2de Examenpoging, 1 fout alles gebuisd.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sarky
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2016, 12:00

2de Examenpoging, 1 fout alles gebuisd.

Bericht door Sarky »

Hallo iedereen, heb vorige week mijn 2de examen poging gedaan na een jaar alleen te rijden (voorlopig rijbewijs 18M).

Ik had dit afgelegd met eigen auto en heb mij voldoende voorbereid om dit examen af te leggen.
Tijdens mijn rit heb ik GEEN ENKELE fout gemaakt. Alles liep perfect, en heb zelf zonder problemen kunnen keren in het straat. Totdat ik bij het achterwaarts parkeren kwam.

De examinator vroeg mij om te parkeren achter een bepaalde auto. Ik zet mij klaar om mij te parkeren naast een auto, waarop plots de examinator om mij naast een andere auto te zetten iets verder. Ik zet mij terug in positie naast de volgende auto en begin met mijn manoeuvre. Halverwege het achteruitrijden vertelt die examinator mij dat ik met mijn achterwiel (rechtsachter) al op de stoep zit en dat mijn manoeuvre mislukt is. Ik kreeg geen tweede poging en moest de rest van mijn rit uitdoen.

Bij het aankomen aan het examencentrum vertelde de examinator dat ik enkel daarvoor gebuisd ben.

Mijn vraag is dus, kan dit zomaar ? Niet enkel werd ik onderbroken tijdens het uitvoeren van mijn eerste poging (om mij ergens anders te parkeren), ik mocht mijn volledig manoeuvre niet volledig uitvoeren of een 2de poging doen. Kan ik alsnog mijn manoeuvres onafhankelijk afleggen van dit resultaat ? Klopt dit dat, een stoep raken, volledig gebuisd voor het hele examen ? Er staat op mijn resultatenblad enkel dit punt vermeld. Hoe kan ik dit resultaat aanvechten OF laten spelen in mijn voordeel.

Ik zie het niet zitten om ineens over te moeten schakelen naar een 36M (omdat mijn 18 maanden nu over zijn) EN opnieuw 6 uur les betalen. Ik ben momenteel werkloos en heb mijn rijbewijs nodig om sneller aan een job te geraken. Ik zie het ook niet zitten om na EINDELIJK mijn auto gewoon te worden, met die van de rijschool te rijden.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 2de Examenpoging, 1 fout alles gebuisd.

Bericht door Benny Stinkens »

Sarky schreef: Klopt dit dat, een stoep raken, volledig gebuisd voor het hele examen ? Er staat op mijn resultatenblad enkel dit punt vermeld. Hoe kan ik dit resultaat aanvechten OF laten spelen in mijn voordeel.
De stoep aanraken zal er niet voor zorgen dat je niet slaagt.
Er op staan dan weer wel en is niet aanvechtbaar. :idea:
Sarky schreef:Ik zie het niet zitten om ineens over te moeten schakelen naar een 36M (omdat mijn 18 maanden nu over zijn) EN opnieuw 6 uur les betalen
De 6u die je moet volgen zijn verplicht voordat je nog een examen mag afleggen.
Dat is nu eenmaal de wet die we niet kunnen veranderen.

Je zegt dat je 18 maanden voorbij zijn :?:
Ik hoop van niet, want je kan alleen maar overschakelen naar 36M tijdens de geldigheid van je voorlopig rijbewijs en niet na het verlopen er van. :idea:

Als je niet (tijdig) overschakelt kan je alleen nog maar via de rijschool op examen gaan of 3 jaar wachten.
Je krijgt namelijk dan de eerst volgende 3 jaar geen voorlopig rijbewijs meer.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Sarky
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2016, 12:00

Re: 2de Examenpoging, 1 fout alles gebuisd.

Bericht door Sarky »

Telt dit ook als ik er ook over rijd (en niet op stilsta) ?

Ik heb mijn voorlopig in de laaste week van geldigheid omgewisseld naar een 36M, kan ik nu met mijn eigen auto nog examen afleggen (na mijn 6 uur) of moet ik dit met een auto van de rijschool doen (en samen met een instructeur van de rijschool) ?

En is het mogelijk om Manoeuvres te scheiden van de rest van het examen of is dit altijd 1 pakket ? (Ik was er voor mijn eerste poging voor mijn Manoeuvres wel door, en voor mijn 2de niet)

Bedankt voor het snelle antwoord :)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 2de Examenpoging, 1 fout alles gebuisd.

Bericht door Benny Stinkens »

Sarky schreef:Telt dit ook als ik er ook over rijd (en niet op stilsta) ?
Jammer voor jou, maar dit mag dus niet gebeuren op je examen.
Sarky schreef: Ik heb mijn voorlopig in de laaste week van geldigheid omgewisseld naar een 36M, kan ik nu met mijn eigen auto nog examen afleggen (na mijn 6 uur) of moet ik dit met een auto van de rijschool doen (en samen met een instructeur van de rijschool) ?
Je kan nog met je eigen voertuig examen afleggen.
Sarky schreef:En is het mogelijk om Manoeuvres te scheiden van de rest van het examen of is dit altijd 1 pakket ? (Ik was er voor mijn eerste poging voor mijn Manoeuvres wel door, en voor mijn 2de niet)
Bedankt voor het snelle antwoord :)
Je zult het volledige examen opnieuw moeten doen.
Als je voldoende oefent zou dit geen probleem mogen zijn. :idea:

Veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 2de Examenpoging, 1 fout alles gebuisd.

Bericht door de rijprof »

De examinator zegt bij de inleiding dat je de boordsteen zacht mag raken of aftasten maar dat je er niet mag op- of overrijden.
Er op of er over wordt beoordeeld als "slecht" en dan is het examen afgelopen, zelfs wanneer er geen andere fouten waren.

Tip: parkeer de volgende keer wat trager (een beetje de rem gebruiken) als de wielen in de buurt van de boordsteen komen zodat je beter kunt 'voelen' als je de boordsteen raakt en onmiddellijk kunt stoppen.

zie ook http://www.derijprof.be > parkeren en keren
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie