Veilig rijden - verkeersregels

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Quest22

Veilig rijden - verkeersregels

Bericht door Quest22 »

Ik ben al een tijdje aan het rijden maar ik heb veel stress. Ik ken de verkeersregels, geen probleem. Maar je moet bij iedere oversteek toch altijd rekening houden ook met fietsen, bromfietsen en voetgangers. Dus niet altijd de auto's alleen. Ik kan pas over als ik altijd een keer L en R gekeken heb. En je moet soms iets verder vooruit durven rijden want je moet het wel allemaal goed kunnen zien. Anders zal examinator zeggen: je hebt niet genoeg gekeken. Ik denk dat ik het hier juist voorheb? Moet je dan altijd ook in alle spiegels kijken L, R en achter? Dit is immers toch niet altijd nodig?

Ik heb de neiging om altijd volledig te stoppen, de juiste remtechniek met remmen en dan ontkoppelen en blijven remmen. Maar dit is niet altijd nodig. Maar hoe stop je best dan zonder volledig te stoppen. Want als je snelheid afbouwt, moet je terugschakelen. Kun je dan het remmen best uitstellen zodat je op de rem duwt tot bv 20 à 30 km/u per uur, even kijkt en dan verder rijdt. Maar hoelang kan je zo stilstaan. Hebben jullie tips? Ik wil het goed doen en daarom kan een tip altijd handig zijn. Want je wil immers rustig verder kunnen bouwen aan je rijopleiding. En op dit forum staan ze toch graag mensen bij op vlak van theorie en praktijk. Hoop dus dat er toch iemand reageert.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Veilig rijden - verkeersregels

Bericht door Inazuma »

Quest22 schreef:Maar je moet bij iedere oversteek toch altijd rekening houden ook met fietsen, bromfietsen en voetgangers.
Uiteraard.
Ik kan pas over als ik altijd een keer L en R gekeken heb. En je moet soms iets verder vooruit durven rijden want je moet het wel allemaal goed kunnen zien. Anders zal examinator zeggen: je hebt niet genoeg gekeken.
Als je niks kan zien, zal je moeten stoppen, voor een oversteekplaats, kijk dan of je de oversteekplaats kan oprijden, dan kan je al wat verder vooruit komen om het verkeer op de rijbaan te kunnen zien, en dan doorrijden als je een gat ziet vallen ...

Hoe snel je een kruispunt kan oprijden is afhankelijk van het verkeer op de dwarsweg, én van de zichtbaarheid die je op dat verkeer hebt.
Hoe minder je ziet, hoe trager je zal moeten rijden ...
Moet je dan altijd ook in alle spiegels kijken L, R en achter? Dit is immers toch niet altijd nodig?
Het is in principe nodig voor je gaat vertragen.
En absoluut nodig als je gaat afslaan.
Ik heb de neiging om altijd volledig te stoppen
Dat is niet altijd nodig - maar wel als je anders geen voorrang kan verlenen, of als je gewoon niets ziet op de dwarsweg.
Maar hoe stop je best dan zonder volledig te stoppen.
Vertragen toch ?

Zoals anders, gas lossen, je remt al op de motor dan, en met de voet bijremmen voor zover nodig.
Als je een snelheid hebt die je veilig vindt om het kruispunt op te rijden, schakel je naar een bijpassende versnelling, en rij je zo verder tot je het kruispunt voorbij bent.
Quest22

Re: Veilig rijden - verkeersregels

Bericht door Quest22 »

Zijn allemaal zaken die ik toepas maar als je vertraagt kun je toch verrast worden door plots overstekende voetgangers, fietsen bv. Dus je vertraagt bv naar de 2de versnelling, je zou dan bv aan 30 per uur kunnen verderrijden maar als er toch zijn zul je snel moeten ontkoppelen en bij remmen dus heel snel. Toch? Ik denk dat ik gewoon nog niet genoeg durf achter het stuur. Vandaar de vraag. Ik wil immers verder bouwen aan mijn rijopleiding dus een reactie hierop zou zeker nog welkom zijn. Ik wil het nog beter doen de komende lessen. Vandaar.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Veilig rijden - verkeersregels

Bericht door Inazuma »

Quest22 schreef:als je vertraagt kun je toch verrast worden door plots overstekende voetgangers, fietsen bv. Dus je vertraagt bv naar de 2de versnelling, je zou dan bv aan 30 per uur kunnen verderrijden maar als er toch zijn zul je snel moeten ontkoppelen en bij remmen dus heel snel. Toch?
Ja, dan zal je sneller moeten remmen.
Prioriteit is dan remmen, als je te laat komt met ontkoppelen is dat pech, dan blokkeert de motor maar.

Als je echt verrast wordt en zeer snel/hard moet remmen, reed je eigenlijk nog te snel ...
Quest22

Re: Veilig rijden - verkeersregels

Bericht door Quest22 »

Als ik bv het bord zie staan: vertragen en indien nodig stoppen rem ik volgens mij te snel als ik dat later doe bv op 2 meter afstand van het dorp kan ik misschien enkele seconden stilstaan, goed kijken en verder rijden zonder te ontkoppelen? Daar zit volgens mij de fout. Misschien kunnen jullie hierover nog iets laten weten, ik wil volgens mij gewoon altijd te snel zijn en rem dus te vroeg.
Plaats reactie