Niet geslaagd

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Caitlin
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2016, 14:26

Niet geslaagd

Bericht door Caitlin »

Beste

Mijn vriend heeft vandaag zijn praktisch rijexamen gedaan maar is niet geslaagd. De reden hiervoor is echter frappant. De examinator zei dat hij een volgende straat rechts moest afslaan, bij de volgende straat stond er een bordje van de wegomleiding dus heeft hij deze wegomleiding gevolgd. Ze zeiden dat hij heel goed had gereden maar de orders van de instructeur heeft genegeerd en hij daarom niet geslaagd was. Mag dit wel? Op je examen ben je toch geen plaatselijk verkeer?

Alvast bedankt
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Niet geslaagd

Bericht door Stefan Peeters »

Wat staat er allemaal op het examenformulier?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Niet geslaagd

Bericht door bert.covens »

Caitlin schreef:Beste

Mijn vriend heeft vandaag zijn praktisch rijexamen gedaan maar is niet geslaagd. De reden hiervoor is echter frappant. De examinator zei dat hij een volgende straat rechts moest afslaan, bij de volgende straat stond er een bordje van de wegomleiding dus heeft hij deze wegomleiding gevolgd. Ze zeiden dat hij heel goed had gereden maar de orders van de instructeur heeft genegeerd en hij daarom niet geslaagd was. Mag dit wel? Op je examen ben je toch geen plaatselijk verkeer ?
Alvast bedankt
Wacht even. Ik probeer het even te recapituleren.

De examinator stuurde je vriend een weg in, waarlangs op dat ogenblik toevallig ook een omleiding loopt. Er is geen enkel verkeersbord dat hem verbood om die weg in te rijden. Klopt ? Of begrijp ik het verkeerd ?

ALS ik je verhaal goed begrijp (en onder voorbehoud daarvan). Er is geen enkele reden om ineens ongevraagd die omleiding te beginnen volgen. Voor zover ik de situatie begrijp, had je vriend gewoon moeten doen hetgeen de examinator hem vooraf uitgelegd heeft. Dwz: Zolang de examinator niks zegt, gewoon de weg blijven volgen waarop men zich bevindt. De examinator had hem wel tijdig aangekondigd om linksaf of rechtsaf te slaan. Enkel en alleen wanneer er verkeersborden je vriend verplichten een bepaalde richting te nemen, moet hij die borden zélf gezien hebben en correct toepassen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Niet geslaagd

Bericht door de rijprof »

heeft hij deze wegomleiding gevolgd
Op zich is dat geen fout, hooguit een misverstandje. Dat komt al eens voor. Bij twijfel, kun je het best nog even vragen aan de examinator. Ook het doorheen halen van links en rechts kan al eens gebeuren. Meestal maakt de examinator er geen probleem van al dat eens voorkomt.

Maar dat zal niet de reden geweest zijn van het niet geslaagd zijn. Wat stond er nog op het resultatenblad?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie