Wat doen tijdens het parkeren als er een achterligger aankomt.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Wat doen tijdens het parkeren als er een achterligger aankomt.

Bericht door Gast »

Wat te doen als tijdens het manoeuvre parkeren er een achterligger opduikt. Er staat dat je deze niet mag hinderen en voorrang moet verlenen. Moet je dan gewoon verder of toch je manoeuvre uitvieren of nog iets anders? Ik kan toch maar moeilijk mijn auto wegtoveren?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wat doen tijdens het parkeren als er een achterligger aankomt.

Bericht door de rijprof »

Wie een manoeuvre doet, moet voorrang verlenen, dat weet je.
Hoe ermee omgaan?
Wanneer andere weggebruikers naderen en je kunt ze nog doorlaten, geef je voorrang.
Wanneer de weg te smal is en je ziet dat andere weggebruikers niet door kunnen, dan heeft wachten weinig zin en neem je zelf initiatief door je manoeuvre aan te vatten.
Wanneer aankomende weggebruikers hun voorrang niet nemen, op een ruime afstand wachten of een teken maken naar jou doe je rustig verder.

Je gaat de situatie geval per geval moeten bekijken met de gedachte dat jij, die een manoeuvre doet, voorrangsplichtig bent.
Kan ik voorrang geven? Kan het niet? Geeft de voorrangshebbende zijn voorrang af aan jou?

Klik eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Wat doen tijdens het parkeren als er een achterligger aankomt.

Bericht door bert.covens »

Laat hoe dan ook duidelijk merken dat je hem gezien hebt, en je de intentie hebt om aan je voorrangsplicht te voldoen. Stelt de medeweggebruiker desondanks een hoffelijk gebaar, dan kan een examinator er best mee leven dat je daar gebruik van maakt.

Mààààr OPGELET :!: Er kan een boa constrictor onder het gras zitten. Bijvoorbeeld een (brom)fietser die ook nog opduikt, en die hoegenaamd niet van plan is te wachten .....

Blijf dus ten allen tijde goed om je heen kijken. Want je blijft voorrangsplichtig gedurende het ganse maneuver.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie