Vraagje opmerking examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Vraagje opmerking examen

Bericht door Gast »

Hallo

Ik kom net terug van het examen (gebuisd) en 1 van de opmerkingen is dit: rem-en vertragingstechniek, opmerkingen 14-ECO+.
Wat wil dit precies zeggen?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagje opmerking examen

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 1 van de opmerkingen is dit: rem-en vertragingstechniek, opmerkingen 14-ECO+.
ECO + is dat je ecologisch gereden hebt, da's ok

Maar je remtechniek is fout ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagje opmerking examen

Bericht door de rijprof »

Waarschijnlijk rem je weinig of niet op de motor door jouw ontkoppelingspedaal te vroeg in te drukken.
Je moet éérst remmen en pas aan lage toerentallen (-1.000 t/m) het ontkoppelingspedaal indrukken, behalve als je reeds in lage toerentallen rijdt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Vraagje opmerking examen

Bericht door Gast »

Wat is de correcte remtechniek dan? Eerst remmen en dan koppeling indrukken toch?

En ik had ergens gelezen dat eco+ stond voor ecologisch rijden dus toch afremmen op de motor?
Gast

Re: Vraagje opmerking examen

Bericht door Gast »

Het lijkt me vreemd dat mijn remtechniek fout is aangezien ik ALTIJD (tenzij ik al veel te traag rij natuurlijk) eerst rem, op ongeveer 30km/u terugschakel naar 2e versnelling voor een bocht, en bij het naderen van een stopteken of een rood licht rem ik, rond 30km/u (of 1000 toeren als ik in 5e/4e rijd)schakel ik terug naar 2e, laat koppeling komen en rem dan verder tot stilstand. Wat ze u dus ook aanleren in de rijschool, ik deed gisteren nog 2 uur rijles met de rijschool en daar geen enkele opmerking gekregen over remtechniek, vertragingstechniek of wat dan ook.

Ik weet niet of het iets van de zaak afdoet maar het stond zo op mijn examenblad:
1/7.00 rem-en vetragingstechniek
opmerkingen:
14- ECO +
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagje opmerking examen

Bericht door de rijprof »

Zoals je beschrijft, lijkt jouw remtechniek juist.
Welke quotering kreeg je ervoor (slecht? onvoldoende? voorbehoud?).
Wat waren de andere opmerkingen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Vraagje opmerking examen

Bericht door Gast »

Staat niets bij qua slecht, voorbehoud enzo dat is het vreemde. Mijn andere opmerking was de reden waarvoor ik buisde voorrang was slecht, stak een straat over terwijl er een auto afkwam en die moest remmen, de stress :P
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraagje opmerking examen

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:Mijn andere opmerking was de reden waarvoor ik buisde voorrang was slecht, stak een straat over terwijl er een auto afkwam en die moest remmen, de stress :P
Dat was dan eigenlijk de enige reden waarom je niet geslaagd bent... 1 x slecht = niet geslaagd.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Vraagje opmerking examen

Bericht door Gast »

Yep, weet ik! Zal mij zeker niet meer overkomen de volgende keer. Vraag me toch écht af wat die opmerking is over dat remmen. Wil namelijk niet dat dat de reden is dat ik de volgende keer er niet door ben.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraagje opmerking examen

Bericht door bert.covens »

Stefan Peeters schreef:
Gast schreef:Mijn andere opmerking was de reden waarvoor ik buisde voorrang was slecht, stak een straat over terwijl er een auto afkwam en die moest remmen, de stress :P
Dat was dan eigenlijk de enige reden waarom je niet geslaagd bent... 1 x slecht = niet geslaagd.
Klopt (mogelijks) niet helemaal .....

"De kandidaat wordt uitgesteld indien:
een manoeuvre wordt beoordeeld met "slecht"

twee manoeuvres worden beoordeeld met "onvoldoende"
een manoeuvre wordt beoordeeld met "onvoldoende" en twee met "voorbehoud"
vier manoeuvres worden beoordeeld met "voorbehoud"
rijfouten of gevaarlijk rijgedrag die de veiligheid van het examenvoertuig, de passagiers of andere weggebruikers direct in gevaar brengen"


Het feit dat topicstarter een beoordeling SLECHT opliep voor die voorrang, levert inderdaad sowieso een mislukking op. Dat klopt. Maar het is riskant om te beweren dat dit de énige reden tot mislukking zou zijn. Er kunnen nog andere redenen zijn ook.

Neem ik maar als voorbeeld een resultatenblad waar 1 x SLECHT op staat, en daarbovenop nog 2 x ONVOLDOENDE .... (jazeker, seen that already)

Kortom, om daar inzicht in te krijgen, zou je het volledige resultatenblad moeten kunnen inkijken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Vraagje opmerking examen

Bericht door Gast »

Dit is wel degelijk de enige reden waarom ik gebuisd ben aangezien ik niet langer dan 3 minuten gereden heb... deze fout gebeurde op 100 meter van het examencentrum... er staat enkel die opmerking van rem en vertragingstechniek (weet nu nog altijd niet wat dit wil zeggen) en de beoordeling slecht op voorrang.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagje opmerking examen

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Het lijkt me vreemd dat mijn remtechniek fout is aangezien ik ALTIJD (tenzij ik al veel te traag rij natuurlijk) eerst rem, op ongeveer 30km/u terugschakel naar 2e versnelling voor een bocht, ...
De correcte remtechniek begint met het lossen van het gas ... gesteld dat je de vertraging kan voorzien

Bij plotse veranderingen in de rij-situatie ga je wél remmen indien nodig
Gast

Re: Vraagje opmerking examen

Bericht door Gast »

Ik heb 3 minuten gereden op dat examen, naar een stopbord, een rondpunt en een zone 30, juist voor de zone 30 sloeg iemand af waarvoor ik moest afremmen. Voor de rest denk ik dat je voor een stopbord, een rondpunt naderen en een zone 30 naderen je rem moet gebruiken? als je 50 rijd en laat het gas los duurt het toch een tijdje tot je op 30 km/u rijdt.
Stel deze situatie voor:
Je rijdt 50 km/u en ziet in de verte een rond punt, rem je 100 meter voor het rond punt om terug naar 2e te schakelen
of
Laat je 300 meter voor het rondpunt het gas los, en rond de 30km/u schakel je naar 2e zonder te remmen?
Gast

Re: Vraagje opmerking examen

Bericht door Gast »

Om het jullie makkelijker te maken hier een foto van mijn opmerkingen:
https://gyazo.com/b49565137a6e51270f82aa6272629062
ik ben dus gebuisd voor dat voorrang gedeelte, wat ik volledig snap. Ik wil alleen weten wat ze nou precies bedoelde met die bovenste opmerking
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagje opmerking examen

Bericht door de rijprof »

Afbeelding
Rem en vertragingstechniek is blijkbaar OK, geen quotering, zelfs eco + = goed.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie