Rij-angst

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Benny81
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2016, 20:03

Rij-angst

Bericht door Benny81 »

Beste leden,

Ik heb nu net drie maanden gereden maar altijd in dezelfde woonwijk en zone.
Ik heb nu met de rijschool drukke verkeersknooppunten en autostrade gereden maar ik was de dag voor mijn rijles al zenuwachtig.
Bovendien durf ik niet te rijden in zones die ik niet ken, laat staan de autostrades.
Is dit normaal of herkenbaar?
Bedankt voor de tips
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rij-angst

Bericht door Benny Stinkens »

Je bent zeker niet de enige.
Het autorijden is letterlijk werken met ogen, handen en voeten.
Je moet eerst leren stappen en dan pas leren lopen. :idea:

Langzaamaan opbouwen dus, iets wat je rijschoolinstructeur trouwens ook moet weten.
Bespreek het dus ook met hem/haar :idea:

Veel succes. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rij-angst

Bericht door de rijprof »

Net door te rijden in een vreemde omgeving leer je enorm veel.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Rij-angst

Bericht door Gast »

Ik geef gewoon hetzelfde advies:
blijven oefenen! 'twas voor mij ook niet makkelijk. Heb nogal gezweet tijdens die lessen, amai.
Maar het heeft wel vruchten afgeworpen.
Wees ook niet bang om een fout te maken, je kan best op je instructeur vertrouwen. Je bent leerling-chauffeur om te leren, dus fouten horen daar bij want je leert namelijk steeds uit je fouten.

Mij lijkt het een goed idee om even deze positieve gedachte te herhalen in je hoofd voor je de baan opgaat, zeker wanneer je dit doet in een onbekende omgeving. En even diep zuchten; zo heb je al wat minder zenuwen.

En loopt er eens iets fout (je valt stil, je vergeet je pinker,...): Je hebt een "L" hangen voor een reden. Er zijn altijd wel chauffeurs die dit niet begrijpen, maar daar trek je gewoon niets van aan!

Maar wat je ook doet: geef het niet op en blijf oefenen. Ookal heb je al liters uitgezweet. Dan neem je gewoon achteraf een douche ;) En begin je de dag/week erna gewoon opnieuw.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rij-angst

Bericht door de rijprof »

Wees ook niet bang om een fout te maken, je kan best op je instructeur vertrouwen.
Hou deze zin goed in je hoofd. Je leert uit je fouten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie