begeleider

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
etienne
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 mar 2016, 17:55

begeleider

Bericht door etienne »

Ik heb pas als begeleider de vriendin van mijn zoon leren rijden. Ik ben er pas achtergekomen dat je slechts nog één iemand mag begeleiden per jaar met uitzondering van je eigen kinderen.
Mag ik nu mijn zoon dit jaar niet meer leren rijden? Waar vind ik hier meer uitleg over.

Bedankt,
Etienne
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: begeleider

Bericht door Stefan Peeters »

Klik hier voor de wettekst.
d) de begeleider mag, behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de datum van afgifte van het voorlopig rijbewijs. Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van eigen kinderen, kleinkinderen, zussen, broers of pleegkinderen of die van zijn/haar wettelijke partner;
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
etienne
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 mar 2016, 17:55

Re: begeleider

Bericht door etienne »

Ik vind het allemaal wat dubbel :

Wat wordt er bedoeld met afgifte van het voorlopig rijbewijs :
- afgifte van het voorlopig rijbewijs bij het begin
- afgifte van het voorlopig rijbewijs om te ruilen voor het definitief rijbewijs.

"Dit is niet voor de begeleiding van eigen kinderen"
Mag ik dan volgende maand starten met mijn zoon te leren rijden als ik nu zijn vriendin heb leren rijden?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: begeleider

Bericht door Inazuma »

etienne schreef: Wat wordt er bedoeld met afgifte van het voorlopig rijbewijs :
- afgifte van het voorlopig rijbewijs bij het begin
Datum van afgifte (dus uiteraard bij het "begin") van het voorlopig rijbewijs waar je op staat vermeld ...

"Dit is niet voor de begeleiding van eigen kinderen"
Mag ik dan volgende maand starten met mijn zoon te leren rijden als ik nu zijn vriendin heb leren rijden?
Dit is eigenlijk het verwarrendste stuk ...

Volgens mij mag je je zoon begeleiden.
Want het verbod is niet van toepassing op eigen kinderen, en daarvan ga je er één begeleiden.
etienne
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 mar 2016, 17:55

Re: begeleider

Bericht door etienne »

Stefan Peeters schreef:Klik hier voor de wettekst.
d) de begeleider mag, behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de datum van afgifte van het voorlopig rijbewijs. Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van eigen kinderen, kleinkinderen, zussen, broers of pleegkinderen of die van zijn/haar wettelijke partner;
Omdat het onduidelijk bleef voor mij heb ik een mailtje gestuurd naar het examencentrum : Dit was hun antwoord :

Het jaar begint te tellen vanaf het ogenblik dat u niet meer voorkomt op het voorlopig rijbewijs van de kandidaat. Dus van het ogenblik dat het voorlopig rijbewijs vervallen is of vanaf het ogenblik dat de kandidaat zijn rijbewijs afhaalt.

Uw zoon/ dochter zal u altijd mogen begeleiden. Vanaf het ogenblik dat hij geslaagd is voor zijn praktijkexamen en zijn rijbewijs heeft, zal u nog 1 jaar moeten wachten om iemand anders te leren rijden.

Dus wie nog met de vraag zat, hier het juiste antwoord
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: begeleider

Bericht door Stefan Peeters »

etienne schreef:Het jaar begint te tellen vanaf het ogenblik dat u niet meer voorkomt op het voorlopig rijbewijs van de kandidaat. Dus van het ogenblik dat het voorlopig rijbewijs vervallen is of vanaf het ogenblik dat de kandidaat zijn rijbewijs afhaalt.
Uh? :roll:
Ok, dat zal dan wel zo zijn maar ik interpreteerde bij "afgifte" de datum dat het rijbewijs werd afgegeven op het gemeentehuis, zijnde de begindatum... ik zou het anders begrepen hebben wanneer er sprake zou zijn van "teruggave" van het voorlopig rijbewijs.

