rijexamen resultaat

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast1

rijexamen resultaat

Bericht door gast1 »

Kan iemand mij uitleggen wat ik allemaal fout heb gedaan? Mijn fout is een straat inrijden enkel voor plaatselijk vervoer en 40 rijden in zone 30... maar daarbuiten gaf ze nergens commentaar op..

Resultaat:OW

2 PLAATS OP DE OPENBARE WEG: slecht
2/1.00 rechts houden
2/12.00 borden C 1-3-(M2-M3)-5-21-22-23-25-27-29-F99a-F99b-F99c-F103
2/12.00/5 C5 -> verboden!

4 KRUISEN EN INHALEN: onvoeldoende
4/4.2 INHALEN
4/4.2/2.01 zich vergewissen

8 SNELHEID EN VERKEERSINZICHT: slecht
8/4.00/5 F4a
8/4.00/6 F4b
8/9.00 oversteekplaatsen oversteekplaats borden F49-50
11/1/1.92/1/1.37 Bandenspanning

Opmerking OW:
Tussenkomst van de examinator
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijexamen resultaat

Bericht door bert.covens »

gast1 schreef:Kan iemand mij uitleggen wat ik allemaal fout heb gedaan? Mijn fout is een straat inrijden enkel voor plaatselijk vervoer en 40 rijden in zone 30... maar daarbuiten gaf ze nergens commentaar op..
Ik ga een poging doen, op basis van wat je daarover schrijft.
gast1 schreef:2 PLAATS OP DE OPENBARE WEG: slecht
2/1.00 rechts houden
2/12.00 borden C 1-3-(M2-M3)-5-21-22-23-25-27-29-F99a-F99b-F99c-F103
2/12.00/5 C5 -> verboden !
Je plaats is -behoudens voorziene uitzonderingen- zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan. Kan zijn dat je te ver links reed, of bvb op een plaats buiten de bebouwde kom waar 2 rijstroken in je rijrichting zijn je onnodig in de linkse rijstrook blijft rijden.

Afbeelding
verkeersbord C5. Hierin rijden = gebuisd.
gast1 schreef:4 KRUISEN EN INHALEN: onvoldoende
4/4.2 INHALEN
4/4.2/2.01 zich vergewissen
Beter kijken en goed inschatten of je wel op een veilige manier kan inhalen.
gast1 schreef:8 SNELHEID EN VERKEERSINZICHT: slecht
8/4.00/5 F4a
8/4.00/6 F4b
8/9.00 oversteekplaatsen oversteekplaats borden F49-50
11/1/1.92/1/1.37 Bandenspanning
Afbeelding
verkeersbord F49 : oversteekplaats voor voetgangers


Afbeelding
verkeersbord F50: oversteekplaats voor fietsers en tweewielige bromfietsen

:arrow: Waarschijnlijk je snelheid niet aangepast toen je zo'n oversteekplaats(en) naderde. Moet op 1 of andere manier toch stevig mis gegaan zijn dat de examinator ook hier een beoordeling SLECHT voor toekent.



Afbeelding Afbeelding
verkeersborden F4a en F4b, da's dus die zone 30 waar je 40 km/u reed.


Over de bandenspanning, waarschijnlijk bij het onderdeel voorafgaandelijke controles ergens een steekje laten vallen op 1 van de vragen die de examinator hierover gesteld heeft. Bijvoorbeeld de examinator vraagt je, waar je de bandenspanning controleert en je wist niet dat je naar het ventieltje moest wijzen, of je wist niet waar je de juiste bandenspanning kan terugvinden. Moet ergens een kleinigheidje geweest zijn, want je bent aan je rit mogen beginnen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
gast1

Re: rijexamen resultaat

Bericht door gast1 »

Heel raar, want zij heeft niks over mijn snelheid gezegd..
Ik kwam aan in Bree en er waren wegenwerken waar duidelijk stond 30, dus heb ik maar 30 gereden, maar blijkbaar heb ik te vroeg gas gegeven naar 50 toe.. terwijl ik steeds in de zone 30 zat daarbuiten helemaal niks terwijl ik misschien 3 keer een zone 30 ben voorbijgereden. Ma bon .. Ik ga volgende week naar de rijschool.. jammer dat ze er vanalles bij heeft gezet dat in feite niet zo is. Ze zei zelf zei dat ik goed heb gereden maar gewoon de fout in ben gegaan door dat ene straat in te rijden .. En bovendien ook, ik kwam aan op een dubbele rondpunt en moest de 3de afslag nemen, ik stond al op de linkerrijstrook dus voegde ik ook in op de binnenkant van de rondpunt.. ze zei op het einde dat dat onnodig was omdat er niet zo veel verkeer was ??? Ben ik nu echt in de fout :roll: ? Het was niet zo zo druk, maar er waren wel enkele auto's hoor, (die hebben de 1ste of 2de afslag genomen waardoor ik prima mijn pinker gaf en de afslag nam zonder te moeten wachten op een auto..) Gewoon heel raar dat ze daar een opmerking aan gaf terwijl ik heel goed wist dat ik die rondpunt op zou komen en genoeg informatie heb opgezocht op het internet..
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: rijexamen resultaat

