Vanaf waar bepaalde snelheid

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Shana

Vanaf waar bepaalde snelheid

Bericht door Shana »

Hallo,

ik heb een vraagje ivm het aannemen van een bepaalde snelheid.

Stel: Ik rijd op een weg van 70 km/u en ik zie een bord bebouwde kom naderen. Moet ik dan 50 km/u rijden als ik aan het bord kom of pas als ik voorbij het bord ben?

Alvast bedankt
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vanaf waar bepaalde snelheid

Bericht door de rijprof »

Vanaf je aan het bord komt, telt de maximumsnelheid.
Logisch toch? Of dacht je dat je nog voorbij het bord een eind 70 mag rijden? En hoe ver voorbij het bord, volgens jou?
Een rood licht mag je toch ook niet voorbij. En voorbij een een bord verboden parkeren mag je toch ook niet parkeren (zonder pijltjes). En als je een bord ziet dat je niet mag inhalen mag je toch ook niet voorbij het bord gaan inhalen.
Of een straat waar een bord verboden richting staat, mag je toch ook niet voorbijrijden, enz...

Nu kan het wel eens voorkomen dat er een bord met snelheidsbeperking is waar een onderbord onder staat met b.v. 200 M
Dan geldt de snelheidsbeperking pas 200 meter na het verkeersbord.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Shana

Re: Vanaf waar bepaalde snelheid

Bericht door Shana »

Ja ik weet het. Maar ik had een discussie gehad met mijn vader en toen werd iets simpel iets heel ingewikkeld. Dank je wel.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vanaf waar bepaalde snelheid

Bericht door bert.covens »

Shana schreef:Ja ik weet het. Maar ik had een discussie gehad met mijn vader en toen werd iets simpel iets heel ingewikkeld. Dank je wel.
Mag ik zo indiscreet zijn, te vragen hoe hij daarover dacht ? Mss kunnen we nog een misverstand de wereld uit helpen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Shana

Re: Vanaf waar bepaalde snelheid

Bericht door Shana »

Eerlijk gezegd heb ik zelf geen idee. Ik vond zijn uitleg zodanig verwarrend dat ik hem zelfs niet begreep. Ik denk dat hij het vooral bedoelde in de omgekeerde situatie: Je rijd 50 in de bebouwde kom en komt een bord van 70 tegen, moet je er dan voor zorgen dat je tegen dat je aan dat bord bent al 70 rijden of pas vanaf het bord van 70 beginnen versnellen? Volgens mij mag ik dan pas versnellen vanaf het bord 70 of ben ik fout?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vanaf waar bepaalde snelheid

Bericht door bert.covens »

Shana schreef:Eerlijk gezegd heb ik zelf geen idee. Ik vond zijn uitleg zodanig verwarrend dat ik hem zelfs niet begreep. Ik denk dat hij het vooral bedoelde in de omgekeerde situatie: Je rijd 50 in de bebouwde kom en komt een bord van 70 tegen, moet je er dan voor zorgen dat je tegen dat je aan dat bord bent al 70 rijden of pas vanaf het bord van 70 beginnen versnellen? Volgens mij mag ik dan pas versnellen vanaf het bord 70 of ben ik fout?
Voor het bord, zit je nog in de bebouwde kom, waar 50 km/u de regel is. Pas vanaf het bord, mag je 70. Dus ja, pas vanaf het bord mag je versnellen van 50 km/u naar 70 km/u.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Shana

Re: Vanaf waar bepaalde snelheid

Bericht door Shana »

Oké super dank je wel. Ik denk dat vele bestuurders dit niet doen maar ik wil niet gebuisd zijn op mijn examen in april dus ik ga het wel doen. Bedankt voor de duidelijke uitleg ;) .
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vanaf waar bepaalde snelheid

Bericht door de rijprof »

Shana schreef:maar ik wil niet gebuisd zijn op mijn examen in april dus ik ga het wel doen.
Best ook ná dat je je rijbewijs hebt gehaald :wink:
Snelheidsbeperking telt vanaf het bord.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Shana

Re: Vanaf waar bepaalde snelheid

Bericht door Shana »

Uiteraard !!!
Plaats reactie