5 jaar bezig met het behalen van mijn rijbewijs.. Eerst 12u gevolgd, dan hele tijd niet gereden, meer 8u gevolgd en vervolgens gezien niemand in mijn omgeving met me kan/mag rijden rijbewijs verlopen. 2 jaar later opnieuw theorie gedaan, geslaagd en weer van een frisse lei begonnen. Zelf gespaard voor rijlessen gezien dat mn enige optie is.. 6u gevolgd en onmiddelijk examenbegeleiding + examen. 1 grote fout nl. Iets te dicht tegen de rechterkant rijden ( geparkeerde auto's) voor derest vlekkeloos parcour maar niet geslaagd. 2de keer doodgaan van de stress, zelfs niet eens de parking foutloos kunnen afrijden, nog 20 min de ene fout na de andere gemaakt door de stress. Ik wist na 5 min al dat ik niet ging slagen maar toch moeten blijven rijden. Opnieuw 6u gevolgd bij dezelfde rijschool met examenbegeleiding. Begeleider zei dat ik een goeie chauffeur was.. 3de keer examen, 1x stilgevallen. Kalm gebleven maar auto die achter me voorbijvlamde en volgens examinator niet gezien ondanks ik nog niet vertrok = alweer gebuisd. Vanmorgen voor de 4de keer geweest. Was beetje aant stressen maar had 2 pilletjes tegen de stress ingenomen( op plantaardige basis). Vol goede moed, ik moest en ik zou het vandaag halen. Examenbegeleiding ging vlot, daarna examen. Heel de tijd in mezelf bezig " ik kan het, tgaat goed!" Plots aan kruispunt, wil oversteken, gaat vlot tot er plots een fietser uit het niets naast me verschijnt. Ik rem ( iets geschrokken) en val stil, in het midden van de baan... Stresslevel 1000%.. Uiteindelijk opnieuw niets geslaagd maar weer de commentaar gekregen dat ik echt goed rijd en dat er veel mensen zijn die een hebben en hem niet verdienen maar dat ik hem wel verdien.. Ben ik veel mee :/ heb nu echt geen moed meer. Voel me enorm dom & de zin is echt ver te zoeken om alweer 6u rijschool te gaan volgen..
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 4x rijexamen, 4x gebuisd..

Bericht door de rijprof »

Uit jouw verslag springen alvast 2 dingen naar voor:
1. stress
2. kijktechnieken
- te dicht tegen de rechterkant rijden ( geparkeerde auto's)
- auto die achter me voorbijvlamde en volgens examinator niet gezien
- plots een fietser uit het niets naast me verschijnt
Stress kan vele oorzaken hebben: faalangst, onzeker zijn en de aard van het beestje, zijn de meest voorkomende.

Kijktechnieken kun je leren aanscherpen. Ik het echte leven moet je ook heel goed rondkijken.
Indien je kijktechnieken nog onvoldoende zijn, ga je niet gemakkelijk aan een rijbewijs geraken, zelfs al probeer je 10 x.

Tracht de nadruk te leggen op kijktechnieken en situaties te voorzien.
Geef niet op. Dat zou zonde zijn.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie