praktijkexamen B auto

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
annekene

praktijkexamen B auto

Bericht door annekene »

halo,
ik ben begeleider geweest van mijn zoon die leert autorijden, hij heeft al meer dan een jaar zijn voorlopig rijbewijs, we hebben geen rijschool gevolgd..
zoon heeft vandaag rijexamen B praktijk gedaan, perfect gereden, snelheidsregels zich aan gehouden, parkeren ook ok, echter voorrangsregels af en toe niet toegepast. ten alle tijden in mijn ogen veilig gereden en zonder veel stress, zelfzeker...
helaas niet geslaagd.
Op het uitslagrapport staat echter
snelheid en verkeersinzicht: slecht 8/8 hindernis 8/10 kruispunt borden B1-17 (M 9-10)
en ook nog
deffensief rijden: onvoldoende 10/8.00 snelheid en verkeersinzicht
ik heb echter verder geen uitleg gevraagd aan de examinator (examencentrum kontich, een dame die niet echt vriendelijk was en vrij bot)
maar vraag me nu toch af wat dit betekent??
iemand enig idee waarop defensief rijden slaat?

dank bij voorbaat
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: praktijkexamen B auto

Bericht door de rijprof »

Bijna altijd geeft de examinator een woordje uitleg op het einde van de rit. Zo niet mag je het vragen.
snelheid en verkeersinzicht: slecht 8/8 hindernis 8/10 kruispunt borden B1-17 (M 9-10)
en ook nog
defensief rijden: onvoldoende 10/8.00 snelheid en verkeersinzicht
echter voorrangsregels af en toe niet toegepast
Dan kun je al evengoed zeggen, ter vergelijk: "af en toe eens voorbij het rood verkeerslicht gereden..."

Als de examinator merkt dat je de voorrangsregels niet strikt genoeg toepast en merkt dit op verschillende kruispunten dat het een fundamentele fout is, mag je het vergeten. Dat weet toch iedereen!
Ik heb een sterk vermoeden dat er iets grondig mis is met de benadering (snelheid) en toepassen (verkeersregels) van kruispunten met voorrang aan rechts.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: praktijkexamen B auto

Bericht door GRO »

U heeft uw zoon leren rijden. Als begeleider moet u ondermeer uw zoon aanleren om defensief te rijden. Wanneer hij tijdens het examen voor defensief rijden onvoldoende krijgt, vraagt u zich af wat dat eigenlijk betekent 'defensief rijden'.

Wij geven alle leerling bestuurders de raad om SAMEN met hun begeleider ons praktijkboek helemaal door te nemen. Daarin staat ook uitgelegd wat men onder defensief rijden verstaat.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: praktijkexamen B auto

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer u als begeleider vindt dat uw zoon perfect gereden heeft, en deze lijst fouten staan op het examenblad, moet u zich afvragen of u wel geschikt bent om uw zoon te leren rijden.

Veel begeleiders hebben zelf absoluut geen verkeersinzicht en kunnen dat dus ook niet doorgeven aan hun kinderen die ze opleiden. Misschien kan je eens een uurtje of 2 rijschool boeken en vragen om zelf mee te gaan, dan leer je zelf ook nog iets bij...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: praktijkexamen B auto

Bericht door bert.covens »

halo,
ik ben begeleider geweest van mijn zoon die leert autorijden, hij heeft al meer dan een jaar zijn voorlopig rijbewijs, we hebben geen rijschool gevolgd..
zoon heeft vandaag rijexamen B praktijk gedaan, perfect gereden, snelheidsregels zich aan gehouden, parkeren ook ok, echter voorrangsregels af en toe niet toegepast. ten alle tijden in mijn ogen veilig gereden en zonder veel stress, zelfzeker...
Voorangsregels af en toe niet toegepast ..... dus meermaals op amper een half uur, drie kwartier tijd. Dan kan je bezwaarlijk stellen dat hij perfect gereden heeft. Hoogstwaarschijnlijk heeft net het herhaaldelijke karakter meegespeeld in de strenge quotering.
helaas niet geslaagd.
Lijkt me logisch ....
Op het uitslagrapport staat echter
snelheid en verkeersinzicht: slecht 8/8 hindernis 8/10 kruispunt borden B1-17 (M 9-10)
en ook nog
deffensief rijden: onvoldoende 10/8.00 snelheid en verkeersinzicht
ik heb echter verder geen uitleg gevraagd aan de examinator (examencentrum kontich, een dame die niet echt vriendelijk was en vrij bot)
maar vraag me nu toch af wat dit betekent??

iemand enig idee waarop defensief rijden slaat?
Afbeelding
verkeersbord B1

Afbeelding
verkeersbord B17


Aangezien er sprake is van defensief rijden en de borden B1/B17, hangt dit blijkbaar wat samen met die voorrangsregels. Ik vermoed een kruispunt iets té vlot opgereden en daardoor geen voorrang meer kunnen geven.

Rijden met een aangepaste snelheid, gaat véél verder dan louter het respecteren van de maximum toegestane snelheidslimiet. Bijvoorbeeld op kruispunten, bepaalt de zichtbaarheid mede de snelheid waarmee het kruispunt veilig benaderd kan worden. Je moet immers tijd hebben om de verkeerssituatie in te schatten, en (indien nodig) te stoppen om te voldoen aan je voorrangsplicht.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie