Voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Xenia
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2016, 12:21

Voorlopig rijbewijs

Bericht door Xenia »

Goedendag

Ik heb nu mijn voorlopig rijbewijs, ik mag alleen rijden doordat ik 20 u met de rijschool heb gedaan.
Mijn vraag was als ik mijn vriend mee zou willen nemen in de auto wat kan ik allemaal riskeren.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Voorlopig rijbewijs

Bericht door bert.covens »

Xenia schreef:Goedendag

Ik heb nu mijn voorlopig rijbewijs, ik mag alleen rijden doordat ik 20 u met de rijschool heb gedaan.
Mijn vraag was als ik mijn vriend mee zou willen nemen in de auto wat kan ik allemaal riskeren.
In geval jouw vriend minder dan 8 jaar zijn rijbewijs B bezit en/of de afgelopen drie jaar een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen heeft opgelopen, dan zijn jullie allebei strafbaar.

En de voorziene bestraffing, is best pittig:


Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :


een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing; (edit: JIJ)

met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°. (edit:: JOUW VRIEND)

* Bedragen nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen), wat neerkomt op 300 euro minimaal tot 3000 euro maximaal.
* Een gedeelte daarvan kan voorwaardelijk zijn.
* Daarbovenop nog 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds.
* Daarbovenop nog gerechtskosten.

Dit komt dan ook nog eens op jullie strafblad te staan. En oh ja, (niet dat ik het iemand zou toewensen, verre van), maar bij een ongeval, begint het verzekeringsverhaal ......


Kortom, niet doen dus :!:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie