Hallo
Wanneer je naar een hogere versnelling schakelt, moet je dan eerst het koppelingspedaal induwen alvorens het gas lost te laten?
In sommige filmpjes van rijscholen wordt immers beweerd dat je eerst de koppeling dient in te duwen alvorens het gas los te laten
(zodat het voertuig zijn snelheid behoudt en niet vertraagt).
Of is het de bedoeling dat het gaspedaal eerst wordt losgelaten en dan pas de koppeling wordt ingedrukt bij het schakelen?
Bedankt alvast.
Volgorde opschakelen
Re: Volgorde opschakelen
Volgens mij moet je altijd eerst je gas loslaten en dan pas je koppeling induwen.
Doe je dit omgekeerd kan je heel snel aan een heel hoog toerental komen.
Als je je gas niet induwt, kan je ook remmen. Dat is handig aangezien je auto totaal niet meer geremd is bij het induwen van de koppeling.
Doe je dit omgekeerd kan je heel snel aan een heel hoog toerental komen.
Als je je gas niet induwt, kan je ook remmen. Dat is handig aangezien je auto totaal niet meer geremd is bij het induwen van de koppeling.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Volgorde opschakelen
Naar een hogere versnelling, eerst koppeling induwen en ondertussen gas los, anders gaat de auto wat snelheid verliezen. Je krijgt een soort terugval (remmen op de motor) als je eerst gas lost.
Bij terugschakelen is het net omgekeerd, eerst gas los, rem, koppeling induwen, terugschakelen en koppeling rustig omhoog halen, want dan is het de bedoeling om te vertragen
Bij terugschakelen is het net omgekeerd, eerst gas los, rem, koppeling induwen, terugschakelen en koppeling rustig omhoog halen, want dan is het de bedoeling om te vertragen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Volgorde opschakelen
Tegelijk eigenlijk.Gast schreef:Wanneer je naar een hogere versnelling schakelt, moet je dan eerst het koppelingspedaal induwen alvorens het gas lost te laten?
Je moet die balans leren aanvoelen.
Los je het gas te snel, voel je de auto vertragen.
Los je het gas te laat, lijkt het alsof je auto even vooruit schiet (met doorslippende koppeling, niet echt gezond)
Als je dat écht zo doet, schiet het motor-toerental als gek de hoogte in ...In sommige filmpjes van rijscholen wordt immers beweerd dat je eerst de koppeling dient in te duwen alvorens het gas los te laten
Ontkoppelen doe je met een zeer snelle gedecideerde beweging - BAF, pedaal ineens tot op de vloer.
Koppeling terug laten omhoog komen, gaat uiteraard geleidelijker - maar kan ook vrij snel.
Je hoeft het gaspedaal namelijk niet volledig los te laten als je voldoende snel schakelt en de koppeling weer laat omhoog komen , wat betekent dat je weer gas moet gaan bijgeven om niet af te remmen ... maar verwacht niet dat dat meteen gaat lukken.
Dan ga je vertragen, omdat je eigenlijk even remt op de motor.Of is het de bedoeling dat het gaspedaal eerst wordt losgelaten en dan pas de koppeling wordt ingedrukt bij het schakelen?
Net wat je niet wil als je aan het versnellen bent.