Zone 50

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Zone 50

Bericht door Gast »

Stel, je komt een bord zone 50 tegen in de bebouwde kom, wat later zie je een bord einde bebouwde kom (zonder dat er bij staat einde zone 50, einde zone 50 staat wat verderop) hoe snel mag ik dan rijden na het bord einde bebouwde kom?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Zone 50

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Stel, je komt een bord zone 50 tegen in de bebouwde kom, wat later zie je een bord einde bebouwde kom (zonder dat er bij staat einde zone 50, einde zone 50 staat wat verderop) hoe snel mag ik dan rijden na het bord einde bebouwde kom?
Euh .... waar kom je dat tegen :?: Dat is volgens mij een situatie die niet eens toegelaten is:


http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 61-hs2art6

6.7. Signalisatie met zonale geldigheid.

6.7.1. De zonale geldigheid kan toegekend worden :

1° aan de verbodsborden, met uitzondering van de verkeersborden C1, C31, C33 en C47;


Wat betreft het verkeersbord C43 mag enkel een zonale draagwijdte toegekend worden aan :

30 km per uur;
50 km per uur voor zover deze zone zich buiten een bebouwde kom bevindt, afgebakend door de verkeersborden F1a, F1b en F3a, F3b, ze bebouwd is of er gewoonlijk veel voetgangers of fietsers komen;
70 km per uur voorzover deze zone zich buiten een bebouwde kom bevindt, afgebakend door de verkeersborden F1a, F1b en F3a, F3b.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Zone 50

Bericht door Gast »

Ergens in Geraardsbergen versnelde ik toen ik het bord buiten bebouwde kom voorbij was, maar mijn instructeur zei dat ik 50 moest blijven rijden.

ander vraagje: mag mijn mama mij vergezellen naar het rijexamen ook al is zij even (2 weken) ontzegt van te rijden 2,5 jaar terug. Er staat niemand op mijn voorlopig rijbewijs.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Zone 50

Bericht door Inazuma »

Zelfs al kom je een zone 50 in BBK tegen :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /248-art65

Art 65.5.10
(...)
Wanneer binnen de zone een bebouwde kom wordt afgebakend, dan moet op het einde van de bebouwde kom het zonebord evenwel opnieuw geplaatst worden.


Geen nieuw zonebord = geen zonale snelheidsbeperking meer.
Plaats reactie