Maandag examen graag nog wat tips!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jasmin_rb
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2016, 08:30

Maandag examen graag nog wat tips!

Bericht door jasmin_rb »

Goedemorgen! Maandagochtend heb ik mijn (eerste) rij-examen!
Zenuwen zijn zeker al aanwezig aangezien 2 vriendinnen van mij allebei gebuisd zijn deze week! :roll: :cry:
Ik zelf heb tegen maandag in totaal 10 uur bij de rijschool les gevolgd en in totaal met de mama misschien al wel 20-25 uur gereden!

Ik heb echter nog steeds wat twijfels omtrent enkele dingen:
1) Ik heb geleerd om terug te schakelen voor ik aan een kruispunt kom, einde van de weg kom, straat moet inslaan, etc etc.
Dus ik ben schakel dan altijd terug van 4 naar 3 naar 2 naar 1. Maar soms is de weg te kort of heb ik niet genoeg tijd om van 2 naar 1 terug te schakelen (koppeling in; ik zit in z'n 2, koppeling los, bij remmen, koppeling in; naar z'n 1). Kan ik dit dan ook gewoon toepassen door de koppeling tussen 2 en 1 niet meer omhoog te laten komen of is dit fout? Ten tweede, als het verkeerslicht op oranje springt en je moet stoppen op korte afstand, dan kun je deze afremmen-op de moter techniek toch niet toepassen? Stel ik rijd in z'n 4, mag ik dan remmen en direct naar z'n 2 en dan naar 1?

2) Een vriendin van mij is gebuisd door haar verkeerde spiegeltechniek! blijkbaar keek ze in de foute volgorde in haar spiegels! Hier let ik zelf nooit echt op en ik zorg gewoon dat ik alle kanten van mijn auto (voor,naast,achter,dode hoek) goed heb gezien voordat ik afrem of uitwijk of ergens indraai! Misschien kijk ik soms wel teveel of te overdreven, maar kan het zijn dat ik dit teveel doe? Of is dit geen overtreding voor de rij-examinator? Ik kijk ook vaak over mijn schouder bij het indraaien van een straat.

3) Ik wilde als laatste nog even iets checken: ik heb geleerd van mijn rij-instructeur dat wanneer ik een straat moet indraaien en deze is overzichtelijk genoeg, dat ik dan terugschakel naar 2 en de koppeling als vorens het indraaien loslaat en na het indraaien meteen bij gas. Als de straat smal is, of ik heb niet zo goed zicht, dan houd ik de koppeling in gedrukt en mijn voet boven de rem (niet ingedrukt). Klopt dit? :wink:

Alvast bedankt voor de antwoorden en extra tips voor het rij-examen (in Geel) zijn altijd welkom!! Misschien kan dit mijn zenuwen wat temmen haha :D
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Maandag examen graag nog wat tips!

Bericht door GRO »

Ik zelf heb tegen maandag in totaal 10 uur bij de rijschool les gevolgd en in totaal met de mama misschien al wel 20-25 uur gereden!
Lees ik nu verkeerd of bedoel jij dat je in totaal:
- 10 uur rijles
- 25 uur met mama geoefend
Totaal 35 uur hebt gereden voor je examen gaat doen???

Zelfs iemand die 20 uur rijles volgt van een lesgever en een bekwaamheidsattest heeft gekregen, moet daarna nog MINSTENS 3 maanden zoveel mogelijk oefenen.
Jij hebt dus een rijbewijs waarmee je 36 maanden mag oefenen en bijleren. Jij hebt amper achter het stuur gezeten en praat al over examen gaan doen.
Sorrie, maar ik begrijp niet dat je mama dat toelaat.
Gast

Re: Maandag examen graag nog wat tips!

Bericht door Gast »

Ik denk niet dat examinators leerlingen buizen voor het kijken in de spiegels in de 'verkeerde volgorde' :P
Waarschijnlijk keek jouw vriendin niet in haar rechterspiegel/linkerspiegel en dode hoek voor ze afsloeg en/of keek ze niet in haar spiegels tijdens het rijden op een rechte baan. Wat je doet als je afslaat naar rechts: pinker naar rechts, achteruitkijkspiegel, remmen, rechterspiegel, dode hoek checken en afslaan.

Voor het oranje licht: als je nog kunt stoppen gewoon vol op de rem staan en bij 1000 toeren de koppeling indrukken, kan je echt de tijd niet meer nemen om nog naar 2e te schakelen rem je gewoon verder met de koppeling ingedrukt en schakel je naar 1e als je stil staat. Als de weg te kort is rem je, bij 1000 toeren of 30km/u schakel je naar z'n 2e, koppeling laten komen en bijremmen, voel je dat de motor dreigt stil te vallen trap je je koppeling in en rem je tot je stilstaat.

Je houdt je koppeling ingedrukt terwijl je een bocht neemt? :shock: NOOIT doen.. Dit is immers gevaarlijk.

Nu ben ik geen rij-instructeur dus ik weet niet of al deze dingen kloppen, het examen zelf is te doen als je kan rijden en correct weet te reageren op vreemde situaties. Zoals GRO hierboven al zei zou ik echter écht geen examen gaan doen met maar 35 uur rij-ervaring.. Besluit je toch het examen te gaan doen of misschien een soort proefexamen in te lassen eet een banaan, en als je denkt dat je gebuisd bent is dit meestal niet waar (behalve als het echt een enorm grote fout is :P )
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Maandag examen graag nog wat tips!

