Parkeren met achterligger

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
remcotorken
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2016, 19:11

Parkeren met achterligger

Bericht door remcotorken »

Hallo,

Ik heb een vraagje bij het parkeren op het rijexamen B.

Ik vroeg mij af of je bij het achterwaarts parkeren eventuele achterliggers eerst moet laten passeren alvorens het parkeermanoeuvre uit te voeren, ook als de achterligger duidelijk stopt, wacht en genoeg ruimte laat om je manoeuvre te laten uitvoeren. Ik twijfel hieraan omdat mijn begeleider zegt dat wanneer de achterligger stopt en ruimte laat, je gerust je manoeuvre mag uitvoeren (terwijl uiteraard goed uitkijken naar de rest vh verkeer). Maar iemand anders, die mij vertelde dat hij de eerste keer gebuisd was vanwege geen voorrang te hebben verleend bij het parkeren zegt mij altijd te wachten tot ze gepasseerd zijn, al duurt het 10 minuten.

Dit lijkt mij toch vreemd. Ik weet dat je bij het parkeren voorrang moet verlenen aangezien het een manoeuvre is maar wanneer je achterligger je de ruimte geeft om te parkeren en blijft wachten, mag je dit toch doen, toch?

Enige help hierbij zou welkom zijn!

Bedankt
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Parkeren met achterligger

Bericht door Benny Stinkens »

Als het echt duidelijk is dat hij op jou gaat wachten mag je er wel aan beginnen.
Zonder risico is dit echter niet.
Stel dat hij zich daarna bedenkt (duurt misschien wat te lang of zo) dan moet je daar mee uitkijken. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren met achterligger

Bericht door de rijprof »

Je bent voorrangsplichtig, dus biedt je de kans aan om de voorrangsgerechtigde door te laten.
Als je ziet dat hij blijft wachten en zijn voorrang niet wil nemen, neem jij initiatief en begin je aan het manoeuvre.
Maar let op er komen misschien nog andere weggebruikers uit andere richtingen of de voorrangsgerechtigde bedenkt zich. (al een paar keer meegemaakt als het wat lang duurt naar mijnheer of madam hun goesting).
Dus goed blijven uitkijken gedurende jouw manoeuvre is de boodschap.

Klik eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie