terugschakelen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast11

terugschakelen

Bericht door gast11 »

ik heb een vraagje over terugschakelen:
als ik 70 rij en het wordt plots 50, dan rem ik zachtjes af goed op voorhand tot ik 50 rij. ik schakel dan ook terug.
maar de examinator had gezegd dat ik pas mag terugschakene bij 1000 toeren.
maar als ik naar 50 ga, dan blijf ik meestal maar rond 1200 rijden, dus moet ik dan eigenlijk niet terugschakelen?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: terugschakelen

Bericht door Inazuma »

gast11 schreef:maar als ik naar 50 ga, dan blijf ik meestal maar rond 1200 rijden, dus moet ik dan eigenlijk niet terugschakelen?
Dat is inderdaad niet noodzakelijk dan.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: terugschakelen

Bericht door de rijprof »

maar de examinator had gezegd dat ik pas mag terugschakelen bij 1000 toeren.
:roll:
Misschien heb je dat verkeerd begrepen en heeft de examinator gezegd dat je bij het remmen (naar stilstand) pas mag ontkoppelen onder de 1000 toeren.

Een andere examinator zegt dan weer dat je wat eerder moet terugschakelen... :?
Nog een andere examinator zegt dat je te weinig op de motor remt en een andere examinator zegt dan weer dat je te hard op de motor remt. En zo blijven we maar rondjes draaien waarbij ieder naar eigen gevoel zijn mening geeft, terwijl dat op zich niet zo heel belangrijk is en er ook geen vaste of ideale regels zijn.
Tracht wat aan te voelen welk effect je krijgt als je remt op de motor en probeer het uit op iets hogere en ook op lagere toeren.
Tracht ook aan te voelen hoe snel je kunt optrekken in een bepaalde versnelling en probeer het eens uit in een andere versnelling, tot je een merkelijk verschil voelt.
Elke auto reageert wat verschillend. Dus probeer het uit.

Algemene richtlijnen zijn, bij benadering.
Rond de 50 km/u kun je nog in 4de versnelling blijven als je constant rijdt en niet moet vertragen of versnellen.
Wanneer er meer snelheidsschommelingen zijn, schakel je beter terug naar 3de.
Kom je in de buurt van 40 à 35 km/u of trager, kun je best naar 2de versnelling schakelen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie