Enkele vraagjes

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
erollie
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2016, 15:43

Enkele vraagjes

Bericht door erollie »

Hey,

Ik mag eindelijk beginnen rijden met mijn mama! Enfin, mijn eerste instructeur van de rijschool had het verkeerd uitgelegd, maar de tweede niet (de remtechniek). Al vraag ik me een paar dingen af.

1. welke techniek moet je toepassen als je hevig moet remmen? Eerst rem en dan ontkoppelen? Of gewoon tegelijk?
2. Ik heb moeilijkheden met remmen voor bv. een rondpunt of naar links inslaan. Bij de rijschool hadden ze me geleerd dat ik heel vroeg mag beginnen remmen omdat ik leerling ben, mijn mama vindt echter dat ik veel te vroeg afrem! Ik vind gewoon als ik wat verder rij dat ik te hard zal moeten afremmen voor diegenen achter mij? :/
3. Is het super erg dat ik bij iets drukkere ronde punten altijd tot stilstand kom? Mijn instructeur vond dit niet oké, terwijl mijn mama dan weer advocaat is van te stoppen (ik ook, mijn stresslevels!)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Enkele vraagjes

Bericht door bert.covens »

Al bij al, heb ik de indruk dat je nog wat oefening nodig hebt bij de bediening van je voertuig.
erollie schreef:Ik heb moeilijkheden met remmen voor bv. een rondpunt of naar links inslaan. Bij de rijschool hadden ze me geleerd dat ik heel vroeg mag beginnen remmen omdat ik leerling ben, mijn mama vindt echter dat ik veel te vroeg afrem! Ik vind gewoon als ik wat verder rij dat ik te hard zal moeten afremmen voor diegenen achter mij? :/
Eerst leren stappen, dan pas leren lopen. Je mama bedoelt het ongetwijfeld goed, maar op basis van wat je schrijft, heb ik de indruk dat haar verwachtingen (nu) mss (nog) wat te hoog gegrepen zijn.

Iemand die z'n eerste stappen zet in het autorijden, is nog lang niet zo vlot als een geroutineerd chauffeur. Je hebt wat meer tijdig nodig om alle handelingen uit te voeren. Daarom ook dat je lesgever je, zeker in de beginne, heeft aangeraden om tijdig je snelheid af te bouwen en terug te schakelen. Een beginnend bestuurder maakt nog wel 's de fout om onvoorbereid het kruispunt te benaderen. dwz: nog volop bezig met terug te schakelen. De gevolgen blijven dan doorgaans ook niet uit: ofwel met de voet op de koppeling blijven rijden, stuurfouten, of het nodige gekraak, .... of belangrijke dingen niet (tijdig) gezien.

Daarom leert men je, om tijdig je snelheid af te bouwen en terug te schakelen. En ja, zeker in de beginne nog een tikje vroeger dan een geroutineerd chauffeur zou doen. Maar zo ben ben je goed voorbereid wanneer je het kruispunt oprijdt, en kan je méér aandacht besteden aan je verkeersdeelname. Door veelvuldig te oefenen, zal ook je mama merken dat je daar gaandeweg wat vlotter in wordt.
erollie schreef:Is het super erg dat ik bij iets drukkere ronde punten altijd tot stilstand kom? Mijn instructeur vond dit niet oké, terwijl mijn mama dan weer advocaat is van te stoppen (ik ook, mijn stresslevels!)
Als je écht storend traag in het verkeersbeeld gaat rijden, en voortdurend onnodig gaat stoppen, kan dat inderdaad een breekpunt zijn. Als je onvoldoende deelneemt aan het verkeer, kan men je examenrit niet beoordelen zoals dat heet. Anders gezegd: gebuisd.

Ook hier: oefen erop, om tijdig je snelheid af te bouwen, je snelheid aan te passen aan de omstandigheden. De omstandigheden bepalen de snelheid, en de snelheid bepaalt de versnelling waarin je best kan rijden. Probeer jezelf ertoe te dwingen om correct en tijdig terug te schakelen, ipv telkenmale te stoppen (ook al is dat niet altijd nodig). Ik begrijp dat het voor je begeleider even een comfortabeler gevoel geeft als je stopt. Maar je helpt jezelf niet echt, door het probleem telkenmale uit de weg te gaan en telkens (ook onnodig) te stoppen, om dan weer van nul te vertrekken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Enkele vraagjes

Bericht door Inazuma »

erollie schreef:1. welke techniek moet je toepassen als je hevig moet remmen? Eerst rem en dan ontkoppelen? Of gewoon tegelijk?
Je begint altijd eerst te remmen.
Doordat dat wel eens vaker snel moet gaan, en omdat de afstand kleiner is, is je reactie om van gas naar rem te wisselen, ook sneller dan het indrukken van het koppelingspedaal.

