Parallel parkeren langs een fietsbad (Bree)

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
BertV
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2016, 12:46

Parallel parkeren langs een fietsbad (Bree)

Bericht door BertV »

Beste,

Morgen ga ik mijn praktijkexamen doen in Bree, nu had ik in het praktijk boek gelezen dat je niet over het fietspad mag rijden. (Wat normaal is) nu. Als je in Bree gaat rijden in het centrum heb je veel parkeerplaatsen die zich langs het fietspad liggen, (Straat > Fietspad > Parkeerplaats) hoe zit dat dat als je hier wilt parkeren? mag je je op het fietspad zetten als je achteruit gaat inrijden? of Hoe? Alvast Bedankt voor de hulp.

Mvg, Bert
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Parallel parkeren langs een fietsbad (Bree)

Bericht door Benny Stinkens »

Wettelijk mag het niet. :idea:

In Bree word het echter toegelaten, maar zo goed als nooit op zo een plaatsen gevraagd.
Men doet dit alleen als men echt geen andere geschikte plaats zou vinden.

Het laatste half jaar heb ik het nog maar 1 keer gezien. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BertV
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2016, 12:46

Re: Parallel parkeren langs een fietsbad (Bree)

Bericht door BertV »

Benny Stinkens schreef:Wettelijk mag het niet. :idea:

In Bree word het echter toegelaten, maar zo goed als nooit op zo een plaatsen gevraagd.
Men doet dit alleen als men echt geen andere geschikte plaats zou vinden.

Het laatste half jaar heb ik het nog maar 1 keer gezien. :idea:

ja maakt ook niet uit.. ik ben gebuisd omdat ik een beetje naar voren had gereden om te kijken om over te kunnen steken, ik stond met mijn neus op het fietspad, dit mocht dus niet..
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parallel parkeren langs een fietsbad (Bree)

Bericht door de rijprof »

BertV schreef:ik ben gebuisd omdat ik een beetje naar voren had gereden om te kijken om over te kunnen steken, ik stond met mijn neus op het fietspad, dit mocht dus niet..
Een fietspad dwarsen mag, daar is niets fout mee, dat kan ook niet anders. Over de lengte over een fietspad rijden, stilstaan of parkeren mag niet.
Misschien ging je het fietspad dwarsen op het ogenblik dat er een fietser aankwam?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
BertV
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2016, 12:46

Re: Parallel parkeren langs een fietsbad (Bree)

Bericht door BertV »

de rijprof schreef:
BertV schreef:ik ben gebuisd omdat ik een beetje naar voren had gereden om te kijken om over te kunnen steken, ik stond met mijn neus op het fietspad, dit mocht dus niet..
Een fietspad dwarsen mag, daar is niets fout mee, dat kan ook niet anders. Over de lengte over een fietspad rijden, stilstaan of parkeren mag niet.
Misschien ging je het fietspad dwarsen op het ogenblik dat er een fietser aankwam?
Nee, ik kwam uit de straat, en ik zag niks omdat er 2 heggen stonden aan beide kanten, ik rijd een beetje vooruit voor overzicht te krijgen op de weg.. ik steek over, want het was vrij, en aan het examencentrum zei die vrouw dat ik door de bomen moest kijken? ali ja kbedoel.. Sorry maar dat vindt ik er een beetje over. ik heb zo'n beetje liggen rondneuzen en naar het schijnt had ik dus een van de belachelijkste Examinator.. een vrouw met lang bruin haar.. niet te doen.. ze begon zelfs te zagen dat ik 35 reed op een zone 30. of dat ik mijn gas een beetje losliet bij het kruisen van een kruispunt..
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parallel parkeren langs een fietsbad (Bree)

Bericht door Inazuma »

BertV schreef:ja maakt ook niet uit.. ik ben gebuisd omdat ik een beetje naar voren had gereden om te kijken om over te kunnen steken, ik stond met mijn neus op het fietspad, dit mocht dus niet..
Moet nog iets anders meespelen, want er is geen enkel verbod om op een dwarsend fietspad te stoppen - in tegenstelling tot oversteekplaatsen
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parallel parkeren langs een fietsbad (Bree)

Bericht door de rijprof »

Volgende keer breng je een dikke boom mee. Plak een briefje met een zinnetje met de leesbare kant tegen de boom aan de andere kant van de boom. Zet die boom vlak voor mevrouw haar neus en vraag haar of ze door de boom kan kijken en het zinnetje kan lezen. :mrgreen:
Mevrouw bedoelt waarschijnlijk dat je door de ruimte 'naast' de bomen al kon zien of er weggebruikers op komst waren.
Maar dit voorvalletje zal niet de hoofdreden geweest zijn dat je niet slaagde.
Wat stond er nog op jouw resultaatblad?

Wanneer je niet akkoord gaat na afloop van het examen, kun je vragen om de hoofdexaminator te spreken.
Inazuma schreef:er is geen enkel verbod om op een dwarsend fietspad te stoppen - in tegenstelling tot oversteekplaatsen
wegcode.be schreef:40.5. De bestuurder mag een oversteekplaats voor voetgangers niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
Bij slecht uitzicht, als het verkeer niet belemmerd wordt, is dat geen probleem om op de oversteekplaats even te stoppen, nadat je eerst gekeken hebt of er geen voetgangers in aantocht zijn die gaan oversteken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Parallel parkeren langs een fietsbad (Bree)

Bericht door Benny Stinkens »

BertV schreef: ze begon zelfs te zagen dat ik 35 reed op een zone 30.
Hier ga ik je toch moeten tegenspreken. :idea:
Dit is niet zagen, maar terecht :oops:

In Bree heb je plaatsen waar je eerst moet stoppen aan de stopstreep, dan iets verder mag rijden op het zebrapad om voldoende te kunnen zien.
Daarachter ligt echter dan nog het fietspad waar je niet op mag gaan staan omdat je reeds voldoende zicht hebt door op het zebrapad te staan.

Op het zebrapad staan word dus toegelaten omdat je niet anders kan.
Op het fietspad word het dus niet toegestaan omdat het eigenlijk niet nodig is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie