Voorlopig rijbewijs 2de keer vervallen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
MLA
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2016, 12:13

Voorlopig rijbewijs 2de keer vervallen

Bericht door MLA »

Hallo,

Op 03/07/2007 heb ik voor de eerste keer mijn voorlopig rijbewijs(36 maanden) behaald.
Ik heb met dit rijbewijs geen praktijkexamen gedaan.
Na het vervallen van het rijbewijs heb ik op 22/03/2013 opnieuw een voorlopig rijbewijs(36 maanden) behaald (geslaagd op 11/03/2013).
Dit rijbewijs is geldig tot 21/03/2016.
Vandaag heb ik voor de eerste keer het praktijkexamen afgelegd. Ik ben niet geslaagd.
Ik heb dus nog één kans en daarna eventueel nog één kans indien ik nog 6u rijles kan nemen voor het rijbewijs opnieuw vervalt.

Nu is mijn vraag: Indien ik niet slaag en mijn rijbewijs vervalt, moet ik dan effectief 3 jaar wachten tot ik opnieuw een voorlopig rijbewijs kan behalen?
Of is deze regeling enkel voor een rijbewijs type 36 maanden en kan ik nog wel een voorlopig rijbewijs van 18 maanden krijgen zonder 3 jaar te wachten?

Alvast bedankt voor de hulp.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs 2de keer vervallen

Bericht door Inazuma »

MLA schreef: Na het vervallen van het rijbewijs heb ik op 22/03/2013 opnieuw een voorlopig rijbewijs(36 maanden) behaald (geslaagd op 11/03/2013).
Dit rijbewijs is geldig tot 21/03/2016.
Vandaag heb ik voor de eerste keer het praktijkexamen afgelegd. Ik ben niet geslaagd.
Ik heb dus nog één kans en daarna eventueel nog één kans indien ik nog 6u rijles kan nemen voor het rijbewijs opnieuw vervalt.
je hebt dan opnieuw 2 kansen
plan ze alvast in bij het examencentrum
Nu is mijn vraag: Indien ik niet slaag en mijn rijbewijs vervalt, moet ik dan effectief 3 jaar wachten tot ik opnieuw een voorlopig rijbewijs kan behalen?
Ja.
Je kan dan pas vanaf 22/3/2019 opnieuw een voorlopig rijbewijs krijgen.

Enige alternatief naast wachten, is dan opleiding en examen met een erkende rijschool doen.
Of is deze regeling enkel voor een rijbewijs type 36 maanden en kan ik nog wel een voorlopig rijbewijs van 18 maanden krijgen zonder 3 jaar te wachten?
Als je voldoende lesuren volgt (20 in totaal) en de rijschool je in staat acht alleen te rijden (bekwaamheidsattest) dan kan je je voorlopige rijbewijs B 36 maanden vervangen door 1 van 18 maanden, zonder begeleider.

Dit moet gebeuren binnen de geldigheidsdatum van je huidige voorlopige rijbewijs.


Je theorie is maar 3 jaar geldig: tot 10 maart 2016 :!:
Theorie moet nog geldig zijn op moment dat je een nieuw voorlopig rijbewijs B aanvraagt
En wanneer je met dat nieuwe VRB B 18 maanden examen gaat doen.
(met je huidige VRB B val je nog onder de oude regelgeving, en moet je theorie niet meer geldig zijn tijdens het examen)
MLA
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2016, 12:13

Re: Voorlopig rijbewijs 2de keer vervallen

Bericht door MLA »

Inazuma schreef:
MLA schreef: Na het vervallen van het rijbewijs heb ik op 22/03/2013 opnieuw een voorlopig rijbewijs(36 maanden) behaald (geslaagd op 11/03/2013).
Dit rijbewijs is geldig tot 21/03/2016.
Vandaag heb ik voor de eerste keer het praktijkexamen afgelegd. Ik ben niet geslaagd.
Ik heb dus nog één kans en daarna eventueel nog één kans indien ik nog 6u rijles kan nemen voor het rijbewijs opnieuw vervalt.
je hebt dan opnieuw 2 kansen
plan ze alvast in bij het examencentrum
Nu is mijn vraag: Indien ik niet slaag en mijn rijbewijs vervalt, moet ik dan effectief 3 jaar wachten tot ik opnieuw een voorlopig rijbewijs kan behalen?
Ja.
Je kan dan pas vanaf 22/3/2019 opnieuw een voorlopig rijbewijs krijgen.

Enige alternatief naast wachten, is dan opleiding en examen met een erkende rijschool doen.
Bedankt voor de info!
Dus als ik het goed heb begrepen: Indien ik niet slaag en mijn huidig rijbewijs vervalt kan ik geen voorlopig rijbewijs van 36 maanden meer behalen tot 2019, maar ik kan nog wel via de rijschool opleiding en examen doen zonder 3 jaar te moeten wachten?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs 2de keer vervallen

Bericht door Inazuma »

MLA schreef:Dus als ik het goed heb begrepen: Indien ik niet slaag en mijn huidig rijbewijs vervalt kan ik geen voorlopig rijbewijs van 36 maanden meer behalen tot 2019, maar ik kan nog wel via de rijschool opleiding en examen doen zonder 3 jaar te moeten wachten?
Je hebt een model van 36 maanden, dat kan je niet "vervangen" door hetzelfde model.

Je kan enkel overschakelen naar een VRB B model 18 maanden (mits opleiding rijschool) en dat MOET gebeuren BINNEN de geldigheidsduur van je huidige VRB B :!:


Als je huidige voorlopige rijbewijs B vervalt zonder dat jet het inwisselt voor het andere model, ben je gechareld voor 3 jaar ...
Plaats reactie