Bericht door de rijprof »

Aan het soort vragen dat je stelt, blijkt dat het nog te vroeg was om een rijexamen af te leggen.

1) Als je weinig tijd hebt, rem je gewoon 'zonder terug te schakelen' en druk je het ontkoppelingspedaal in als je net onder de 1000 t/m (lage toerentallen) bent. Daarna kies je een versnelling die bij jouw snelheid past.

2) Veel in de spiegels kijken is uiterst belangrijk, maar de juiste timing en de juiste spiegel(s) + hoofd draaien en over de schouder door de (achter-)zijraam kijken moet ook kloppen. Je moet goed het verkeer begrijpen om te weten waar er conflicten (aanrijdingen) kunnen komen met andere weggebruikers
en dan logische kijktechnieken gebruiken zoals waar je moet kijken, op het juiste moment en hoever je moet kunnen zien naar gelang de (mogelijke) snelheid van andere weggebruikers. Zonder al te lang in één spiegel te gapen.
Zorg dat je voortdurend overzicht behoudt door het kijken zoveel mogelijk te verdelen over verschillende kijkvelden.

3) Voor snelheden waarbij je onder 40 @ 35 km/u gaat komen, schakel je naar 2de.
Voor snelheden in 2de onder 15 km/u (zeer lage toeren), druk je het ontkoppelingspedaal in en rem een beetje bij (anders protesteert de motor en valt hij stil).
Voor snelheden onder 10 km/u (stapvoets), schakel je naar 1de.
extra tips voor het rij-examen (in Geel) zijn altijd welkom!
Extra tip= eerst veel oefenen en/of rijschool volgen en als je heel weinig foutjes maakt, ben je klaar voor een volgende poging. Anders is het weggesmeten geld en moeite.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lies20
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mei 2015, 22:37

Re: Maandag examen graag nog wat tips!

Bericht door Lies20 »

jasmin_rb schreef: Alvast bedankt voor de antwoorden en extra tips voor het rij-examen (in Geel) zijn altijd welkom!! Misschien kan dit mijn zenuwen wat temmen haha :D
En al nieuws? :)

Beste tip die ik kan geven is heel veel oefenen in Geel, Olen, Herentals. De knooppunten die je kan tegenkomen staan op de website van het examencentrum, en ook in het praktijkboek geloof ik. Maar verken de buurt daarrond goed, ook in de verschillende richtingen. Vergeet ook de autostrade niet eens op te rijden :)
jasmin_rb
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2016, 08:30

Re: Maandag examen graag nog wat tips!

Bericht door jasmin_rb »

Lies20 schreef:
jasmin_rb schreef: Alvast bedankt voor de antwoorden en extra tips voor het rij-examen (in Geel) zijn altijd welkom!! Misschien kan dit mijn zenuwen wat temmen haha :D
En al nieuws? :)

Beste tip die ik kan geven is heel veel oefenen in Geel, Olen, Herentals. De knooppunten die je kan tegenkomen staan op de website van het examencentrum, en ook in het praktijkboek geloof ik. Maar verken de buurt daarrond goed, ook in de verschillende richtingen. Vergeet ook de autostrade niet eens op te rijden :)
Ik ben geslaagd!! :D Blijkbaar was mijn examinator ook nog eens een van de strengste!
Ik heb inderdaad héél véél rond gereden in die buurten en elke keer de knooppunten afgegaan!
jasmin_rb
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2016, 08:30

Re: Maandag examen graag nog wat tips!

Bericht door jasmin_rb »

GRO schreef:
Ik zelf heb tegen maandag in totaal 10 uur bij de rijschool les gevolgd en in totaal met de mama misschien al wel 20-25 uur gereden!
Lees ik nu verkeerd of bedoel jij dat je in totaal:
- 10 uur rijles
- 25 uur met mama geoefend
Totaal 35 uur hebt gereden voor je examen gaat doen???

Zelfs iemand die 20 uur rijles volgt van een lesgever en een bekwaamheidsattest heeft gekregen, moet daarna nog MINSTENS 3 maanden zoveel mogelijk oefenen.
Jij hebt dus een rijbewijs waarmee je 36 maanden mag oefenen en bijleren. Jij hebt amper achter het stuur gezeten en praat al over examen gaan doen.
Sorrie, maar ik begrijp niet dat je mama dat toelaat.
Klopt, ik heb in totaal tot mijn rij-examen denk ik 45-50 uur rij ervaring gehad! Maar dit heb ik wel in een jaar opgebouwd, dus ik voelde voor mezelf dat ik er klaar voor was. Blijkbaar was die gedachte juist want ik ben geslaagd! :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Maandag examen graag nog wat tips!

Bericht door de rijprof »

Mits wat geluk, natuurtalent en goede kijktechniek is het mogelijk om met slechts 50 uur rijervaring te slagen, hetgeen voor de meerderheid meestal te weinig is.
proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lies20
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mei 2015, 22:37

Re: Maandag examen graag nog wat tips!

Bericht door Lies20 »

Proficiat! :D
Plaats reactie