Maar goed, bij deze zijn we op de hoogte, bedankt voor de feedback!
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: begeleider

Bericht door de rijprof »

Waarom daarna 1 jaar wachten om iemand anders te leren rijden?
'k Snap het nut hiervan niet... :roll:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: begeleider

Bericht door bert.covens »

Stefan Peeters schreef:
etienne schreef:Het jaar begint te tellen vanaf het ogenblik dat u niet meer voorkomt op het voorlopig rijbewijs van de kandidaat. Dus van het ogenblik dat het voorlopig rijbewijs vervallen is of vanaf het ogenblik dat de kandidaat zijn rijbewijs afhaalt.
Uh? :roll:

Ok, dat zal dan wel zo zijn maar ik interpreteerde bij "afgifte" de datum dat het rijbewijs werd afgegeven op het gemeentehuis, zijnde de begindatum... ik zou het anders begrepen hebben wanneer er sprake zou zijn van "teruggave" van het voorlopig rijbewijs.

Maar goed, bij deze zijn we op de hoogte, bedankt voor de feedback!
Lees nog eens goed ....

d) de begeleider mag, behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de datum van afgifte van het voorlopig rijbewijs. Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van eigen kinderen, kleinkinderen, zussen, broers of pleegkinderen of die van zijn/haar wettelijke partner

Het examencentrum legt het hier gewoon andersom uit. Maar voor zover ik kan zien, klopt de uitleg wel degelijk.

In principe, sta je als begeleider vermeld op een vrb totdat het teruggeven wordt na afhalen van een rijbewijs, of tot het vrb om 1 of andere reden vervallen is. Vanaf dat moment, begint dus die termijn te lopen van 1 jaar. Binnen dat jaar, mag er géén vrb rijbewijs afgegeven waarbij men opnieuw als begeleider optreedt. (behalve voor de voorziene uitzonderingen).
Het jaar begint te tellen vanaf het ogenblik dat u niet meer voorkomt op het voorlopig rijbewijs van de kandidaat. Dus van het ogenblik dat het voorlopig rijbewijs vervallen is of vanaf het ogenblik dat de kandidaat zijn rijbewijs afhaalt.

Uw zoon/ dochter zal u altijd mogen begeleiden. Vanaf het ogenblik dat hij geslaagd is voor zijn praktijkexamen en zijn rijbewijs heeft, zal u nog 1 jaar moeten wachten om iemand anders te leren rijden.

En aangezien het hier om topicstarter z'n eigen zoon gaat, valt hij dus onder de voorziene uitzonderingen. Topicstarter mag perfect optreden als begeleider van z'n eigen zoon.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: begeleider

Bericht door Benny Stinkens »

Stefan Peeters schreef:
Ok, dat zal dan wel zo zijn maar ik interpreteerde bij "afgifte" de datum dat het rijbewijs werd afgegeven op het gemeentehuis, zijnde de begindatum... ik zou het anders begrepen hebben wanneer er sprake zou zijn van "teruggave" van het voorlopig rijbewijs.
Het gaat hier ook over de datum dat het voorlopig rijbewijs werd afgegeven, maar ik denk dat de meeste naar het verkeerde voorlopig rijbewijs kijken.

Het gaat volgens mij dus over het voorlopig rijbewijs van de 2de kandidaat en niet over het voorlopig rijbewijs van de 1ste kandidaat :idea:

De tekst zou dus duidelijker geweest zijn als het ongeveer dit was:
d) de begeleider mag, behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de datum van afgifte van het voorlopig rijbewijs van de 2de kandidaat. Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van eigen kinderen, kleinkinderen, zussen, broers of pleegkinderen of die van zijn/haar wettelijke partner
Bert Covens schreef:Het examencentrum legt het hier gewoon andersom uit. Maar voor zover ik kan zien, klopt de uitleg wel degelijk.
Klopt, eigenlijk is de uitleg van het examencentrum duidelijker dan de tekst zelf.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie