Terugschakelen naar eerste versnelling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
clau96
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2016, 14:22

Terugschakelen naar eerste versnelling

Bericht door clau96 »

Beste,
Ik rijd met een dieselwagen en vroeg me af of het oké is om terug te schakelen naar eerste versnelling indien je traag moet rijden, bv. om je direct te kunnen parkeren tussen twee auto's zonder de s-beweging te moeten gebruiken (indien er veel plaats tussen is en de s-beweging dus totaal niet nodig is, of omdat je je op een drukke baan bevind en je dus niet zomaar in het midden van de baan kan stoppen om de s-beweging uit te voeren). Ik heb geleerd dat het eigenlijk niet de bedoeling is om terug te schakelen naar eerste, omdat deze versnelling enkel dient om te vertrekken. Mijn vraag is nu: is het aan te raden of niet? Indien ja: laat ik mijn koppeling na het terugschakelen van 2 naar 1 dan volledig los of houd ik hem een beetje ingedrukt? Een vriendin van me beweert namelijk dat je je koppeling dan nooit helemaal los mag laten. Kan iemand me uit deze verwarring helpen?
Groetjes.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Terugschakelen naar eerste versnelling

Bericht door Inazuma »

Rijdend terugschakelen naar 1ste is leuk als je het kan, maar niet echt nodig.

Het voorbeeld dat je aanhaalt, kan bvb in 2de met minimum aan gas (of geen gas geven)


Het enige moment dat je met een "slippende" koppeling (niet volledig losgelaten, oftewel deels ingedrukt) gaat rijden is KORTE stukjes bij TRAAG manoeuvreren, en bij vertrekken vanuit stilstand.

Verder druk je de koppeling steeds ofwel volledig in, om van versnelling te veranderen bvb, ofwel laat je ze (rustig) volledig omhoog komen .
Plaats reactie