Bij een noodstop begin je ook zo snel mogelijk te remmen, en druk je zo snel als je kan het koppelingspedaal mee in.
Bij lagere snelheden kan het zijn dat je te laat komt met de koppeling, en de motor blokkeert omdat je al stil staat .

2. Ik heb moeilijkheden met remmen voor bv. een rondpunt of naar links inslaan. Bij de rijschool hadden ze me geleerd dat ik heel vroeg mag beginnen remmen omdat ik leerling ben, mijn mama vindt echter dat ik veel te vroeg afrem!
Moeilijk om in te schatten zonder te zien hoe ver je bij welke snelheid al begint te vertragen.
3. Is het super erg dat ik bij iets drukkere ronde punten altijd tot stilstand kom?
Beter leren "timen" - dat komt met ervaring.
Als je wat meer rondrijdt, ga je ook gemakkelijker je snelheid beginnen aanpassen zodat je in een "gat" in het verkeer op de rotonde komt, en dus niet moet stoppen.

Lukt niet altijd hoor.
Coolvision
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2015, 06:11
Locatie: Oostende

Re: Enkele vraagjes

Bericht door Coolvision »

Hier nog een aangepast filmpje over remtechniek om te stoppen :
https://www.youtube.com/watch?v=EkcVXxrrpHc

Voor een noodstop (zie uitleg filmpje) kan je ook zo hard als je kan remmen (samen met koppeling) en de ABS laten werken (als je dat hebt), terwijl kijk je naar de vrije ruimte en stuur je er naartoe (vb pechstrook). ABS is Anti Blokkeer Systeem of ook wel "Altijd Blijven Sturen"
erollie
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2016, 15:43

Re: Enkele vraagjes

Bericht door erollie »

Hey guys,

Ik heb het rijden ondertussen denk ik wel al onder de knie!
Nu, echter omdat ik paranoia ben dat ik het verkeerd doe, voor te stoppen bij een rood licht en het wordt groen wanneer je bijna stilstaat:

1) remmen op motor
(1.5 ik ga ervan uit dat wanneer je te dicht komt het wel de bedoeling is dat je afremt met de voetrem?)
2) wanneer toerental te laag komt ontkoppelen
3) vervolgens wordt het groen en je rijdt 35, dan direct terugschakelen naar 3de
4) gas geven

nu ben ik echt bang dat ik niet mag mijn voetrem zoveel gebruiken en ik meer moet remmen op de motor, of maakt het niet zoveel uit zolang ik het wel doe wanneer ik de kans daartoe heb?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Enkele vraagjes

Bericht door Inazuma »

erollie schreef:(1.5 ik ga ervan uit dat wanneer je te dicht komt het wel de bedoeling is dat je afremt met de voetrem?)
Uiteraard ...
nu ben ik echt bang dat ik niet mag mijn voetrem zoveel gebruiken en ik meer moet remmen op de motor, of maakt het niet zoveel uit zolang ik het wel doe wanneer ik de kans daartoe heb?
Je gebruikt de motorrem waar het kan, en de rest rem je met de voet bij.

Je moet niet meer speciaal terugschakelen om op de motor te remmen , zoals men vroeger verwachtte.
Gast

Re: Enkele vraagjes

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
erollie schreef:(1.5 ik ga ervan uit dat wanneer je te dicht komt het wel de bedoeling is dat je afremt met de voetrem?)
Uiteraard ...
nu ben ik echt bang dat ik niet mag mijn voetrem zoveel gebruiken en ik meer moet remmen op de motor, of maakt het niet zoveel uit zolang ik het wel doe wanneer ik de kans daartoe heb?
Je gebruikt de motorrem waar het kan, en de rest rem je met de voet bij.

Je moet niet meer speciaal terugschakelen om op de motor te remmen , zoals men vroeger verwachtte.

Ok, super, nu is 't duidelijk :) Dan doe ik 't gelukkig juist. :)
Plaats reactie