Parkeren op het rijexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Prtl

Parkeren op het rijexamen

Bericht door Prtl »

Hallo,
ik heb een paar vraagjes over het parkeren. In de rijschool leerden ze me aan dat ik als de auto 45 graden met de stoeprand is eerst nog wat achteruit moest rijden en pas terug mijn stuur naar links draaien als de klink denkbeeldig over de stoeprand is, nu vond ik dit veel te moeilijk en ging ik filmpjes kijken over parallel parkeren en heb ik iets gevonden dat veel makkelijker is, ook in een s-vorm maar zonder achteruit te rijden. Maakt dit uit? of maakt de wijze waarop je parkeert niet uit?

Ook heb ik vaak dat ik perfect achter de auto sta voor mij, maar een voet of iets meer van de stoeprand verwijderd ben. slaag ik als dit zo is? of moet het echt minder dan een voetafstand zijn? Mijn auto staat recht en mijn linkerkant komt niet buiten het ander voertuig.
Prtl

Re: Parkeren op het rijexamen

Bericht door Prtl »

Nu ja 'zonder achteruit te rijden' daarmee bedoel ik natuurlijk met de wielen recht.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Parkeren op het rijexamen

Bericht door Benny Stinkens »

Als het een (vloeiende) S-beweging is maakt het niet uit.
En de afstand van de stoeprand is max. 30cm.

Veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Prtl

Re: Parkeren op het rijexamen

Bericht door Prtl »

Bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Parkeren op het rijexamen

Bericht door GRO »

bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren op het rijexamen

Bericht door bert.covens »

Men verwacht dat je:

* goed kijkt
* tijdig en correct richting aangeeft
* voorrang verleent aan anderen
* achteruitrijdend een vloeiende s-beweging rijdt
* je evenwijdig naast het trottoir opgesteld staat, op max 30. cm
* je NIET op het trottoir rijdt (gebuisd)
* handrem optrekt (geen handrem opgetrokken: gebuisd)

Als je met bovenstaande allemaal rekening houdt, ben je al een héél eind.

Qua rijbewegingen, wil de examinator er vooral van overtuigd worden dat je goed kan inschatten hoe de auto reageert op jouw stuurbewegingen, en dat je de lengte en breedte goed kan inschatten. Het interesseert de examinator geen sikkepit op welk referentiepuntje jij je baseert om te bepalen wanneer je moet beginnen afdraaien. Het is het eindresultaat dat telt. Dus als jij voor jezelf met jouw wagen een ander referentiepuntje gevonden hebt, dat voor jou makkelijker werkt dan wat je lesgever je met de leswagen ooit geleerd heeft, is er geen vuiltje aan de lucht.

Nu nog op de juiste manier uitstappen, wagen afsluiten, naar trottoir en op de juiste manier weer instappen. En bij vertrek de veiligheidsgordel niet vergeten terug aan te doen.

Succes.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Parkeren op het rijexamen

Bericht door Benny Stinkens »

bert.covens schreef: En bij vertrek de veiligheidsgordel niet vergeten terug aan te doen.
Even aanvullen:
Ook niet vergeten de handrem terug af te zetten als dit niet automatisch gebeurd. :idea:

Ik heb al leerlingen gezien die dit uit pure stress vergeten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie