Rijbewijs verval

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Chi_nta

Rijbewijs verval

Bericht door Chi_nta »

Ik bezit al enkele jaren mijn theoretisch rijbewijs. Helaas, had ik omwille van persoonlijke omstandigheden geen tijd om te oefenen. In het laatste geldigheidsjaar heb ik 20 uur rijles genomen bij de rijschool. Helaas vervalt mijn voorlopig rijbewijs in mei. De instructeur zei dat ik er nooit zal door geraken in mei. Wellicht zal mijn theoretisch rijbewijs vervallen. Ik heb al dingen gelezen omtrent wachten van 3 jaar en opnieuw 20 uur te rijden met de rijschool. Het is voor mij financieel niet haalbaar om nogmaals 20 uur te bekostigen. Ik heb ook enkele dingen gelezen over een hervorming van de regels in 2016. Ik hoop dat ik door mijn theoretisch examen opnieuw te doen, alvorens mijn rijbewijs vervalt, toch nog op de baan alleen mag oefenen. Kunnen jullie mij wat meer info geven? Zijn er al nieuwe regels voor 2016?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rijbewijs verval

Bericht door GRO »

Je VR vervalt in mei.
Je hebt dan toch nog 2 maanden om te oefenen. Waarom zou dat niet lukken?
Chi_nta

Re: Rijbewijs verval

Bericht door Chi_nta »

De instructeur zei dat ik het niet gemakkelijk ga halen. Volgens mij ben ik geen snelle leerling
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs verval

Bericht door Inazuma »

Ga zoveel mogelijk oefenen, en doe één (desnoods 2) examenpoging(en) voor je voorlopig rijbewijs vervalt.
Plan die nu al :!:

Lukt het niet, dan heb je toch nog zoveel mogelijk geoefend, en heb je ook minder uren bij de rijschool nodig (minstens 6 na 2x niet slagen , dan wel na vervallen voorlopig rijbewijs )


Eens je voorlopige rijbewijs vervallen is, is de rijschool je enige optie om examen te doen - naast 3 jaar wachten, of hopen dat de wetgeving verandert ...

Met scholing bij de rijschool, na verval van je voorlopig rijbewijs, moet je ook eerst opnieuw theorie doen voor je praktijkexamen mag doen.
(die theorie gaat dan immers meer dan 3 jaar geleden afgelegd zijn ...)
Chi_nta

Re: Rijbewijs verval

Bericht door Chi_nta »

Bedankt voor de info
Als ik het goed begrijp moet ik in principe 3 jaar wachten als mijn voorlopig rijbewijs vervalt of opnieuw 20 uur afleggen? Ik heb zojuist mijn 20 uur gedaan, kan ik dan niet enkel mijn theorie gaan hernieuwen, bijvoorbeeld nu al? Mag ik dan nog steeds alleen rijden? Of moet ik opnieuw naar de rijschool? Ik ben echt teleurgesteld in mezelf, en geloof me dat is geen fijn gevoel. Financieel is het niet echt haalbaar om opnieuw te lessen :(
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs verval

Bericht door Inazuma »

Chi_nta schreef:Als ik het goed begrijp moet ik in principe 3 jaar wachten als mijn voorlopig rijbewijs vervalt of opnieuw 20 uur afleggen?
Je opties nadat je voorlopig rijbewijs niet meer geldig is, zijn dan :
- 3 jaar wachten
- met rijschool verder oefenen (verplicht minstens 6 uur, maar hoeveel uren je nodig hebt is niet te voorzien ... daarom zoveel mogelijk nog oefenen én examen gaan doen met je voorlopig rijbewijs) en met de rijschool ook examen doen
Ik heb zojuist mijn 20 uur gedaan, kan ik dan niet enkel mijn theorie gaan hernieuwen, bijvoorbeeld nu al?
Je mag altijd al theorie opnieuw gaan doen
Mag ik dan nog steeds alleen rijden?
Zolang je voorlopig rijbewijs nog geldig is.

Dat is nu toch een van 18 maanden, zonder begeleider hé ?
En voordien had je één van 36 maanden, mét begeleider :?:
Plaats reactie