Eerste praktijkexamen.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Hope2016
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2016, 21:59

Eerste praktijkexamen.

Bericht door Hope2016 »

Dag allemaal,

Zoals jullie zien ben ik hier nieuw, ik hoop hier antwoord te vinden op mijn vragen i.v.m. praktijk.
Ik heb binnenkort mijn eerste praktijkexamen.

Ik zou graag examen willen afleggen met mijn auto. Ik heb een voorlopig rijbewijs 18m.
Is het zo dat er een begeleider moet mee zijn? Ik heb altijd gereden zonder begeleider en vind het niet echt leuk dat er nu wel iemand moet mee zijn. Mijn vriend heeft 6j zijn rijbewijs, kan hij mijn begeleider zijn of moet de begeleider meer dan 6j in bezit zijn van zijn rijbewijs?

Ik heb de rijschool gebeld en gezegd dat ik graag 2u rijles wil en direct erachter mijn examen maar volgens mij zal dit niet de juiste oplossing zijn... Ik zou graag met mijn eigen auto examen afleggen, heb schrik om een nieuwe auto te rijden(koppeling, vitesse is anders van elke auto).
Ik weet niet wat de beste oplossing zal zijn, met mijn eigen auto examen afleggen of met die van rijschool....
Graag jullie advies
alvast bedankt
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Eerste praktijkexamen.

Bericht door Benny Stinkens »

Jij moet een begeleidend persoon meenemen.
Dit is niet helemaal hetzelfde als een begeleider. :idea:
De voorwaarden:
* De begeleidende persoon moet ingeschreven zijn in België en houder en drager zijn van een identiteitsdocument, afgegeven in België.
Hij moet, sedert ten minste 8 jaar, houder en drager zijn van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig voor het besturen van het voertuig
waarmee het praktijkexamen wordt afgelegd (de bestuurder die enkel een speciaal aan zijn handicap aangepast voertuig mag besturen, mag
niet als begeleidende persoon bij het praktijkexamen optreden).
De begeleidende persoon mag niet vervallen zijn, of mag gedurende de laatste 3 jaar niet vervallen geweest zijn, van het recht om een motorvoertuig
te besturen en moet voldaan hebben aan de examens en onderzoeken die hem eventueel door de rechter zijn opgelegd.
Het is inderdaad zo dat als je met de rijschoolauto op de examen gaat, je deze natuurlijk minder gewoon bent dan je eigen auto.
Ook het parkeren zal dan ietsje anders zijn.

Anderzijds kan je tijdens 2 uren les misschien nog dingen bijleren die je tijdens je zelfstudie nog niet gezien of gedaan hebt.

Wij kunnen onmogelijk weten of jij op eigen houtje klaar bent om met eigen auto op examen te gaan.
Dit is een keuze die je zelf moet maken.
Als jij je er klaar voor voelt en je vind een begeleidend persoon kan je natuurlijk altijd proberen. :idea:

Veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Hope2016
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2016, 21:59

Re: Eerste praktijkexamen.

Bericht door Hope2016 »

Ondertussen al 2x mijn praktijk examen afgelegd en 2x gebuisd.

Allemaal door stress... tweede keer was het doordat ik na 5min rijden geen voorrang verleend had, en de eerste keer na 20min rijden verboden richting ingereden, dat was balen, nochtans had ik daar zoveel geoefend.... niet erg, zo heb ik heel veel bijgeleerd, ik zie het positief...
nu nog 6u rijles en nog eens derde keer proberen...

wel jammer dat het zo duur is, 20u nadien 2u en rijexamen met auto en begeleiding van rijschool
2de keer rijexamen weer met begeleiding en rijexamen met auto van rijschool
nu derde keer 6u rijles en nog eens begeleiding en auto van rijschool...

ongeveer 2000euro denk ik :s :s

1165EURO + 114+114+114+ nog eens ongeveer 500euro denk ik.
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: Eerste praktijkexamen.

Bericht door Sanne87 »

Die 6 uur les zijn nu verplicht, maar examen doen met de rijschool en voor die tijd nog extra les, is je eigen keuze. Je zou het dus minder duur kunnen maken door je examen met eigen auto te doen.

Succes in ieder geval!
Plaats reactie