Angst om stil te vallen + hoe snel optrekken?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast_20

Angst om stil te vallen + hoe snel optrekken?

Bericht door Gast_20 »

Beste lezers,

Ik zit met 2 vragen/problemen.

1) Telkens wanneer ik vertraag, heb ik schrik dat ik ga stil vallen. Ik weet wel dat je naar de motor moet luisteren en op tijd moet terug schakelen, maar ik geef een paar voorbeelden.
- Ik kom aan een kruispunt waar ik naar rechts moet, ik was al in tweede en ik vertraag. Ik duw dan de ontkoppeling in en koppel weer voor de bocht, maar ik krijg dan vaak te horen dat ik dat eigenlijk niet had moeten doen omdat ik nog snelheid had. Toch heb ik steeds schrik dat ik ga stil vallen.
- Enkele dagen geleden nam ik de oprit in Kontich van de E19 richting Brussel, met die scherpe bocht die maar blijft duren. Je vertrekt van op een baan waar je 90 mag, ik vertraag een beetje, ik stond in 4e en ben zo aan de oprit begonnen. De hele bocht was ik me zorgen aan het maken om maar niet stil te vallen, de toeren waren gevaarlijk laag na een tijdje, in plaats van dat ik de volledige aandacht had op die scherpe bocht. Had ik op voorhand naar 3e moeten schakelen? Of moet ik gewoon lichtjes gas bij geven wanneer ik zie dat de toeren te fel zakken?

2) Soms moet ik uit stilstaande positie invoegen op een 70-baan. Dus vertrekken, meteen 90 graden naar links of naar rechts en rijden maar. Mag je dan goed op je gas drukken in 1e en zo de toerenteller heel fel omhoog laten schieten? Wanneer schakel je naar 2e? Ik heb weer schrik dat die motor dat niet aankan en krijg commentaar dat ik veel sneller moet optrekken.


Bedankt!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Angst om stil te vallen + hoe snel optrekken?

Bericht door Inazuma »

Ik vrees dat we een generatie aan het kweken zijn die panikeert als de toerenteller boven de 2500 gaat ...
Niet jouw fout natuurlijk.

Toerentellers hebben een rode zone die ergens bij 4500-5000 begint (diesels) en 6000-7000 (benzine)
Die motoren kunnen dat draaien (best niet als ze koud zijn) dus 3-4000 tpm (diesel) en 4-5000 tpm (benzine) zijn echt geen probleem.
Voor de motor dan ...
Gast_20 schreef:- Ik kom aan een kruispunt waar ik naar rechts moet, ik was al in tweede en ik vertraag. Ik duw dan de ontkoppeling in en koppel weer voor de bocht, maar ik krijg dan vaak te horen dat ik dat eigenlijk niet had moeten doen omdat ik nog snelheid had. Toch heb ik steeds schrik dat ik ga stil vallen.
Ga op een grote (lege) parking of erg rustige straat / wijk oefenen in rijden aan wisselende snelheid in dezelfde versnelling versnelling :
vertragen tot je in vrijloop rijdt, en weer versnellen, vertragen tot minimale snelheid in vrijloop , weer versnellen en blijf in dezelfde versnelling (1 of 2 de)
tussendoor ook snelheid stabiliseren op verschillende snelheden, bvb 10, 20, 30 (dat kan nog in 1ste, maar je gaat al behoorlijk wat vermogen aan de wielen hebben, en redelijk wat toeren draaien, dus uitkijken !) , 40, 50 ... zowel
Begin traag. 10-20 in 1. Werk je stilaan naar hogere toerentallen en snelheden.
Begin je te bokken en schokken : koppeling in en remmen, start opnieuw.

Je kan daar ook bochten gaan in betrekken, vertragen, snelheid stabiliseen, bocht om, versnellen ... allemaal zonder schakelen, puur op het gas.

Had ik op voorhand naar 3e moeten schakelen?
Blijkbaar wel.
Je was vrij waarschijnlijk niet comfortabel met je snelheid in die bocht, daarom laat je het gas los en vertraag je.
Dat gaat, maar er zijn grenzen aan hé.
Als je snelheid teveel zakt, en de toerentallen zakken mee omdat je in een naar verhouding hoge versnelling zit, dan trekt de auto niet bijster goed - lastig op een oprit naar de snelweg. En bergop.
Dus terugschakelen, en dat doe je beter niet IN een bocht, maar er voor.
Of moet ik gewoon lichtjes gas bij geven wanneer ik zie dat de toeren te fel zakken?
Ideaal wel, maar dan moet je ook comfortabel zijn met de snelheid waaraan je door de bocht gaat bij die hogere toerentallen ...
2) Soms moet ik uit stilstaande positie invoegen op een 70-baan. Dus vertrekken, meteen 90 graden naar links of naar rechts en rijden maar. Mag je dan goed op je gas drukken in 1e en zo de toerenteller heel fel omhoog laten schieten? Wanneer schakel je naar 2e?
Dat is een standaard situatie na verlenen van voorrang om een voorrangsweg op te rijden.
Bij drukker verkeer kom je daar nooit weg zonder de andere weggebruikers te hinderen, als je niet sneller gaat accelereren.

Je moet dus inderdaad meer toeren maken in elke versnelling, later opschakelen dus, waardoor je sneller accelereert.

Men rijdt vaak met een schakelpatroon als volgt
20 -> 2
40 -> 3
60 -> 4
rond 70 à 80 -> 5

Als het wat sneller moet gaan, pas je dat beter aan
rond 30 -> 2
rond 50 -> 3
rond 70 à 80 -> 4 (of ineens naar 5 als je toch maar 70 mag)
rond 100 -> 5 (oprijden snelweg bvb)

Anderzijds kan je met moderne wagens vaak ook rustig (heel rustig dan) 50 in 5de rijden ...
Het is allemaal een kwestie van de omstandigheden van het moment, en je daaraan aanpassen.

Wel niet al te gek doen als je met een haakse bocht de andere weg moet oprijden, bvb naar rechts kan je dat ietsjes vlotter doen, maar pas als je rechtdoor rijdt merkelijk meer gas geven.
Als je teveel gas geeft terwijl je scherp instuurt, gaat het wiel aan de binnenkant van de bocht doorslippen (voorwielaangedreven auto) en de tractiecontrole gaat dat tegengaan door gas te minderen en/of het wiel af te remmen - net terwijl jij sneller weg wil ...
Ik heb weer schrik dat die motor dat niet aankan en krijg commentaar dat ik veel sneller moet optrekken.
De motor kan dat aan ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Angst om stil te vallen + hoe snel optrekken?

Bericht door de rijprof »

Versnellingen dienen om een hoger rendement uit jouw motor te halen. Om sneller te kunnen versnellen. Daarom noemt men dat versnellingen.
Als je ze niet juist gebruikt, ga je in lage toeren niet veel kracht hebben om vlot te kunnen versnellen en dan moet je terugschakelen. Je mag gerust eens wat hoger in toeren gaan, 3.000 zelfs 4.000 of meer als dat echt nodig is.
Gast_20 schreef:...de oprit in Kontich van de E19 richting Brussel...
Vóór de éérste bocht van de oprit E19 richting Brussel schakel je best terug naar 3de. Je snelheid ligt rond de 50. Uit de éérste bocht komt een recht stukje en dan kun je versnellen naar 60 en naar 4de schakelen. 2de bocht is minder scherp en daar kun je tegen 70 door. Wanneer bijna uit de 2de bocht komt kun je al gas geven en haal je 80. En als je uit de bocht komt duw je extra diep op de gas en haal je 90 à 100 of soms sneller om te gaan invoegen.
Invoegen kan dan gemakkelijk als je minstens aan gelijke snelheid komt met de anderen en is vaak nog gemakkelijker wanneer je sneller gaat omdat je er dan vlot vóór kunt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie