Stilvallen bij vertrekken

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
poldeleeuw
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2016, 21:26

Stilvallen bij vertrekken

Bericht door poldeleeuw »

Hallo,

In de rijschool heb ik met een toyota op benzine leren rijden en daar moest ik de auto laten vertrekken op de koppeling en daarna gas geven.

Ik heb nu een nieuwe Dacia gekocht , ook op ebnzine, maar als ik zo vertrek val ik veel stil... Is dit omdat de wagen nieuw is of omdat ik anders dien te vertrekken?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Stilvallen bij vertrekken

Bericht door de rijprof »

Jouw rijschool-Toyota was waarschijnlijk een diesel.
Met een benzine moet je eerst lichtjes gas geven en dan de koppeling omhoog halen.
En als je wat meer bedreven bent, kun je net op het aangrijpingspunt wat extra gas geven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
poldeleeuw
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2016, 21:26

Re: Stilvallen bij vertrekken

Bericht door poldeleeuw »

Nee, het was zeker een benzine.

Ik zal dit eens proberen zoals je zegt. Dus eerst wat gas geven en gelijktijdig de koppeling omhoog laten komen. Is dit zo correct?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Stilvallen bij vertrekken

Bericht door de rijprof »

Probeer het maar eens uit.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
poldeleeuw
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2016, 21:26

Re: Stilvallen bij vertrekken

Bericht door poldeleeuw »

Ik zal het vanavond na 19u eens proberen op de parking hier van een warenhuis. Dan is die winkel dicht en is het er kalm.

Gisteren was het nogal genant. 5 keer stilgevallen aan een kruispunt en auto's achter mij. Brrr...
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stilvallen bij vertrekken

Bericht door Inazuma »

poldeleeuw schreef:Ik zal dit eens proberen zoals je zegt. Dus eerst wat gas geven en gelijktijdig de koppeling omhoog laten komen. Is dit zo correct?
Ja, en zo had je het met eender welke auto eigenlijk moeten aanleren ...

Mogelijk heeft de rijschool het stationair toerental verhoogd ... gemakkelijk zoals met een diesel, maar nadien hebben de leerlingen problemen met een andere auto.

Elke auto verschilt bovendien , dus als je van de éne in een andere stapt, is het altijd wat wennen.
poldeleeuw
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2016, 21:26

Re: Stilvallen bij vertrekken

Bericht door poldeleeuw »

Ah, dus eigenlijk ben ik het verkeerd aangeleerd door de rijschool. Zou toch niet mogen als je zoveel betaald hebt voor de 20 uren les.

Wist zelfs niet dat ze de stationaire toeren kunnen omhoof laten trekken.
Die auto van daar reed echt direct weg zonder gas en met de koppeling iets omhoog.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Stilvallen bij vertrekken

Bericht door Stefan Peeters »

Er bestaan tegenwoordig auto's die bij het loslaten van de koppeling zelf een klein beetje gas bijgeven om te vermijden dat men stilvalt.

Ik merkte dit onlangs tijdens een testrit. Het was wel een dieselwagen, ik ben benieuwd of de benzineversie dit ook doet...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
poldeleeuw
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2016, 21:26

Re: Stilvallen bij vertrekken

Bericht door poldeleeuw »

Hallo,

Hier ben ik terug na het oefenen. Ik moet zeggen dat het foed gegaan is. Eerst wat gas geven en daarna lichtjes de koppeling lossen. Soms wat schokkerig maar ben toch al veel minder stil gevallen. Op het einde zelfs bijna niet meer. Daarna hem hier mooi achteruit kunnen parkeren tussen twee auto's in.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Stilvallen bij vertrekken

Bericht door de rijprof »

Goed zo!
Nu moet je ook letten op het koppelingspedaal even stil te houden iets voorbij het aangrijpingspunt, dan gaan ook de schokjes er uit.

Dus: lichtjes gas geven, koppeling laten aangrijpen, voet even stil houden, auto wat tijd geven tot hij loopt en dan de koppeling rustig helemaal omhoog terwijl je het gasgeven nog iets vermeerderd.
En weg zijn wij :D
Klik ook eens >>> hier
Stefan schreef:Er bestaan tegenwoordig auto's die bij het loslaten van de koppeling zelf een klein beetje gas bijgeven om te vermijden dat men stilvalt.
Motormanagement (sensoren + computer) zorgt er voor dat er wat extra brandstof wordt ingespoten wanneer het toerental onder het stationair toerental dreigt te komen. Dat gaat in fracties van secondes. Bij diesel is dat effect iets groter dan bij benzine en een diesel heeft op lage toerentallen ook meer trekkracht (koppel).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Stilvallen bij vertrekken

Bericht door Gast »

Met zowel de benzinewagen van mijn mama als die van mij kan ik perfect vertrekken door eerst de koppeling los te laten en dan gas bij te geven. De ene is 9 jaar oud, de andere 11. Dat verschilt ook wel van auto tot auto. Ik heb al met een benzinewagen gereden waarbij je dat niet moet proberen. Dan val je onherroepelijk stil.

Maar wat ik dus wil zeggen/vragen: waarom zegt iedereen altijd dat je met een benzinewagen zo niet kan vertrekken en altijd eerst gas moet geven? In mijn omgeving is dat toch zo alleszins. Is dat iets van vroeger? Het lukte mij al zonder problemen met drie benzinewagens, dus ik vroeg het me plots af. Of het daarom beter is voor de auto, daar spreek ik me niet over uit. Maar ik had onlangs toch een discussie met een nonkel die beweerde dat dat niet kon en mij niet geloofde.
poldeleeuw
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2016, 21:26

Re: Stilvallen bij vertrekken

Bericht door poldeleeuw »

Hallo,

Denk dat je misschien met de nieuwere benzine wagens moet eerst wat gas geven.

Ik moet zeggeb het gaat al heel wat beter hoor. Vandaag op de expressweg stapvoets gereden, soms moeten stoppen maar niet meer stilgevallen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Stilvallen bij vertrekken

Bericht door de rijprof »

Met zowel de benzinewagen van mijn mama als die van mij kan ik perfect vertrekken door eerst de koppeling los te laten en dan gas bij te geven. De ene is 9 jaar oud, de andere 11. Dat verschilt ook wel van auto tot auto. Ik heb al met een benzinewagen gereden waarbij je dat niet moet proberen. Dan val je onherroepelijk stil.

Maar wat ik dus wil zeggen/vragen: waarom zegt iedereen altijd dat je met een benzinewagen zo niet kan vertrekken en altijd eerst gas moet geven? In mijn omgeving is dat toch zo alleszins. Is dat iets van vroeger? Het lukte mij al zonder problemen met drie benzinewagens, dus ik vroeg het me plots af. Of het daarom beter is voor de auto, daar spreek ik me niet over uit. Maar ik had onlangs toch een discussie met een nonkel die beweerde dat dat niet kon en mij niet geloofde.
Inderdaad dat kan. Motormanagement (computergestuurd) bestaat reeds vele jaren, maar waarschijnlijk nog niet toen jouw nonkel leerde rijden. Toen hadden de meeste auto's een carburator en sommige mechanische inspuiting.
Denk dat je misschien met de nieuwere benzine wagens moet eerst wat gas geven.
Net het omgekeerde.
Sinds motormanagement moet je minder gas geven dan bij oudere auto's. (zuiniger)
Belangrijkste om niet stil te vallen is dat je rustig het koppelingspedaal omhoog haalt (even stilhouden aan het aangrijpingspunt) en niet te vlug omhoog laat schieten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
poldeleeuw
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2016, 21:26

Re: Stilvallen bij vertrekken

Bericht door poldeleeuw »

Ik heb nochtans een nieuwe dacia logan. Maar swat, het lukt :D
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stilvallen bij vertrekken

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Maar wat ik dus wil zeggen/vragen: waarom zegt iedereen altijd dat je met een benzinewagen zo niet kan vertrekken en altijd eerst gas moet geven?
Ik vertrok ooit in 3de met een benzineauto uit 1978, zonder gas geven, gewoon om te zien of dat kon.
Het gaat allemaal, als je de koppeling maar lang genoeg laat doorslippen ... helaas is dat dan weer niet zo gezond voor de koppeling.

Moderne auto's vangen dat beter op door zelf te doen wat je als bestuurder eigenlijk hoorde te doen : dotje gas bijgeven ...


Er zijn er ook die denken dat ze de handrem nooit nodig hebben op een helling, van rem naar gas gaat immers zonder probleem ... omdat hun auto een hill-hold functie heeft en de rem eventjes langer aangetrokken laat zodat ze tijd hebben om hun voet naar het gas te verplaatsen.
Plaats reactie