Bericht door Benny Stinkens »

In Bree krijg je altijd een opmerking als je de binnenste rijstrook neemt op een rotonde :idea:
Of er nu veel of geen auto's zijn maakt niet uit.
Je maakt het je onnodig moeilijk door eerst van rijstrook te veranderen om de binnenste te nemen en dan nog eens van rijstrook te veranderen om terug de buitenste te nemen alvorens je van de rotonde af kan.

Voor de rest staan er meestal standaard zinnen op je uitslagblad:
Je weet nu:
Opletten op je snelheid.
Steeds de buitenste rijstrook kiezen op een rotonde, behalve waar wegmarkeringen je verplichten om de binnenste te nemen!! (deze heb je in Bree ook)
Beter naar de borden kijken (zone 30, verboden richting enz....)

Je schrijft dat je naar de rijschool gaat? ik neem aan dat dit dus de 2de examenpoging was?
Neem je blad waar je uitslag op staat mee naar de rijschool, dan heeft je instructeur alvast iets waar hij op kan verder bouwen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijexamen resultaat

Bericht door Inazuma »

gast1 schreef: ik kwam aan op een dubbele rondpunt en moest de 3de afslag nemen, ik stond al op de linkerrijstrook dus voegde ik ook in op de binnenkant van de rondpunt..
Een richtingsverandering naar rechts, zoals het oprijden van een rotonde, moet vanuit de meest rechtse rijstrook gebeuren.

Tenzij voorsorteringspijlen wat anders toelaten, maar die ontbreken voor nagenoeg alle grotere rotondes ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: rijexamen resultaat

Bericht door de rijprof »

Een richtingsverandering naar rechts, zoals het oprijden van een rotonde, moet vanuit de meest rechtse rijstrook gebeuren.
Tenzij er druk verkeer is of het binnen de bebouwde kom is.
In Bree krijg je altijd een opmerking als je de binnenste rijstrook neemt op een rotonde
Volgens de wegcode mag je je rijstrook kiezen op een rotonde. Op basis van wat denkt men in Bree boven de wegcode te staan?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: rijexamen resultaat

Bericht door Benny Stinkens »

de rijprof schreef: Volgens de wegcode mag je je rijstrook kiezen op een rotonde. Op basis van wat denkt men in Bree boven de wegcode te staan?
Men gaat er je niet voor buizen, maar je krijgt er wel een serieuze opmerking voor.
De reden: dit is meestal op de drukste rotonde waar dit voorkomt.
Naar de binnenste rijstrook verhuizen brengt je dan ook 9 op 10 in de problemen als je er vanaf wilt.
de rijprof schreef:Op basis van wat denkt men in Bree boven de wegcode te staan?
In Bree mag je ook op het fietspad gaan staan als je gaat parkeren. :?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: rijexamen resultaat

Bericht door de rijprof »

In Bree mag je ook op het fietspad gaan staan als je gaat parkeren. :?
Rijden, stilstaan of parkeren mag niet op een fietspad.
Op een fietspad 'stoppen' om daarna te parkeren, lijkt mij ook geen fout, net zoals je al eens op een oversteekplaats moet stoppen om een beter uitzicht te krijgen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: rijexamen resultaat

Bericht door Benny Stinkens »

@ Rijprof,

Als je op een oversteekplaats moet stoppen om beter zicht te krijgen, lijkt me het logisch dat je niet anders kan.
Maar in deze gevallen kan je het voertuig perfect naast het fietspad opstellen om er te gaan parkeren.
Er is geen probleem met het zicht.

Zover ik weet is het alleen in Bree anders.
Hoe zit het dan bij de examencentrums in jou buurt. :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: rijexamen resultaat

Bericht door de rijprof »

Komt bij ons weinig of niet voor. 1 x herinner ik mij nog om te parkeren op een parkeerstrook waar een fietspad naast loopt.
De kandidaat kijkt of er geen fietser komt, stop op het fietspad en parkeert. Was OK.
Ik denk dat het van de situatie op dat moment afhangt.
Veel fietsers in aantocht, best naast het fietspad wachten (voorrang verlenen).
Géén fietser in aantocht stoppen op het fietspad en parkeren.
Je moet ook rekening houden dat je het doorrijdend verkeer niet onnodig hindert.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Kevin achten

Re: rijexamen resultaat

Bericht door Kevin achten »

Wat betekent het ow op de papieren van het rij examen bij de fouten ik snap niet wat ze bedoelen met ow
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: rijexamen resultaat

Bericht door Stefan Peeters »

OW betekent "openbare weg".
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
alexa.vhw
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2023, 19:52

Re: rijexamen resultaat

Bericht door alexa.vhw »

Volgens mij heeft de examinator een onjuiste beoordeling gegeven.
Proef openbare weg
Resultaat: OW
5 RICHTINGSVERANDERING: Onvoldoende
5/1.00 zich vergewissen:
5/4.00 hinderen - belemmeren:
5/5.00 snelheid:
12 MANOEUVRES: Onvoldoende
12/5 In rechte lijn achteruitrijden: Onvoldoende
12/5/01 Zich vergewissen: Onvoldoende
12/5/02 Kenbaar maken: Voorbehoud

Proef GRPT
Score 9/10
Resultaat: je bent geslaagd voor deze proef.
Je hebt in totaal 10 van de 11 risico's aangevinkt.
Onderverdeling totaal aantal risico’s naargelang het type gevaar:
Achterligger Je hebt 2 van de 2 risico’s aangevinkt.
Dode hoek/Inhalen Je hebt 3 van de 4 risico’s aangevinkt.
Manoeuvre ander voertuig Je hebt 2 van de 2 risico’s aangevinkt.
Markering/signalisatie Je hebt 0 van de 0 risico’s aangevinkt.
Zwakke weggebruiker Je hebt 3 van de 3 risico’s aangevinkt.
Onderverdeling totaal aantal risico’s naargelang de kijkrichting:
Voorruit Je hebt 6 van de 6 risico’s aangevinkt.
Achteruitkijkspiegels Je hebt 4 van de 5 risico’s aangevinkt.

In een rustige straat met auto’s die aan de rechterkant geparkeerd staan moest ik me achter een auto zetten en de manoeuvre achteruit rijden voor 20 meter uitvoeren. Voor dit manoeuvre heb ik een onvoldoende gehaald met een verdeling van zich vergewissen waarvoor ik een onvoldoende haalde en het kenbaar maken kreeg ik voorbehoud. Voor het onderdeel kenbaar maken heb ik mijn pinker niet aangezet, maar daar heb ik wel voorbehoud en hier ga ik mee akkoord. Voor het vergewissen heb ik volgens de examinator alleen maar in mijn achteruitkijk spiegels gekeken, terwijl ik zowel links als rechts in mijn zijspiegels had gekeken voor dat ik mijn manoeuvre startte. De woorden van de examinator waren: “Ik heb u alleen zien kijken in de bovenste achteruitspiegel, bij het terug herpositioneren op de baan had u wel even naar de linker spiegel gekeken". Volgens de examinator keek ik alleen maar in mijn achteruitkijk spiegels, terwijl ik zowel links als rechts in mijn zijspiegels had gekeken voor dat ik mijn manoeuvre startte en tijdens mijn manoeuvre. Bij zich vergewissen bij in een rechte lijn achteruit rijden heb ik wel zorgvuldig gekeken in de spiegels die beschikbaar waren, maar mogelijk niet in de dode hoek heb gekeken omdat ik geen voertuigen of obstakels in de spiegels heb gezien, als ook was mijn hoofd niet voldoende gedraaid in de spiegels om aan te tonen dat ik naar mijn omgeving keek. Dit is volgens mij geen onvoldoende, maar voorbehoud een juiste beoordeling. Volgens de examinator heb ik alleen maar in mijn achteruitkijk spiegels gekeken, terwijl ik zowel links als rechts in mijn zijspiegels had gekeken voor dat ik mijn manoeuvre startte. Volgens mij is de onvoldoende voor mijn manoeuvre achteruit rijden onterecht en zou voorbehoud een passende beoordeling zijn.
Als alleen deze fout naar voorbehoud veranderd wordt, ben ik dan in totaal geslaagd voor mijn examen? Ik ben van plan om een klacht in te dienen, ik weet dat dit vaker voorkomt en dat ik het duidelijk moet maken dat ik in de spiegels kijk, maar dit zorgt er net voor dat ik niet geslaagd ben.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijexamen resultaat

Bericht door Inazuma »

Zolang de examens niet volledig gefilmd worden, binnen en buiten, gaan die discussies blijven bestaan ... en nooit opgelost geraken

Vandaar dat we er hier vaak op drukken om duidelijke zichtbaar / merkbaar in je spiegels en rondom te kijken
Beter wat mee overdrijven


Met 1 onvoldoende en 1 voorbehoud ben je nog geslaagd
alexa.vhw
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2023, 19:52

Re: rijexamen resultaat

Bericht door alexa.vhw »

Wat bedoelt u met onvoldoende en voorbehoud nog geslaagd?
Plaats reactie